Furuset leir?

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
cepe

[Flyttes til Oslo-avdeling når den opprettes]

Det skal ha eksistert en Furuset Leir på Alna/Furuset i Oslo. Noen som vet om den var tysk og hvor den lå.

Lå den her?

--cepe
Lt.Johnsen

Lutvann leir er fortsatt operativ, der er det endel ex tyske instalasjoner.
Tror det var et slags sambandsenter under krigen. :)
Jon-Vegard

Det er helt korrekt. Det er også en del tunneller etter tyskerne, men en del av disse er stengt grunnet sammenrasning og videre fare for det.
Mvh.
Jon-Vegard
cepe

Lutvann er jeg godt kjent med, men det skal ha vært en nede i Groruddalen i Furuseth(Alna-området.

--cepe
petter

Ligger noen brakker ved Ikea på Furuset som kan se om som gamle tyskerbrakker.

Petter
cepe

petter wrote:Ligger noen brakker ved Ikea på Furuset som kan se om som gamle tyskerbrakker.

Petter
Det var de jeg hadde i tankene.

--cepe
cepe

Christian B

Er ikke de bygningenem omgjordt til spisested idag?
Mener jeg hadde Lunch der en gang, da jeg hadde kontor i Strømsveien. for noen år tilbake.
OlavRS

Husker fra jeg var liten at det var en magasinleir for saniteten (der hvor Siba, McDonalds og Statoil ligger i dag), hva angår installasjoner i området lå jo hovedarsenalet på Grorud til det ble flyttet til Hovemoen :D
ervold

teodor wrote:
OlavRS wrote:Husker fra jeg var liten at det var en magasinleir for saniteten (der hvor Siba, McDonalds og Statoil ligger i dag), hva angår installasjoner i området lå jo hovedarsenalet på Grorud til det ble flyttet til Hovemoen :D
Står litt historie fra Grorud her: http://www.mp-foreningen.no/Downloads_p ... 003-02.pdf

sitat: ...I november samme år foretok to ungdommer innbrudd og tyveri av våpen ved HVKs hovedarsenal i Groruddalen i Oslo. Under forfølgning ble en sersjant skutt ned og drept. Dette førte til at "MP-skolestab" ble flyttet til Grorud, hvor avdelingen fikk ansvaret for leirens vakthold.
Furuset leir lå der Statoil, Mac Donald og Siba ligger i dag. Saanmag var sikkert riktig. HVK`s hovedverksted ble flyttet dit i 68. Da de flyttet, overtok HV-02 verkstedet for en stund intill det ble revet Verkstedet stod helt til bygget med Siba ble påbegynt.

ervold
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”