feltsykehus - Fjell festning

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Carsten G

Erik E skriver.
Den delen av tunnelanlegget på Fjell som fremdeles er stengt omtales ofte som "Sykestua". Denne er visstnok stengt fordi arbeidet aldri ble fullført og det er rasfare der inne....
Har du eller andre vært i den avstengte delen, for noen må vel ha vært der.
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Erik E
Site Admin

Har du eller andre vært i den avstengte delen, for noen må vel ha vært der.
Joda.... Vi var jo en gjeng som gikk ned under kystfort turen tidligere i år!
Du kan lese om turen på hovedsidene her, minnes Erik H. skrev en del om akkurat denne tunnelen!

Erik E
Sindre

Erik E wrote: Joda.... Vi var jo en gjeng som gikk ned under kystfort turen tidligere i år!
Du kan lese om turen på hovedsidene her, minnes Erik H. skrev en del om akkurat denne tunnelen!

Erik E

Denne ble aldri ferdigstilt, nei... tunnelen raste sammen under den første prøveskytingen med kanonen, og fem tyskere som oppholdt seg der ble drept. Tror ikke de gjenopptok arbeidet etterpå, eller - de ble i alle fall aldri ferdige.
-edit-
Overstående ulykke har visstnok aldri hendt, men er rykter og løse historier.
Last edited by Sindre on 27 Jan 2011 11:45, edited 1 time in total.
Sindre
Paul S.

Hei
tunnelen raste sammen under den første prøveskytingen med kanonen, og fem tyskere som oppholdt seg der ble drept.
Er det noen som kan dokumentere dette ?
mvh
Paul S.
Sindre

Paul S. wrote:Hei
tunnelen raste sammen under den første prøveskytingen med kanonen, og fem tyskere som oppholdt seg der ble drept.
Er det noen som kan dokumentere dette ?
mvh
Paul S.
Jeg vet ikke akkurat kilden, men enten er det fortalt av den tidligere festningskommandanten Svein Syvertsen, eller munligens Alf Gundegjerde. Jeg mener også at Olav Kobbeltveit nevner dette i sin siste bok om Fjell Festning.
Sindre
Paul S.

Hei
Jeg vet ikke akkurat kilden, men enten er det fortalt av den tidligere festningskommandanten Svein Syvertsen, eller munligens Alf Gundegjerde. Jeg mener også at Olav Kobbeltveit nevner dette i sin siste bok om Fjell Festning.
Har også hørt og lest om den hendelsen. Men foreløbig er der ingen som kan dokumentere den.
mvh
Paul S.
Sindre

Paul S. wrote:Hei
Har også hørt og lest om den hendelsen. Men foreløbig er der ingen som kan dokumentere den.
mvh
Paul S.
Hm. Antar gangen inne der er ryddet opp i alle fall. Vet at selve gangen var "ferdig" hugget ut, da utgangen hvor de lempet ut stein fra gangsystemet etterhvert som man hugget seg innover, er murt igjen. Denne er det mulig å klatre ned til i dag. Sitter derimot ikke på noen rapporter eller lignende.
Sindre
Erik E
Site Admin

Tillater meg å tenke høyt...Arrester meg gjerne hvis noe er galt!

Det som skurrer litt for meg er at jeg har sett to datoer som er rimelig sikre å forholde seg til:
- Prøveskytingen fant sted i Juli 1943
- De fleste "betongbygninger" i forbindelse med tunnelen ble støpt ferdig i 1944. (Regner med dette også gjelder M19 og den østlige inngangen ved "sykehustunnelen"

Hvor sannsynlig er det at veggene i sykehuset var ferdige allerede sommeren 1943 når man ikke engang var ferdige med bunkerne i mai 1945?
Høres det ikke litt merkelig ut at det ble bygget sykestue før anlegget i det heletatt var kampklart (til nærforsvar) og før anlegget i det heletatt var skikkelig gasstett....?

Dette hullet i enden av tunnelen ble brukt til å dumpe stein.... Da vil det si at HELE tunnelanlegget måtte vært ferdig utsprengt senest i juni-juli 1943 . (Tviler på at man ville fraktet vogner med stein gjennom sykestua etter at veggene var satt opp og i tillegg drevet sprengningsarbeid i "naborommet")

Et par andre detaljer er at da vi var nede i denne tunnelen så det ikke engang ut til at ventilasjonsanlegget var påbegyndt. M 19 bunkeren var heller ikke ferdig og på toppen av det hele: Hvis denne delen av anlegget ble stengt allerede i 1943 så stemmer det jo ikke at man hadde 3 stk M19 på Fjell....

