Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

TommyG
Site Admin

TommyG wrote:Okei, neste oppgave. På hvilket batteri er det man har denne flotte utsikten.
Jeg synes dette minner veldig om HKB 34./976 Kvitnes i Hareid?[/quote]
Det har du nok helt rett i :-)
--
Tommy
TommyG
Site Admin

Natter wrote:
TommyG wrote:Ja, nettopp. Den på bildet over er fra kommandobunkeren på Hambaara, og der fikk jeg inntrykket av at den var tilkoblet sentralvarmen, men jeg kan selvsagt ta feil. Har også et bilde fra dusj-bygningen på Rugsundøy, som definitivt er en varmtvannsbereder.
Har gode bilder av alle rørene på Hambaara, men de ser ut til å gå ut av rommet, så det er vanskelig å si (varmeveksleren til ventilasjonen er uansett fjernet).
Det er vel også forskjell på vann til varmeveksler og vann til forbruk mht trykk? Vet ikke om det er forskjell på en "fyrkjele" og en "bereder" i så måte (vil tro sistnevnte er trykksatt i det minste, ellers ville det vel bli for mye varmetap via en ekstern trykktank el?).
Nja, nå tenke jeg ikke på for ventilasjon jeg da, men radiatorer:
Attachments
command_bunker_h.jpg
command_bunker_h.jpg (654.42 KiB) Viewed 1578 times
--
Tommy
Natter

TommyG wrote:Nja, nå tenke jeg ikke på for ventilasjon jeg da, men radiatorer:
Godt poeng :)
Radiatorer går vel på vanlig forbrukskurs? Kanskje vi har en rørlegger her som kan si noe mer om dette... (er de radiatorene på Hambaara tyske, eller etterkrigs forresten?).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Natter

Ny oppgave... Hva er dette knyttet til?

Hint: Ikke relevant ift Norge.
Attachments
Clip_3.jpg
Clip_3.jpg (297.02 KiB) Viewed 1575 times
TommyG
Site Admin

Noe slags rekkefølgeplan for togtransport. Antar det er snakk om transport av krigsmaterialer siden det er beskyttet med Flak og MG(?) etc. Men, dette er jo ting man kan lese fra bildet, så jeg antar du er ute etter noe mer spesifikt?
--
Tommy
Natter

TommyG wrote:Noe slags rekkefølgeplan for togtransport. Antar det er snakk om transport av krigsmaterialer siden det er beskyttet med Flak og MG(?) etc. Men, dette er jo ting man kan lese fra bildet, så jeg antar du er ute etter noe mer spesifikt?
Det stemmer - det er snakk om en helt spesifikk ting (veldig artilleri-relatert).

Som man ser, er det vedlegg nr 6 - mao del av et større dokument (kan vel røpe at det er snakk om krevende logistikk).
Frode G

Kan det være lasterekkefølgen til jernbanekanonen Schwerer Gustav?
Den var jo utstyrt med Flak og MG :)
Natter

Frode G wrote:Kan det være lasterekkefølgen til jernbanekanonen Schwerer Gustav?
Den var jo utstyrt med Flak og MG :)
Det stemmer :bra:

Å flytte/montere DORA og Schwere GUSTAV kanonene var litt av en logistikkoperasjon som involverte flere tog med rundt 60 jernbanevogner som måtte ankomme i riktig rekkefølge og til rett tid, slik at en kunne håndtere lossing og sammenstilling.
I tillegg til å frakte/montere delene til kanonen med lavett og jernbaneunderstell, måtte man også bygge et eget flerspors jernbanesystem for kanonen (inkl siktekurve), montasjekranene og øvrig støtteutstyr.

Ca 5000 mann var involvert ifbm å få stilt opp og klargjort kanonen til innsats mot de Sojetiske stillingene/befestningene ved Sevastopol i 1942 (Dora-avdelingen + luftwaffepersonellet involvert i rekognosering av målet + luftvern). Materiellisten for utstyr påkrevd til montering var omfattende, med bla to Demag-kraner og to kraftverk.

Merk: Flak-vognen i toget var nok til egenbeskyttelse ifbm transporten, og "MG/MK"-koden på vognene henviser så vidt jeg kan se til ammunisjon (dvs Granate / Kartuschen).

Kilde: "Eisenbahngeschütz DORA - Das größte Geschütz aller Zeiten" (Gerhard Taube, 1979)
Attachments
Image1.jpg
Image1.jpg (1.57 MiB) Viewed 1545 times
Image2.jpg
Image2.jpg (285.66 KiB) Viewed 1545 times
Image3.jpg
Image3.jpg (338.71 KiB) Viewed 1545 times
Image4.jpg
Image4.jpg (443.43 KiB) Viewed 1545 times
Frode G

:bravo
Jeg trenger hjelp til neste utfordring, har dessverre ingen bilder tilgjengelig akkurat nå :)
Yngvar

Ok, hvor er dette gamle fortet?
Attachments
1-IMG_1067.JPG
1-IMG_1067.JPG (605.86 KiB) Viewed 1500 times
Mvh
Yngvar
Stutzpunkt
Moderator

Standplass for 30,5 cm kanon på Mågerø?
Mvh
Tormod
Yngvar

Nei, men så å si samme fjord men feil øy
Mvh
Yngvar
lilje

Jeg har aldri vært på Håøya (altså den i ytre Oslofjord), men det kunne kanskje være der. Morfaren min var en del på Håøya både da han gikk på Festningsartilleriets underoffisersskole rett før 1. verdenskrig og under nøytralitetsvakten under 1. verdenskrig.
Yngvar

Vi nærmer oss nå men feil sted
Attachments
1-IMG_1060.JPG
1-IMG_1060.JPG (442.06 KiB) Viewed 1485 times
Mvh
Yngvar
Natter

Dette er vel Haubitsbatteriet tilhørende Oscarsborg festning på Håøya (her: http://1881.to/4blyld )
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”