Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Henning Dalsvåg

Trur eg har funnet det meste som det fortsatt finnes av spor etter krigen,men man vet jo aldri...
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Var en tur å kikket nede på sandvesanden i dag . La merke til en planke som stakk ut av sanden
og gravde litt rundt den for å se om der var noe mer som eg ikke såg. Det viste seg å være flere planker under sanden .
Plankene var av samme kvalitet som de runde stokkene eg har funnet tidligere. Disse plankene va firkantede og såg ut
til å være satt i system på et vis . Minnet om planker i bunnen av en skyttergrav eller lignende.
CIMG3844.JPG
CIMG3844.JPG (324.67 KiB) Viewed 899 times
Gravde ikke lenger inn i sanden denne gangen. eg trur plankene går videre inn i sandhaugen og kommer til å grave videre en annen dag og da med litt bedre grave utstyr.
Gravde ikke lenger inn i sanden denne gangen. eg trur plankene går videre inn i sandhaugen og kommer til å grave videre en annen dag og da med litt bedre grave utstyr.
CIMG3849.JPG (372.17 KiB) Viewed 899 times
CIMG3850.JPG
CIMG3850.JPG (349.62 KiB) Viewed 899 times
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Før eg gjekk hjem gravde eg sand over plankene slik at ingen ødelegger før vi rekker å finne
ut hva plankene blei brukt til ,hvis mulig .
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Noen som har en idè om hva eg kan ha funnet denne gangen?
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Ser ut som planker lagt i en sand-gangsti for meg. Ser jo ut som det er noen rester til høyre også - i skjæringen opp melom haugene.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

KOS wrote:Ser ut som planker lagt i en sand-gangsti for meg. Ser jo ut som det er noen rester til høyre også - i skjæringen opp melom haugene.
I skjæringen mellom haugene er der ingenting som eg vet om . Det er nok en eldre planke gangsti eg har funnet restene av
og eg velger å tro at plankene har lite med krigen å gjøre ...
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:og eg velger å tro at plankene har lite med krigen å gjøre ...
Du får sende den til C14 datering :smile:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

He he , ja kansje det . Trur der vil dukke opp mye interesant i
den store sandvollen mellom parkerings plassen og stranden
etterhvert som sanden "forsvinner" her.
Der skal jo ligge 4-5 miner fortsatt her ,så eg får være forsiktig som du sa tidligere i tråden.
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Gravde frem den andre halvparten av plankene eg fant . De gikk ikke så langt inn i haugen .
Den kraftige rota til løvetannen må vel bety av sand haugen var lavere da plankene ble plassert her ?
Den kraftige rota til løvetannen må vel bety av sand haugen var lavere da plankene ble plassert her ?
CIMG3911.JPG (328.17 KiB) Viewed 820 times
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Henning Dalsvåg wrote:Den kraftige rota til løvetannen må vel bety at sandhaugen var lavere da plankene ble plassert her ?
Hehe.... Tviler på at det var sandhaug her i det hele tatt da plankene ble plassert her. Regner med at plankene ble lagt oppå sanden i sin tid ja...
Og det er mer enn rota til løvetannen som gir meg det sporet.

Kai
Last edited by bactuz on 18 Sep 2011 3:15, edited 1 time in total.
Henning Dalsvåg

I følge minekartet var der sandhauger her under krigen også ,men
sandhaugene var nok mye lavere den gang .
Attachments
utsnitt av minekart sandve.jpg
utsnitt av minekart sandve.jpg (147.53 KiB) Viewed 802 times
Mvh Henning Dalsvåg
TommyG
Site Admin

Henning Dalsvåg wrote:I følge minekartet var der sandhauger her under krigen også ,men
Mener å huske at du postet en sammenligning av de bildene som var på minekartene, med bilde fra hvordan det så ut i dag, en gang? På de før og nå-bildene så, så man vel ganske tydelig at det hadde lagt seg opp betydelig mye mer sand i området, men det er vel sikkert ikke samme stranden?
--
Tommy
Henning Dalsvåg

TommyG wrote:
Henning Dalsvåg wrote:I følge minekartet var der sandhauger her under krigen også ,men
Mener å huske at du postet en sammenligning av de bildene som var på minekartene, med bilde fra hvordan det så ut i dag, en gang? På de før og nå-bildene så, så man vel ganske tydelig at det hadde lagt seg opp betydelig mye mer sand i området, men det er vel sikkert ikke samme stranden?
Jo, det er samme stranden, TommyG. PÅ 60 år rakk sandhaugen mellom parkeringsplassen og stranden
å bli ganske stor i utstrekning,men de siste tyve år har den trukket seg markant tilbake pga sterke stormer som f.eks stormen "inga" .
Bekken har også endret løp og gravd seg stadig lenger inn i sandhaugen . Tyskerene hadde samme problem med bekken.
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

I boka Skudenes & Skudeneshavn gamle glimt bind I, fant eg et bilde som viser hvordan sandvesanden
såg ut i 1925 . På 15 år har nok stranden endret seg noe frem til tyskerene minela stranden ,men
endringene var nok ikke så store . Gjengir bildet her
CIMG3930.JPG
CIMG3930.JPG (254.17 KiB) Viewed 785 times
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

En kombinasjon av minekartet og slik stranden ser ut i dag .
Bildet er tatt fra den MG/sMG stillingen eg fant rett ovenfor parkeringsplassen.
CIMG3928.JPG
CIMG3928.JPG (280.36 KiB) Viewed 785 times
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”