Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Henning Dalsvåg

CIMG2597.JPG
CIMG2597.JPG (309.91 KiB) Viewed 1087 times
CIMG2598.JPG
CIMG2598.JPG (279.69 KiB) Viewed 1087 times
Mvh Henning Dalsvåg
TommyG
Site Admin

Ble bra dette :D Men, selv med den ekstra dybden, så tror jeg ikke at jeg hadde hatt lyst til å stå vakt der, en kald og forblåst vinterdag :-)
--
Tommy
Henning Dalsvåg

TommyG wrote:Ble bra dette :D Men, selv med den ekstra dybden, så tror jeg ikke at jeg hadde hatt lyst til å stå vakt der, en kald og forblåst vinterdag :-)
De soldatene som holdt vakt her hadde sikkert ikke lyst de heller...
Mvh Henning Dalsvåg
rhandber

de foretrakk nok litt vind framfor østfronten.
MVH

Roar Handberg

Tok en annen vei til MG stillingen i dag og da fant eg det som for meg lignet på en løpegrav .
Den startet ved løa på dette bildet
Løa er bygningen i høyre bilde kant
Løa er bygningen i høyre bilde kant
CIMG2584.JPG (244.18 KiB) Viewed 1071 times
Midten av løpegraven
Midten av løpegraven
CIMG2583.JPG (232.43 KiB) Viewed 1071 times
Løpegraven gikk ikke helt bort til MG stillingen og det var nok derfor eg og KOS ikke la merke til den i fjor sommer.
Løpegraven gikk ikke helt bort til MG stillingen og det var nok derfor eg og KOS ikke la merke til den i fjor sommer.
CIMG2585.JPG (270.71 KiB) Viewed 1071 times
Er jo ikke sikker på om det er en løpegrav,men det går det vel an
å sjekke når noen her på haugalandet har tid til å bli med å se nærmere på den ...
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Løpegraven gikk ikke helt bort til MG stillingen og det var nok derfor eg og KOS ikke la merke til den i fjor sommer.

går det vel an å sjekke når noen her på haugalandet har tid til å bli med å se nærmere på den ...
Husk at dette er BESTE ÅRSTID til å se slikt Henning - bra jobba !

Må jo komme ut å fotografere stillingene på nytt nå - når du har restaurert de :)

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Løpegraven gikk ikke helt bort til MG stillingen og det var nok derfor eg og KOS ikke la merke til den i fjor sommer.

går det vel an å sjekke når noen her på haugalandet har tid til å bli med å se nærmere på den ...
Husk at dette er BESTE ÅRSTID til å se slikt Henning - bra jobba !

Må jo komme ut å fotografere stillingene på nytt nå - når du har restaurert de :)

KOS
Send meg et PM når du finner en dag det passer å ta turen ut hit . (Kommende lørdag er eg en tur på Arquebus museet rundt kl.12:oo .)
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Send meg et PM når du finner en dag det passer å ta turen ut hit . (Kommende lørdag er eg en tur på Arquebus museet rundt kl.12:oo .)
Greit det Henning...der er 'et og annet' prosjekt der ute også PDT_Armataz_01_29 Kommende lørdag er jeg forhåpentligvis ute i terrenget - en eller annen plass :-D

KOS
Henning Dalsvåg

For det visuelle sin del i forbindelse med den løpegraven eg fant...
Løpegrav ved MG stilling.jpg
Løpegrav ved MG stilling.jpg (155.41 KiB) Viewed 1068 times
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:For det visuelle sin del i forbindelse med den løpegraven eg fant...
Det var egentlig litt rart med en så rett løpegrav så rett på stranden...Lite dekning&skjul ift. stranden.
At det ikke er noe fra 'den mulige oppholdshytten' er også merkelig dersom denne er så synlig nå. I tillegg var den vel kanskje uvanlig vid.
Er det mulig at dette er en drenerings-grøft ?

KOS
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:For det visuelle sin del i forbindelse med den løpegraven eg fant...
Det var egentlig litt rart med en så rett løpegrav så rett på stranden...Lite dekning&skjul ift. stranden.
At det ikke er noe fra 'den mulige oppholdshytten' er også merkelig dersom denne er så synlig nå. I tillegg var den vel kanskje uvanlig vid.
Er det mulig at dette er en drenerings-grøft ?

KOS
Det er godt mulig at det kan være en drenerings-grøft eg har komt over .De gangene det renner vann i denne er når bekken går over sine bredder ,ellers er den tom for vann.
Det jordstykket mellom 'den mulige oppholdshytten' og MG-stillingen er i dag dyrket mark ,derfor er der ingen løpegraver her .
Det blir ikke noen tur til arquebus museet på lørdag da museet ikke åpner før den 1.mai.
Så da er muligheten tilstede for å ta nye bilder av de stillingene eg har renovert ,hvis du ikke har andre planer da...
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Sist gang en mine ble funnet på sandvesanden var i 1983 og den ble sprengt
i en kløft .Stedet er markert på vedlagt foto.
sandvesanden I.jpg
sandvesanden I.jpg (110.04 KiB) Viewed 1031 times
I denne kløften har eg funnet to stålbiter som kansje kan være noe fra krigen .
Vet ikke om det er deler til en mine ...
CIMG2534.JPG
CIMG2534.JPG (279.6 KiB) Viewed 1031 times
CIMG2535.JPG
CIMG2535.JPG (273.84 KiB) Viewed 1031 times
Når det er lite sand her er det lett å se at en mine har blitt detonert her .
Når det er lite sand her er det lett å se at en mine har blitt detonert her .
CIMG2557.JPG (304.87 KiB) Viewed 1031 times
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Henning Dalsvåg wrote:Frem til 1972 var vikrasanden fortsatt en fin liten sandstrand. Men i løpet av 1973 blei det laget en "midlertidig" vei over bukten. Denne veien var nødvendig for å kunne bygge den lengste moloen på Sandve. Under krigen kom havet rett inn her . Og vikrasanden var mest sannsynlig minelagt. Sandve velforening har planer om å få åpnet veien som går over bukten for å kunne gjenskape vikrasanden. Under dette arbeidet vil det nok bli funnet en del miner på avveie.
Har fått bekreftet at der var Minefelter ved vikrasanden og at da byggefeltet der nede i vikradalen skulle bygges ,
så viste ikke karmøy komune at det nye byggefeltet bokstavelig talt ville ligge midt i et tidligere minefelt .
Heldigvis sa dei gamle i bygda ifra om dette .
Mvh Henning Dalsvåg
Arquebus

Henning Dalsvåg wrote: Det blir ikke noen tur til arquebus museet på lørdag da museet ikke åpner før den 1.mai.
For the sake of good order...står ved tilbudet om å åpne på lørdag Henning.
Last edited by Arquebus on 19 Mar 2011 10:20, edited 1 time in total.
bactuz

For the sake of god order...
Hehe... Har museet blitt religiøst også nå? :D

Kai
Post Reply

Return to “Haugalandet”