Sigfred R.
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Her er et par bedre bilder av torpedoen - ikke minst hodet:Natter wrote:Ser ut som en G7a torpedo. Kanskje den var utstyrt med Pi G7a tennapparat (kombinert mekanisk/magnetisk) som har feilfunksjonert - ref. den tyske "torpedokrisen" 1938-1940 (spesielt kritisk ifbm. "Weserübung").
Den mangler ikke bare hodet - den er åpenbart kuttet i tre deler: Hode, luftbeholder/vannkammer og maskinrom/akterkon (sistnevnte vist på bildet).RoarP wrote:Torpedoen tilbake på land :
http://www.fremover.no/lokale_nyheter/a ... 661039.ece
OT ift. trådens tema, men tyske kanner var merket "torpedo-spritus" (ref. vedlagte bilde) - skrivefeil, eller er det snakk om samme:TommyAE wrote:Jeg kom over en drivstoffkanne til en slik torpedo i sommer. Var merket "Torpedo spiritum". Kan legge ut bilder hvis interessant.
Noe OT, men i min tid i Sjøforsvaret,(lenge siden) ble "torpedosprit" brukt om 96% sprit, inportert som oftest fra Tyskland etter flåtebesøk.Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit":
He,he... jasså gitt... så du var med på den "greia" der ?? Husker godt den historien ! Avisene fråtset i den historien. En smule skandale det der ja !RasmusTerne wrote:Natter:Noe OT, men i min tid i Sjøforsvaret,(lenge siden) ble "torpedosprit" brukt om 96% sprit, inportert som oftest fra Tyskland etter flåtebesøk.Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit":
Opprullingen av "spritskandalen" i Sjøforsvaret begynte jo på Håkonsvern etter at minesveiperskvadronen hadde vært i Kiel.
Var selv "tilstede". Kunne skrevet mye om den saken![]()
Sigfred R.
For den som evt. måtte ha ligget søvnløs i perioder og lurt på dette, så ble dekalin erstattet med "petroleum" for bruk i G7a TI torpedoer i 1960 (ref. "Memorandum 1-C8 fra Marinens Minevesen" datert 3. desember 1959).Natter wrote:Har alltid stusset på uttrykket "torpedosprit": Tyskerne brukte decalin som brennstoff på G7a torpedoen (erstattet med parafin i norsk etterkrigsbruk), og det kan neppe karakteriseres som "sprit"?