- CIMG2597.JPG (309.91 KiB) Viewed 1086 times
- CIMG2598.JPG (279.69 KiB) Viewed 1086 times
Moderators: Stutzpunkt, KOS
De soldatene som holdt vakt her hadde sikkert ikke lyst de heller...TommyG wrote:Ble bra detteMen, selv med den ekstra dybden, så tror jeg ikke at jeg hadde hatt lyst til å stå vakt der, en kald og forblåst vinterdag
Husk at dette er BESTE ÅRSTID til å se slikt Henning - bra jobba !Henning Dalsvåg wrote:Løpegraven gikk ikke helt bort til MG stillingen og det var nok derfor eg og KOS ikke la merke til den i fjor sommer.
går det vel an å sjekke når noen her på haugalandet har tid til å bli med å se nærmere på den ...
Send meg et PM når du finner en dag det passer å ta turen ut hit . (Kommende lørdag er eg en tur på Arquebus museet rundt kl.12:oo .)KOS wrote:Husk at dette er BESTE ÅRSTID til å se slikt Henning - bra jobba !Henning Dalsvåg wrote:Løpegraven gikk ikke helt bort til MG stillingen og det var nok derfor eg og KOS ikke la merke til den i fjor sommer.
går det vel an å sjekke når noen her på haugalandet har tid til å bli med å se nærmere på den ...
Må jo komme ut å fotografere stillingene på nytt nå - når du har restaurert de![]()
KOS
Greit det Henning...der er 'et og annet' prosjekt der ute ogsåHenning Dalsvåg wrote:Send meg et PM når du finner en dag det passer å ta turen ut hit . (Kommende lørdag er eg en tur på Arquebus museet rundt kl.12:oo .)
Det var egentlig litt rart med en så rett løpegrav så rett på stranden...Lite dekning&skjul ift. stranden.Henning Dalsvåg wrote:For det visuelle sin del i forbindelse med den løpegraven eg fant...
Det er godt mulig at det kan være en drenerings-grøft eg har komt over .De gangene det renner vann i denne er når bekken går over sine bredder ,ellers er den tom for vann.KOS wrote:Det var egentlig litt rart med en så rett løpegrav så rett på stranden...Lite dekning&skjul ift. stranden.Henning Dalsvåg wrote:For det visuelle sin del i forbindelse med den løpegraven eg fant...
At det ikke er noe fra 'den mulige oppholdshytten' er også merkelig dersom denne er så synlig nå. I tillegg var den vel kanskje uvanlig vid.
Er det mulig at dette er en drenerings-grøft ?
KOS
Har fått bekreftet at der var Minefelter ved vikrasanden og at da byggefeltet der nede i vikradalen skulle bygges ,Henning Dalsvåg wrote:Frem til 1972 var vikrasanden fortsatt en fin liten sandstrand. Men i løpet av 1973 blei det laget en "midlertidig" vei over bukten. Denne veien var nødvendig for å kunne bygge den lengste moloen på Sandve. Under krigen kom havet rett inn her . Og vikrasanden var mest sannsynlig minelagt. Sandve velforening har planer om å få åpnet veien som går over bukten for å kunne gjenskape vikrasanden. Under dette arbeidet vil det nok bli funnet en del miner på avveie.
For the sake of good order...står ved tilbudet om å åpne på lørdag Henning.Henning Dalsvåg wrote: Det blir ikke noen tur til arquebus museet på lørdag da museet ikke åpner før den 1.mai.