På tur til Lofoten

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Christian B

Skal i bryllup i Lofoten til sommeren, og tenkte å legge inn noen stopp på veien ifra Trondheim.
Vi som kjører er historie interesserte alle mann, og jeg har Natters POI database på GPS'n (stor takk til Natter for hans GPS POIs)

Men vi tenkte at vi skulle kjøre noen dager tidligere, og overnatte på tur oppover, da gjerne med sovepose, og Jervenduk, eller en seilduk som telt i en militærhistorisk stilling.
Vil gjerne se andre plasser der man bør stoppe, og titte litt iløpet av turen Trondheim- Lofoten :)

Noen forslag?

Takk.
RasmusTerne

Anbefaler RV 17,kystriksveien. Med 2-3 overnattinger skulle du kunne få med adskillig. Bare å velge :D
God tur.
Sigfred R.
Natter

Christian B wrote:Vi som kjører er historie interesserte alle mann, og jeg har Natters POI database på GPS'n (stor takk til Natter for hans GPS POIs)
Bare hyggelig :)

Håper du er bevisst på at det er et "work in progress" og hvis du har funnet den via TTFN (en stund siden jeg fjernet den pga. kvaliteten), er det et veldig tidlig utkast med noen feil og ikke minst MYE som mangler. Du bør mao sjekke fløere kilder for å ikke gå glipp av noe på turen PDT_Armataz_01_18

Hvis du sender meg en PM før du reiser, kan jeg muligens sende deg en litt mer oppdatert utgave (har ingen mulighet til å lage et ferdig produkt før sommeren).
ole w

hegra festning og verdals befestninger PDT_Armataz_01_18
ow
Christian B

Takker for tipsene, lurer litt på å ta E6, opp til Mosjøen, for deretter, ta turen videre på Rv17.

Takker, for det Natter, GPS skal oppdateres før turen, så flott med noe rykend ferskt :)
Natter

Her er noen (i alle fall litt mer) oppdaterte POI-filer til bilnavigator (hhv. TomTom og Garmin) - bortimot 2600 posisjoner med en blanding av både kystbatterier, flakbatterier og alt mulig annet ekstysk innenfor landets grenser + Petsamo (sistnevnte mer som en kuriositet i denne forbindelse...). Noen dubletter må påregnes. Enkelte batterier har både en "batteriposisjon" + posisjoner for enkelt-objekter, men det er vel neppe noen krise. Jeg innser at det kanskje blir litt uoversiktlig enkelte steder mht. navigasjon, men gratis = ingen klagerett PDT_Armataz_01_18 (dette ble et lite "hastverksprosjekt" på sen kveldstid innimellom pakking av koffert og sekker...).

Jeg står på farten til å reise bort, og får ikke tid til å ta opp igjen tråden med kvalitetssikring og komplettering av dette før i august (jeg har heller ikke gjort spesielt mye det siste året...).
Oversiktene som ligger til grunn for POI-filene er befengt med mangler og feil, men jeg antar at resultatet er bedre enn ingenting, så jeg legger dem ut i tilfelle noen kan se nytten av dette på ferieturen... De posisjonene som er mest feil er de som er hentet fra kilder datert til krigen (og som jeg ikke har rukket å konvertere - gjelder spesielt radarposisjoner, hvor en f.eks. kan se at noen er plassert et stykke fra land...). Videre er det feil i mange posisjoner i nord-Troms og Finnmark (kan være opptil 50-60m feil lengst nord, men man finner vel stort sett frem til riktig område vil jeg tro). Sistnevnte skyldes programmet jeg konverterer UTM-posisjoner med, som åpenbart ikke takler dette skikkelig i UTM sonen 33-35).

Jeg har også mye data som jeg ikke har rukket å legge inn på listen enda.

Uansett: Jeg blir glad for alle tilbakemeldinger på steder som ikke er med, feil i posisjoner/ benevnelser osv. (PM eller mail - forvent imidlertid ikke svar før i august, da jeg regner med å være sporadisk pålogget i sommer). Kanskje jeg kan få snekret sammen et bedre "produkt" til neste sesong :shock:

God ferie/ bunkertur! :)

EDIT (2011-07-03): Vedleggene er slettet! Vennligst sjekk følgende tråd får oppdaterte POI-filer:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=4530
Last edited by Natter on 03 Jul 2011 18:53, edited 3 times in total.
Cap

Lofoten var vel det som vakte min interesse for bunkere. Tilbrakte endel sommerferier i Stamsund og på Borge, noen flotte anlegg der PDT_Armataz_01_14

Meget bra museum i Svolvær også, anbefales !
Mvh Ken

The future is not what it used to be...
TommyG
Site Admin

Natter wrote:Her er noen (i alle fall litt mer) oppdaterte POI-filer til bilnavigator (hhv. TomTom og Garmin) - bortimot 2600 posisjoner med en blanding av både kystbatterier, flakbatterier og alt mulig annet ekstysk innenfor landets grenser + Petsamo (sistnevnte mer som en kuriositet i denne forbindelse...).

God ferie/ bunkertur! :)
Takker så mye. Har hatt stor nytte av dine GPS-databaser tidligere. Sparer en for mye ørkesløs vasing i skog og krattskog :D
--
Tommy
Natter

TommyG wrote:Takker så mye. Har hatt stor nytte av dine GPS-databaser tidligere. Sparer en for mye ørkesløs vasing i skog og krattskog :D
Bare hyggelig.
Ser at jeg glemte noe i farten + at jeg har fått noen innspill allerede. Skal prøve å klemme inn en liten oppdatering før jeg reiser mandag eller tirsdag).
Natter

Da ble det noen justeringer sånn på tampen (oppdatert posten ovenfor). Som sagt: Langt fra noe kvalitetsprodukt foreløpig - det er vel mer å regne som litt "nødhjelp" til sommerturistene... PDT_Armataz_01_29
Sindre

Hjertelig takk for posisjonene, Natter!
Sindre
Natter

Sindre wrote:Hjertelig takk for posisjonene, Natter!
Fint om de kan være til nytte (mtp. dagens turvær, er det vel helst planer for vår og sommer det er snakk om...? ;) )

Holder på med en omfattende "revisjon", men ting tar tid - veldig mye tid... :-| Det gjør ikke saken bedre at jeg har begynt å snekre sammen en europisk liste også (Danmark-Tyskland-Nederland-Belgia-Frankrike + Italia). Den er på over 20000 objekter, og er ikke i nærheten av å være komplett (har langt fra funnet posisjoner på alt heller) :?

Prosjekter som dette er nok mest egnet for pensjonisttilværelsen... :-)
TommyG
Site Admin

Natter wrote:
Sindre wrote:Hjertelig takk for posisjonene, Natter!
Fint om de kan være til nytte (mtp. dagens turvær, er det vel helst planer for vår og sommer det er snakk om...? ;) )

Holder på med en omfattende "revisjon", men ting tar tid - veldig mye tid... :-| Det gjør ikke saken bedre at jeg har begynt å snekre sammen en europisk liste også (Danmark-Tyskland-Nederland-Belgia-Frankrike + Italia). Den er på over 20000 objekter, og er ikke i nærheten av å være komplett (har langt fra funnet posisjoner på alt heller) :?

Prosjekter som dette er nok mest egnet for pensjonisttilværelsen... :-)
Om du trenger noe hjelp, så er det bare å si ifra. :-)
--
Tommy
Sindre

Hehe, jo, det er vel heller planlegging av sommerturer enn utforsking akkurat i dag som er aktuelt.

Du må legge ned et enormt arbeid i dette. Jeg er imponert!
Sindre
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”