Riktignok så HAR veggene nedi her rast sammen, men tror selv dette er en vandrehistorie da ingen har klart å finne dette igjen i tyske papirer.
Likevel står dette med de fem tyskerne i heftet om Fjell festning, boka til Kobbeltveit og på en infoplakat inne i museet.

Uten å være FOR negativ nå så vil jeg gjerne skyte inn at dette heftet "Fjell festning - Et 50 årsminne" ikke akkurat er første stedet man bør plukke tall & info fra......

Mvh
Erik E
Attachments
fjell sykestue.JPG
fjell sykestue.JPG (41.59 KiB) Viewed 2108 times
Sindre

Erik E wrote:Uten å være FOR negativ nå så vil jeg gjerne skyte inn at dette heftet "Fjell festning - Et 50 årsminne" ikke akkurat er første stedet man bør plukke tall & info fra......
Det er jeg enig i.. der står blant annet at det fantes x antall Pakk . Hva nå det er for noe... (Regner med det er PaK)

Erik E wrote: Det som skurrer litt for meg er at jeg har sett to datoer som er rimelig sikre å forholde seg til:
- Prøveskytingen fant sted i Juli 1943
- De fleste "betongbygninger" i forbindelse med tunnelen ble støpt ferdig i 1944. (Regner med dette også gjelder M19 og den østlige inngangen ved "sykehustunnelen"
Jeg tenker da slik, at vegger og tak ikke var ferdigstøpt, og at steiner og løs fjellmasse falt ned da kanonen ble prøveskutt. Altså var det ikke betongveggene som klappet sammen.
Erik E wrote:Hvor sannsynlig er det at veggene i sykehuset var ferdige allerede sommeren 1943 når man ikke engang var ferdige med bunkerne i mai 1945?
Høres det ikke litt merkelig ut at det ble bygget sykestue før anlegget i det heletatt var kampklart (til nærforsvar) og før anlegget i det heletatt var skikkelig gasstett....?
Ikke at de begynte å bygge den, er ikke det rimelig at de begynte på den, mens arbeidet andre steder også skred fremover?
Erik E wrote: Dette hullet i enden av tunnelen ble brukt til å dumpe stein.... Da vil det si at HELE tunnelanlegget måtte vært ferdig utsprengt senest i juni-juli 1943 . (Tviler på at man ville fraktet vogner med stein gjennom sykestua etter at veggene var satt opp og i tillegg drevet sprengningsarbeid i "naborommet")
Det kan vel også bety at de begynte å sprenge seg innover sykestuen, at selve tunnelanlegget faktisk begynte her? De kan også ha jobbet både herfra og fra hovedinngangen, og så møttes på halvveien, og fraktet steinmassen fra et depot utenfor hovedinngangen og ned gjennom tunnelen og ut det som skulle bli sykestue, for å få det til å gå raskere.

Eller, at fjellmassene som ligger utenfor hullet der faktisk kun stammer fra sykestuen, og at stein fra andre deler av tunnelanlegget ligger andre steder? Ikke spør meg hvor...
Erik E wrote: Et par andre detaljer er at da vi var nede i denne tunnelen så det ikke engang ut til at ventilasjonsanlegget var påbegyndt. M 19 bunkeren var heller ikke ferdig og på toppen av det hele: Hvis denne delen av anlegget ble stengt allerede i 1943 så stemmer det jo ikke at man hadde 3 stk M19 på Fjell....
Det kan godt hende - men man kan jo gå inn til m-19 over bakken, så man trenger ikke nødvendigvis tunnelanlegget for å komme inn der, i alle fall før den ble støpt igjen...
Erik E wrote: Riktignok så HAR veggene nedi her rast sammen, men tror selv dette er en vandrehistorie da ingen har klart å finne dette igjen i tyske papirer.
Likevel står dette med de fem tyskerne i heftet om Fjell festning, boka til Kobbeltveit og på en infoplakat inne i museet.
Meget mulig - kanskje det bare er en historie, kanskje for å forklare hvorfor sykestuen aldri ble ferdig eller lignende. En slik hendelse ville jo absolutt ført til nedtegnelse i tyske papirer, og lokalbefolkningen hadde nok merket det bra...

