Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Natter

TommyG wrote:Siktemiddel
Tja, men nei PDT_Armataz_01_18
ole w

hovedstrømsbryter
ow
Natter

Merkelig at dette var så vanskelig. Får gi et hint til: Den komponenten vi mangler er et hjelpemiddel til den førstnevnte...
h-bu

For å bruke en laser avstandsmåler mot et mål som er begrenset i størrelse må man ha en kikkert for å se hva man måler avst til. Hos UP var kikkerten bygd sammen med selve laseren.

Altså: En kikkert.
Natter

h-bu wrote:For å bruke en laser avstandsmåler mot et mål som er begrenset i størrelse må man ha en kikkert for å se hva man måler avst til. Hos UP var kikkerten bygd sammen med selve laseren.
Altså: En kikkert.
Niks. Nå tror jeg det var en viss forstørrelse i kikkerten til LA7N, uten at jeg husker dette sikkert. Uansett var avstandsmåleren i dette tilfellet anvendt på et kystfort, hvor potensielle mål er av en slik størrelse at problemet ikke er relevant... PDT_Armataz_01_18 ).

Så da må det være...?
RasmusTerne

Natter sitat:Så da må det være...? Avstandsmåler m/sender og kikkert? Går ut fra at laserbeamen må komme et sted fra, så derfor senderen.
Sigfred R.
Natter

Nei, stadig ikke i mål... Mulig hintene mine var mer forrvirrende enn oppklarende. For å oppsummere: Det er snakk om en avstandsmåler (komplett med nødvendig optikk/kikkert og sender-/mottagerelektronikk) + et tilkoplet ekstrautstyr. Hva kan man så trenge av ekstrautstyr på en avstandsmåler...? (nå gir jeg snart svaret selv :oops: )
Rock'n Roll

Et batteri?

Nei. Avstandsmåleren drives av ekstern strømforsyning, mens "tilbehøret" drives av batterier som befinner seg bak lokket man ser helt øverst i bildeutsnittet (som nevnt, kan dette anvendes i andre sammenhenger: I nærforsvaret på et kystfort, eller typisk i felten av f.eks. en infanterist...).

Nå må det vel snart gå et lys opp for noen..?
StigG

Nattkikkert med laser.
MVH

Stig G
Natter

Takk - tror vi kan si oss fornøyd nå...

Det var snakk om en Simrad LA7N laser avstandsmåler påmontert en lysforsterker for å gi nattkapasitet. Husker ikke fabrikant/modell på lysforsterkeren, men den er konstruert for å kunne monteres på en rekke forskjellige optiske instrumenter, inkl. kikkertsikter på håndvåpen.

Har ikke noe godt bilde av denne, men laget en enkel skisse som illustrerer systemet (bildet viser for øvrig anvendelse på peilsøyle til IDA reservesystem i målestasjonen for torpedobatteriet på Herdla).

TommyG og StiG fant hver sin del av svaret, så de får bli enige om hvem som legger ut neste...
Attachments
QZ_svar1.jpg
QZ_svar1.jpg (203.52 KiB) Viewed 1549 times
QZ_svar2.jpg
QZ_svar2.jpg (31.68 KiB) Viewed 1549 times
lilje

Jeg må innrømme jeg ikke har sett den laser-avstandsmåleren i Hæren. Den bærbare jeg kjenner som ble brukt i infanteriet, bl.a. av bombekaster-OP og kanonlagførere var Simrad LP-7. Her fant jeg et bilde av en LP-7: Image.
Samtidig het feltartilleriets avstandsmåler NM81. Den var produsert av Simrad Optronics fra begynnelsen av 1970-tallet, mens den mindre LP-7 kom på begynnelsen av 1980-tallet.

Var LA-7 en større utgave av LP-7?
Natter

lilje wrote:Jeg må innrømme jeg ikke har sett den laser-avstandsmåleren i Hæren. Den bærbare jeg kjenner som ble brukt i infanteriet, bl.a. av bombekaster-OP og kanonlagførere var Simrad LP-7. Her fant jeg et bilde av en LP-7:
Samtidig het feltartilleriets avstandsmåler NM81. Den var produsert av Simrad Optronics fra begynnelsen av 1970-tallet, mens den mindre LP-7 kom på begynnelsen av 1980-tallet.
Var LA-7 en større utgave av LP-7?
LA7N er neppe spesielt bærbar ift. bruk i infanteriet (merknadene i forrige post i så henseende var myntet på lysforsterkeren), gitt at den krever ekstern strømforsyning. Uten at jeg skal være for skråsikker (hukommelsen er ikke alltid til å stole på...), mener jeg denne er i bruk på bla. de nye M113-baserte ildledningsvognene fra Vinghøg, samt muligens i sensorpakken for FAC-lag..?

Samme LA7N var forøvrig også en del av den primære EO-seonsoren for IDA-systemet.

Mht. lysforsterkeren, så er dette muligens en Simrad KN200 eller 250 (usikker, men den ligner i alle fall veldig ift. tilgjengelige bilder).
Natter

Ble stille her nå..? Hvis dere ikke blir enige om hvem som legger ut neste, kan jeg ta opp tråden igjen. Da blir det enten et nytt torpedo-spørsmål, eller et luftfoto (så kan man se det som en trussel om man vil... PDT_Armataz_01_18 ).
KGJ

Jeg tar meg den store frekkhet å smelle inn en ;)

hvor er vi?
Attachments
15042011632.jpg
15042011632.jpg (121.23 KiB) Viewed 1466 times
Flora krigshistorielag
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”