Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Trur eg har funnet det meste som det fortsatt finnes av spor etter krigen,men man vet jo aldri...
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Var en tur å kikket nede på sandvesanden i dag . La merke til en planke som stakk ut av sanden
og gravde litt rundt den for å se om der var noe mer som eg ikke såg. Det viste seg å være flere planker under sanden .
Plankene var av samme kvalitet som de runde stokkene eg har funnet tidligere. Disse plankene va firkantede og såg ut
til å være satt i system på et vis . Minnet om planker i bunnen av en skyttergrav eller lignende.
og gravde litt rundt den for å se om der var noe mer som eg ikke såg. Det viste seg å være flere planker under sanden .
Plankene var av samme kvalitet som de runde stokkene eg har funnet tidligere. Disse plankene va firkantede og såg ut
til å være satt i system på et vis . Minnet om planker i bunnen av en skyttergrav eller lignende.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Før eg gjekk hjem gravde eg sand over plankene slik at ingen ødelegger før vi rekker å finne
ut hva plankene blei brukt til ,hvis mulig .
ut hva plankene blei brukt til ,hvis mulig .
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Noen som har en idè om hva eg kan ha funnet denne gangen?
Mvh Henning Dalsvåg
Ser ut som planker lagt i en sand-gangsti for meg. Ser jo ut som det er noen rester til høyre også - i skjæringen opp melom haugene.
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

- Henning Dalsvåg
I skjæringen mellom haugene er der ingenting som eg vet om . Det er nok en eldre planke gangsti eg har funnet restene avKOS wrote:Ser ut som planker lagt i en sand-gangsti for meg. Ser jo ut som det er noen rester til høyre også - i skjæringen opp melom haugene.
og eg velger å tro at plankene har lite med krigen å gjøre ...
Mvh Henning Dalsvåg
Du får sende den til C14 dateringHenning Dalsvåg wrote:og eg velger å tro at plankene har lite med krigen å gjøre ...

Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd

- Henning Dalsvåg
He he , ja kansje det . Trur der vil dukke opp mye interesant i
den store sandvollen mellom parkerings plassen og stranden
etterhvert som sanden "forsvinner" her.
Der skal jo ligge 4-5 miner fortsatt her ,så eg får være forsiktig som du sa tidligere i tråden.
den store sandvollen mellom parkerings plassen og stranden
etterhvert som sanden "forsvinner" her.
Der skal jo ligge 4-5 miner fortsatt her ,så eg får være forsiktig som du sa tidligere i tråden.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Gravde frem den andre halvparten av plankene eg fant . De gikk ikke så langt inn i haugen .
Mvh Henning Dalsvåg
Hehe.... Tviler på at det var sandhaug her i det hele tatt da plankene ble plassert her. Regner med at plankene ble lagt oppå sanden i sin tid ja...Henning Dalsvåg wrote:Den kraftige rota til løvetannen må vel bety at sandhaugen var lavere da plankene ble plassert her ?
Og det er mer enn rota til løvetannen som gir meg det sporet.
Kai
Last edited by bactuz on 18 Sep 2011 3:15, edited 1 time in total.
- Henning Dalsvåg
I følge minekartet var der sandhauger her under krigen også ,men
sandhaugene var nok mye lavere den gang .
- Attachments
-
- utsnitt av minekart sandve.jpg (147.53 KiB) Viewed 808 times
Mvh Henning Dalsvåg
Mener å huske at du postet en sammenligning av de bildene som var på minekartene, med bilde fra hvordan det så ut i dag, en gang? På de før og nå-bildene så, så man vel ganske tydelig at det hadde lagt seg opp betydelig mye mer sand i området, men det er vel sikkert ikke samme stranden?Henning Dalsvåg wrote:I følge minekartet var der sandhauger her under krigen også ,men
--
Tommy
Tommy
- Henning Dalsvåg
Jo, det er samme stranden, TommyG. PÅ 60 år rakk sandhaugen mellom parkeringsplassen og strandenTommyG wrote:Mener å huske at du postet en sammenligning av de bildene som var på minekartene, med bilde fra hvordan det så ut i dag, en gang? På de før og nå-bildene så, så man vel ganske tydelig at det hadde lagt seg opp betydelig mye mer sand i området, men det er vel sikkert ikke samme stranden?Henning Dalsvåg wrote:I følge minekartet var der sandhauger her under krigen også ,men
å bli ganske stor i utstrekning,men de siste tyve år har den trukket seg markant tilbake pga sterke stormer som f.eks stormen "inga" .
Bekken har også endret løp og gravd seg stadig lenger inn i sandhaugen . Tyskerene hadde samme problem med bekken.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
I boka Skudenes & Skudeneshavn gamle glimt bind I, fant eg et bilde som viser hvordan sandvesanden
såg ut i 1925 . På 15 år har nok stranden endret seg noe frem til tyskerene minela stranden ,men
endringene var nok ikke så store . Gjengir bildet her
såg ut i 1925 . På 15 år har nok stranden endret seg noe frem til tyskerene minela stranden ,men
endringene var nok ikke så store . Gjengir bildet her
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
En kombinasjon av minekartet og slik stranden ser ut i dag .
Bildet er tatt fra den MG/sMG stillingen eg fant rett ovenfor parkeringsplassen.
Bildet er tatt fra den MG/sMG stillingen eg fant rett ovenfor parkeringsplassen.
Mvh Henning Dalsvåg