feltsykehus - Fjell festning

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Sindre

Erik Hårberg wrote:det er en motivert bunker jeger det :D

det som er litt viktig å få med seg er: posisjon av alle bunkere/ventilasjon/utganger som er tilknyttet tunnelen.

og mest viktig av alt. bilder av steinmassen fra tunnelen. kan være litt vanskelig, men ta deg litt god tid og studer terrenget.. husk bilder av steinmasse fra de to bunkere også.. yes

ps. jo flere bilder jo bedre :)

Mvh
Erik Hårberg
Hmhm.. Steinmassen er i dag overgrodd, men jeg skal gjøre så godt jeg kan =) Nå har trafikken lagt seg litt, så da kan jeg sykle. Talast! :D
Sindre
Sindre

Det første som møtte meg i dag var disse her:
Image

Men så var det posisjoner, altså.

Alle posisjonene er med 5 meters nøyaktighet, altså en sirkel med radius fem meter, og er gitt i UTM.
Alle posisjonene er tatt midt på taket av bunkeren/kuppelen dersom det er mulig.

Hovedinngangen:
Posisjon:
E 283762
N 6694086
Image

Kanonstillingen:
E 283696
N 6694071
Image

Utgangen i vest/sykehustunnelutgangen
E 283618
N 6694136
Image

M-19
E 283717
N 6694198
Image

Kommandobunker/avstandsmåler
E 283720
N 6694282
(Sees i bakgrunnen på bildet over)

Panserkuppel
E 283757
N 6694292
Image

Utgang i nord
E 283763
N 6694330
Image

Lille utgangen like nord for hovedinngangen
E 283755
N 6694157
Image

Det skulle være det.. Så var det steinmassene, da. Steinmassene er nok fylt ut over store deler av anlegget. Til dels er det lagt som naturlige forhøyninger i landskapet, og det er også brukt til å fylle opp rundt kanonstillingen, samt et søkk mellom kommandobunkeren og m-19-bunkeren.

Tunnel"åpningen" slik den ser ut i dag:
Image
(Posisjonen her er E 283605 N 6694134)
Et par meter bortenfor denne utgangen, rett vestover, begynner steinfyllingen. Jeg har ikke kravlet ned denne før, men gjorde det nå - og her er mye stein! Er vanskelig å anslå hvor mye, og det er svært bratt, og steinen er fremdeles litt for løs til at det er gøy å gå på den - men hva gjør man ikke for kystfort.com?

Image
Her ser man nedover steinfyllingen

Steindumpen begynner oppe på E 283593 N 6694125, og går ned til i alle fall E 283537 N 6694123. her er et piggtrådgjerde. Skal jeg anslå bredden på steinfyllingen, vil jeg si ca 100-150 meter. Skråningen heller rundt 40 grader, minst... kan regne det ut, men det får bli litt senere.

Image
Her ser man litt hvor mye det heller...
Sindre
Erik H
Site Admin

hei. dette var flotte greier! takk for at du tok deg en tur.. tør jeg spørre om du tok bilder av området fra denne bunkeren i vest? eller bilder nærmere av bunkeren?
Kjempe!

Erik H
Sindre

Erik Hårberg wrote:hei. dette var flotte greier! takk for at du tok deg en tur.. tør jeg spørre om du tok bilder av området fra denne bunkeren i vest? eller bilder nærmere av bunkeren?
Kjempe!

Erik H
Jeg har et par bilder derfra, skal fikse det når jeg kommer hjem. Du ser den til venstre i bildet over, men skal legge ut noen bedre.
Sindre
Erik H
Site Admin

kjempeflott.. jeg skulle egentlig starte å tegne noe med en gang, men det blir kanskje ikke idag, men skal prøve å få ferdig noe til helga. det er jo ikke noen store tegninger, men som man ser så må man være litt nøye med hvor begge bunkere er i forhold til terrenget.

Erik H
Sindre

Erik Hårberg wrote:kjempeflott.. jeg skulle egentlig starte å tegne noe med en gang, men det blir kanskje ikke idag, men skal prøve å få ferdig noe til helga. det er jo ikke noen store tegninger, men som man ser så må man være litt nøye med hvor begge bunkere er i forhold til terrenget.

Erik H
Ska me sjå...

Høydeforskjellen fra kanonstillingen og ned til utgangen der er 13 meter. (Med meternøyaktighet)
Høydeforskjellen fra kanonstillingen og ned til tunnelen som ble brukt til utkjøring av stein er 20 meter.

