Tja, men neiTommyG wrote:Siktemiddel

Moderators: Stutzpunkt, KOS
Niks. Nå tror jeg det var en viss forstørrelse i kikkerten til LA7N, uten at jeg husker dette sikkert. Uansett var avstandsmåleren i dette tilfellet anvendt på et kystfort, hvor potensielle mål er av en slik størrelse at problemet ikke er relevant...h-bu wrote:For å bruke en laser avstandsmåler mot et mål som er begrenset i størrelse må man ha en kikkert for å se hva man måler avst til. Hos UP var kikkerten bygd sammen med selve laseren.
Altså: En kikkert.
LA7N er neppe spesielt bærbar ift. bruk i infanteriet (merknadene i forrige post i så henseende var myntet på lysforsterkeren), gitt at den krever ekstern strømforsyning. Uten at jeg skal være for skråsikker (hukommelsen er ikke alltid til å stole på...), mener jeg denne er i bruk på bla. de nye M113-baserte ildledningsvognene fra Vinghøg, samt muligens i sensorpakken for FAC-lag..?lilje wrote:Jeg må innrømme jeg ikke har sett den laser-avstandsmåleren i Hæren. Den bærbare jeg kjenner som ble brukt i infanteriet, bl.a. av bombekaster-OP og kanonlagførere var Simrad LP-7. Her fant jeg et bilde av en LP-7:
Samtidig het feltartilleriets avstandsmåler NM81. Den var produsert av Simrad Optronics fra begynnelsen av 1970-tallet, mens den mindre LP-7 kom på begynnelsen av 1980-tallet.
Var LA-7 en større utgave av LP-7?