Erik Hårberg wrote:kjempeflott.. jeg skulle egentlig starte å tegne noe med en gang, men det blir kanskje ikke idag, men skal prøve å få ferdig noe til helga. det er jo ikke noen store tegninger, men som man ser så må man være litt nøye med hvor begge bunkere er i forhold til terrenget.
Erik H
Ska me sjå...
Høydeforskjellen fra kanonstillingen og ned til utgangen der er 13 meter. (Med meternøyaktighet)
Høydeforskjellen fra kanonstillingen og ned til tunnelen som ble brukt til utkjøring av stein er 20 meter.
Skal ta noen nye bilder av utgangen, ser at de jeg har er for dårlige.
<--edit-->
Nå har jeg vært oppe og tatt nye bilder. Jeg kan legge ut høydeforskjeller også, om det er ønskelig. Har ikke nøyaktige høyder, for jeg glemte å kalibrere GPSen før jeg gikk opp, men kan ta differansene.
I alle fall, her er bilder av utgangen:

Fullversjon:
http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/11077/27000.jpg
Næææærbilde. (Så nært jeg kom i dag, hadde ikke noe støvler på meg - bare joggesko, og det regnet.)

Fullversjon:
http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/11077/27001.jpg
Og litt mer på avstand. Slik ligger den altså i terrenget.
<-edit->
Greit.. så var det regnestykket da. Har regnet med 100 meters bredde på steinmassene, men aner egentlig ikke hvor mye som er.
Høydeforskjell fra topp til bunn, slik jeg gikk, er 30 meter vertikalt. Lager vi en trekant ut fra dette, har jeg beveget meg 56 meter horisontalt ut. Det gir en helning på tan-1 (30/56) = 30 grader, med andre ord heller steinhaugen 30 grader.
Men så var det resten av utregningen. 56*30/2 er arealet av trekanten vi får slik jeg beveget meg, og skal vi finne volumet av denne med 100 meters bredde blir det 84000 kubikkmeter. Kanskje tar jeg totalt feil i mine antagelser? Kanskje er steinfyllingen mye mindre? Nå burde en tatt hensyn til terreget her og, så jeg har telt på 2 - mao 42000 kubikkmeter stein. Var ikke dette enormt mye?
Her er forresten punktene ordnet sammen i et kart: (Nord er opp)
Fullversjon
Hovedinngang er hovedinngangen. (Wow!)
Litenkuppe er den vesle panserkuppelen nedenfor kanonstillingen.
Kanonsor er et punkt like sør for kanonstillingen, siden det ikke går an å gå oppå taket der.
Utgangvest er utgangen i vest, ut fra sykestuen.
M-19 er tatt på toppen av taket til M-19-bunkeren.
Kommandosr er like sør for kommandobunkeren, utenfor gjerdet. (Sykt med piggtråd der, så jeg kravlet ikke inn...) Virkelig posisjon er den vesle prikken som kan sees rett vest for der navnet står i firkanten.
Panserkupp er den store panserkuppelen med mg-stilling.
Utgangnord er utgangen helt i nord.