Skal ta noen nye bilder av utgangen, ser at de jeg har er for dårlige.

<--edit-->
Nå har jeg vært oppe og tatt nye bilder. Jeg kan legge ut høydeforskjeller også, om det er ønskelig. Har ikke nøyaktige høyder, for jeg glemte å kalibrere GPSen før jeg gikk opp, men kan ta differansene.

I alle fall, her er bilder av utgangen:

Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/11077/27000.jpg
Næææærbilde. (Så nært jeg kom i dag, hadde ikke noe støvler på meg - bare joggesko, og det regnet.)

Image
Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/11077/27001.jpg
Og litt mer på avstand. Slik ligger den altså i terrenget.

<-edit->
Greit.. så var det regnestykket da. Har regnet med 100 meters bredde på steinmassene, men aner egentlig ikke hvor mye som er.

Høydeforskjell fra topp til bunn, slik jeg gikk, er 30 meter vertikalt. Lager vi en trekant ut fra dette, har jeg beveget meg 56 meter horisontalt ut. Det gir en helning på tan-1 (30/56) = 30 grader, med andre ord heller steinhaugen 30 grader.

Men så var det resten av utregningen. 56*30/2 er arealet av trekanten vi får slik jeg beveget meg, og skal vi finne volumet av denne med 100 meters bredde blir det 84000 kubikkmeter. Kanskje tar jeg totalt feil i mine antagelser? Kanskje er steinfyllingen mye mindre? Nå burde en tatt hensyn til terreget her og, så jeg har telt på 2 - mao 42000 kubikkmeter stein. Var ikke dette enormt mye?

Her er forresten punktene ordnet sammen i et kart: (Nord er opp)

Image
Fullversjon

Hovedinngang er hovedinngangen. (Wow!)
Litenkuppe er den vesle panserkuppelen nedenfor kanonstillingen.
Kanonsor er et punkt like sør for kanonstillingen, siden det ikke går an å gå oppå taket der.
Utgangvest er utgangen i vest, ut fra sykestuen.
M-19 er tatt på toppen av taket til M-19-bunkeren.
Kommandosr er like sør for kommandobunkeren, utenfor gjerdet. (Sykt med piggtråd der, så jeg kravlet ikke inn...) Virkelig posisjon er den vesle prikken som kan sees rett vest for der navnet står i firkanten.
Panserkupp er den store panserkuppelen med mg-stilling.
Utgangnord er utgangen helt i nord.
Sindre
Erik H
Site Admin

Hei. mye nøye arbeide her.. og det er jo et bra grunnlag for videre arbeide.

Jeg har lagt inn de nye koordinatene og da trur jeg kart og bunkere skal stemme... hvis vi legger inn godviljen?

det var litt mye masse.. og jeg hadde ikke ventet at alt dette skulle være kastet nedover fjellskråningen. Hvis du deler på to så blir det litt mer riktig. Husk at massen som ligger utenfor tunnelene vil være større enn hvor den ble tatt ut ifra (steinene blir liggende med mye rom imellom).

Og her ser vi også at illustrasjonen som henter nedi museet er feil. Bunkeren på enden er mye lengre unna kanonen. Ikke dårlig å finne ut av dette.

bra bilder, dette hjelper.

Erik H
Attachments
bygging_fjell_lasaret_5.jpg
bygging_fjell_lasaret_5.jpg (90.57 KiB) Viewed 1893 times
Sindre

Erik Hårberg wrote:Og her ser vi også at illustrasjonen som henter nedi museet er feil. Bunkeren på enden er mye lengre unna kanonen. Ikke dårlig å finne ut av dette.

bra bilder, dette hjelper.
De posisjonene jeg har tatt sør for stillingene passer jo bra, men både m-19 bunkeren og utgangen fra lasarettgangen er feil, selv om sistnevnte er veldig mye mer feil enn m-19.. utgangen i nord ser også ut til å være feil. Skulle gått nedi tunnelene med kompass, vet du. Fått en ordentlig retningsangivelse.
Sindre
Erik H
Site Admin

altså, illustrasjonen av fjell festning er feil, men den er lagt der for å illustrere hvordan de henger sammens. Når det gjelder posisjon bilde og dine gps data så er jo disse nødt til å stemme. hvis det er feil så er det jeg som ikke har truffet riktig.

Det er nå jeg savner muligheten til å finne et kart med gps koordinater på internett.. noen som vet om slike? jeg vet at Google earth har dette, men her må man først betale en sum pr. måned + at satelitt kartene over fjell festning er ubrukelige.

