Nærforsvarsstillinger
Moderators: Stutzpunkt, KOS
I dag var jeg ute og kikket på noen nærforsvarsstillinger som jeg aldri hadde vært klar over før Det som jeg reagerte på, var disse tunellene gjennom fjellet som jeg ikke kan forstå hva har vært brukt til, annet enn tilfluktsrom. Stillingene har sansynligvis hatt en eller to 5cm kanoner og MG mot tilkomstvei. Var disse nærforsvarsstillingene besatt hele tiden eller bare under alarm (om fienden var på vei).
Det er sjeldent at nærforsvarsstillinger ble bemannet hele tiden hvis ikke de ble brukt som vaktpost eller utsiktspost. Som vakt gikk man rundt å sjekket de forskjellige stillingene og omeng, men som utsiktspost så kunne stillingen være bemannet hele tiden. Det er litt vanskelig å si hva som er hva uten å ha vært der eller videre kjennskap til de mannskap som var på området.Var disse nærforsvarsstillingene besatt hele tiden eller bare under alarm (om fienden var på vei).
Erik H
Hei Erik
Dette har vært en forpost/utkikk for et større batteri og denne posten dekket innfartsåren/hovedveien fra nord. Det var stilling på begge sider av veien + en MG stilling lenger nede som dekket broen, men det var aldri utplassert sprengstoff under broen, noe jeg synes er ltt rart.
Om disse soldatene i forposten måtte trekke seg tilbake snakker vi om ca, 500m til egne rekker over broen/elven.
Hva var hensikten med disse tunellene rundt omkring som er større enn et tilfluktsted i tilfelle bombeangrep og alt for store for ammunisjonsoppbevaring til små kanoner. Jeg må legge til at stillingenes beliggenhet også kan ha vært observasjon/forsvar mot flyangrep, men da har de fått melding fra et annet fort i forkant.
Dette har vært en forpost/utkikk for et større batteri og denne posten dekket innfartsåren/hovedveien fra nord. Det var stilling på begge sider av veien + en MG stilling lenger nede som dekket broen, men det var aldri utplassert sprengstoff under broen, noe jeg synes er ltt rart.
Om disse soldatene i forposten måtte trekke seg tilbake snakker vi om ca, 500m til egne rekker over broen/elven.
Hva var hensikten med disse tunellene rundt omkring som er større enn et tilfluktsted i tilfelle bombeangrep og alt for store for ammunisjonsoppbevaring til små kanoner. Jeg må legge til at stillingenes beliggenhet også kan ha vært observasjon/forsvar mot flyangrep, men da har de fått melding fra et annet fort i forkant.
Hvis du får sjansen så hadde det vært best med bilder fra plassen, men det er kanskje en del snø der nå?
E
E
ta med pen og papir. gå litt rundt og avmerk div. stillinger, tuneller etc. deretter tar du bildet av papirlappen + området ) og legger ut på forumet
E

E
Hvis jeg skal ha en mulighet til å sette meg inn i området så er det greit med en skisse på et papir. Siden du har med deg kamera så er det vel like enkelt å ta et bilde av skissen? Eller du kan scanne skissen.. har egentlig ikke noe å si, men jo mer informasjon vi har om det området du prøver å beskrive jo bedre kan vi svare på spørmålet om disse nærforsvarstillingene.
Erik H
Erik H