Det finnes flere slike historier, for eksempel at krigsfangene ble tvunget til å bære 56 kgs sementsekker fra Fjell og opp "Russerstien" - i følge fortellingene skal det fremdeles ligge sementsekker igjen fra de som ikke klarte turen opp. Vel - opp russerstien ligger det ikke noen sementsekker, og det er ikke så veldig sannsynlig at tyskerne sløste bort fangenes krefter på å bære sementsekker når det for det første var vei opp til anlegget, og også en trallebane opp fra Fjell. Med et så svært anlegg, er det vel rimelig å anta at det oppstår historier...
Sindre
Erik H
Site Admin

hei dere. splittet denne fra Austrått fort slik at denne dialogen går under Fjell festning.

siden jeg bare tenker bilder så ville jeg skissere opp hvordan arbeidet med lasareten utarbeidet seg.
Men først er jeg nødt til å plassere fjell festning i forhold til terrenget og det er her man lurer på om kartet passer til terrenget. Hvis dere ser på illustrasjonene så har jeg lagt inn illustrasjonen av FF (den som henger på veggen der nede i museum). den er lagt over et bilde av området med kvoter. det er +-4 meter på kvotene.

Kan dere som er kjent på området peke ut de områdene hvor m19 bunkeren står og den andre bunkeren i ende står?

Når jeg har lokalisert disse så blir det lettere å illustrere videre.
Attachments
plasser venstre og høyre bunker i tunnelen
plasser venstre og høyre bunker i tunnelen
bygging_fjell_lasaret_3.jpg (181.01 KiB) Viewed 2085 times
stemmer kartet med terrenget?
stemmer kartet med terrenget?
bygging_fjell_lasaret_2.jpg (149.6 KiB) Viewed 2085 times
Er illustrasjonen av tunnelen feil?
Er illustrasjonen av tunnelen feil?
bygging_fjell_lasaret_1.jpg (148.6 KiB) Viewed 2085 times
Atle M

slenger med etteretningskartet og beskrivelser her:

Image

Image

Image
mvh Atle M
Erik H
Site Admin

denne skissen fra 1944 hvor nøyaktig kan den være? den bommer iallefall grovt på den illustrasjnen som Fjell festning har hengt opp.

kan man pinpointe nøyaktig på satelitt bildet hvor de to bunkerne er? Jeg har faktisk ikke vært på utsiden... bare i tunnelen selv.

Erik H
Attachments
skissen fra 44 bommer grovt på illustrasjonen fra nyere tid.
skissen fra 44 bommer grovt på illustrasjonen fra nyere tid.
bygging_fjell_lasaret_4.jpg (160.96 KiB) Viewed 2073 times
Atle M

ikke alt stemmer nei men noe er faktisk veldig nøyaktig her er fortsettelsen

Image

Image

Image
mvh Atle M
Sindre

Hjelpe meg.. mye greier.

Nei, jeg skal prøve å svare.

Altså. M19 befinner seg mer i ruten G1-G2 enn der hvor du har plassert den på kartet nedenfor. Utgangen fra sykestuetunnelen er rundt J5. Det er fjernet mye vegetasjon etter at det fotoet der er tatt, så det er ikke så lett å orientere seg. Kommandobunkeren ligger langt fremme på kanten, men ikke såå langt, tror jeg... den er jo tross alt innestengt bak piggtråd og stuff.

På kartet bygging_fjell_lasaret_1.jpg er nok hele anlegget trukket for langt vest (nedover i bildet), hovedinngangen og det ser ut til å være greit, men synes m-19 ligger for langt fremme på kanten...Hm.

Nei, gir du meg en time eller to, så kan jeg ta nøyaktige koordinater på alle bunkernei tilknytning til tunnelanlegget? Hadde det vært noe?

Skal sykle opp om en stund, og ta for:

M19
Kanonstillingen
Hovedinngangen
Utgangen litt nord for hovedinngangen
Sykestueinngangsbunkeren
Kommandobunkeren og utgangen i nord.

Da burde det vel være mulig å plassere det?
Sindre
Erik H
Site Admin

det er en motivert bunker jeger det :D

det som er litt viktig å få med seg er: posisjon av alle bunkere/ventilasjon/utganger som er tilknyttet tunnelen.

og mest viktig av alt. bilder av steinmassen fra tunnelen. kan være litt vanskelig, men ta deg litt god tid og studer terrenget.. husk bilder av steinmasse fra de to bunkere også.. yes

ps. jo flere bilder jo bedre :)

Mvh
Erik Hårberg
Post Reply

Return to “HORDALAND”