Erik H
Sindre

Erik Hårberg wrote:altså, illustrasjonen av fjell festning er feil, men den er lagt der for å illustrere hvordan de henger sammens. Når det gjelder posisjon bilde og dine gps data så er jo disse nødt til å stemme. hvis det er feil så er det jeg som ikke har truffet riktig.
Vil tro at mine data stemmer ja.. bare påpekte at posisjonene for kanonstillingen og kommandobunkeren er satt litt langt sør :)
Erik Hårberg wrote: Det er nå jeg savner muligheten til å finne et kart med gps koordinater på internett.. noen som vet om slike? jeg vet at Google earth har dette, men her må man først betale en sum pr. måned + at satelitt kartene over fjell festning er ubrukelige.

Erik H
Jeg vet dessverre ikke om noe annet enn norgeibilder... google earths koordinat/gps-sak er helt genial, men krever, som du sier, penger. Du er i alle fall utrolig flink til å legge oppå og lime sammen og lage illustrasjoner!
Sindre
Erik H
Site Admin

jeg trur at det skal være mulig å lage en ny illustrasjon basert på mye bedre gps posisjoner, men det kan vi jo ta en annen gang... nå har jeg liksom mistet all oversikt over hvilke prosjekter jeg jobber med, men fjell festning er jo søster-batteriet til austrått fort og derfor får den alltid høy prioritet av meg..., mulig det blir en ny tur til fjell festning? høsten er jo alltid fin på sotra!

Erik Hårberg
Sindre

Erik Hårberg wrote:jeg trur at det skal være mulig å lage en ny illustrasjon basert på mye bedre gps posisjoner, men det kan vi jo ta en annen gang... nå har jeg liksom mistet all oversikt over hvilke prosjekter jeg jobber med, men fjell festning er jo søster-batteriet til austrått fort og derfor får den alltid høy prioritet av meg..., mulig det blir en ny tur til fjell festning? høsten er jo alltid fin på sotra!

Erik Hårberg

..snakker vi om samme øy? PDT_Armataz_01_18 Neida, det er vakkert her om høsten, så lenge det ikke regner og regner og regner og regner...

Det er dessuten ingen som henger over deg og sier at du SKAL bli ferdig, så.
Sindre
Sindre

Har man forresten noen formening om hvilken type bunker den utgangen fra sykehustunnelen er?
Sindre
arnewa

Hei folkens

I relasjon til dateringen av denne diskusjonen er jeg ekstremt sent ute med å skremme liv i dette emnet igjen, men jeg tror likevel det er bedre enn å starte et nytt.

På midten av 90-tallet jobbet jeg et år som modellbygger på Modellverkstedet på Hjellestad. Her kom jeg inn i sluttfasen av landskapsmodellen som nå står nede i tårnet. Under installasjonen av denne bodde jeg et par uker under modellen for å koble og feilsøke på ledningskaoset til alle lysdiodene.
Etter den modellen ble det brukt flere uker med oppmåling av hele anlegget, hvorpå hele tunnelanlegget og de tilknyttede bunkerne ble tegnet med AutoCAD. Tilslutt ble det laget en detaljert tegning av hele anlegget sett rett ovenfra og fra vest (om jeg ikke husker feil). Disse ble brukt som arbeidstegninger for tunnel/bunkermodellen som står i monter i tårnet, og som jeg sto bak.

Ut fra denne DAK-tegningen ble også plansjen som henger i anlegget laget.

Så, jeg har vel egentlig forklart hvorfor noen deler av plansjen stemmer, mens andre ikke gjør det. Distansene ble målt med målehjul og målebånd. vinkler ble i den utstrekning det gikk triangulert. Høyder ble også målt med målebånd. I tillegg ble det tatt haugevis med bilder (film og papir), så det ble ganske dyrt.

Retningene ble ganske komplisert i sykestuen, da vi ikke hadde muligheter til å triangulere retningene opp mot resten av komplekset. Vi brukte en, kankje 1 dag der, så detaljene forøvrig burde stemme der også, selv om retningssansen ikke var helt med.

Så, jeg påtar meg skylden for eventuelle feil, men unnskylder med med at GPS som fungerer inne i bunkerser ikke var oppfunnet på den tiden. Er det oppfunnet idag? :rodme:

Arne W.
Erik H
Site Admin

ble selv litt overrasket over at det er 6 år siden :) jøss som tiden flyr, men takk for informasjonen. Må ha vært gøy å jobbe med denne modellen.. høres ut som en drømmejobb. :-D

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “HORDALAND”