Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.

Hei
U-1053 er riktig. Egersund er det ikke. Får la den ligge til i kveld og se om noen klarer det.
mvh
Paul S.
RasmusTerne

Sola er tilbake her nord, men u-båtstøttepunktet ligger fremdeles i "mørket" :)
Utsira var jo et utmerket værobservasjobspunkt, men kan ikke tenke meg at bildet er derfra.
Siste forsøk blir Åstvedtvågen, men da er vi jo nesten i Bergen?
Sigfred R.
Natter

RasmusTerne wrote:Siste forsøk blir Åstvedtvågen, men da er vi jo nesten i Bergen?
Det er vel innenfor kommunegrensen ja, og definitivt ikke i Rogaland. Om ikke Egersund eller Stavanger er riktig er det antagelig bare ett alternativ: Haugesund (igjen har jeg ingen mer presis lokalisering)..?
Eagle Wind

sia det er i rogaland vil eg tippe innover i ryfylket eller området der, pga fjellene i bakgrunnen av bilde...
Stutzpunkt
Moderator

Antar at stedet er nevnt i en viss bok om ubåter, hadde jeg hatt den boka tilgjengelig, så skulle jeg ha svart :wink:
Mvh
Tormod
Paul S.

Er "innenfor" som Eagle Wind skriver :-) Boken ja..itte dumt..:-)
mvh
Paul S.
RasmusTerne

Paul S. wrote:Er "innenfor" som Eagle Wind skriver :-) Boken ja..itte dumt..:-)
mvh
Paul S.
Kanskje denne:"Ubåtkrig-Tyske ubåtmannskaper i Norske farvann 1940-1945"
Er på utlån,så jeg kaster inn håndkledet :sint:
Sigfred R.
Natter

RasmusTerne wrote:Kanskje denne:"Ubåtkrig-Tyske ubåtmannskaper i Norske farvann 1940-1945"
Mulig jeg er sliten etter leting på luftfoto etter passende øyer i området (innenfor og utenfor) Ryfylke, men finner ingen andre støttepunkter i den boken enn de som er nevnt allerede...
Eagle Wind

Natter wrote:
RasmusTerne wrote:Kanskje denne:"Ubåtkrig-Tyske ubåtmannskaper i Norske farvann 1940-1945"
Mulig jeg er sliten etter leting på luftfoto etter passende øyer i området (innenfor og utenfor) Ryfylke, men finner ingen andre støttepunkter i den boken enn de som er nevnt allerede...
Da er vi to, sittet på norge i bilder å lett etter de øyene men nå tok krampa meg. Så håper vi får vite det snart hvor det er...
h-bu

Kan det være eskelandsholmane i Hølefjorden? Da er det i allefall godt innafor! Nærmest tørrfall og i grunneste laget?
Natter

h-bu wrote:Kan det være eskelandsholmane i Hølefjorden? Da er det i allefall godt innafor! Nærmest tørrfall og i grunneste laget?
Tipper det var blink ja... PDT_Armataz_01_18
Paul S.

Kan det være eskelandsholmane i Hølefjorden? Da er det i allefall godt innafor! Nærmest tørrfall og i grunneste laget?
Det er riktig. Høle/Hølefjorden som er en del av Sandnes var brukt som støttepunkt sent i krigen. Var brygger av tre som ubåtene la til, bla ved Eskelandsholmene. Litt kinkig spørsmål og ser at det kunne by på litt bryderi, men man kom fram til riktig plass til slutt :-)
h-bu neste :-)
mvh
Paul S.
Attachments
DSCN20~7.jpg
DSCN20~7.jpg (138.69 KiB) Viewed 973 times
h-bu

Hei!
Likte oppgaven til Paul S. meget godt. Har aldri vært i nærheten, men det var mange detaljer som gjorde det mulig å resonnere og ikke minst kontrollere om svaret var riktig.

Prøver med en bygningsdetalj, forsåvidt kaskje i enkleste laget for de lokale eksperter, (men hvem er lokal denne gangen?)

Altså: Hvor og hva er dette?
Attachments
DSC_0208A (638 x 567).jpg
DSC_0208A (638 x 567).jpg (106.77 KiB) Viewed 956 times
Knut Ø.

Fremdeles ubåt-relatert ser jeg :wink: Men hvilken av dem? Nei si det...
TommyG
Site Admin

Kan det være Dora II?
--
Tommy
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”