HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

KOS
Moderator

Informativ montasje Kai :bra:

Og midt i stillingen, selve formålet for dekningen, et betogfeste med firkantet hull! - altså for en søyle.

Slik en finner lignende 2-3 steder på Hagland, blant annet i stillingen merket 'E-Gerät' på et minekart.

KOS
Attachments
For montering av 'firkantet søyleprofil'
For montering av 'firkantet søyleprofil'
IMG_6884_IMG_3215_1.JPG (126.15 KiB) Viewed 906 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Arquebus

De avstandsmålere jeg har sett står enten på enkelt stativ (3-fot) eller en rund fot for å festes med bolter i betongen. For en slik stilling ville jeg sett for meg en betongflate med eller uten fester, samt kabelgater for ildledningsdata og samband til betjenngen på avstandsmåleren.
KOS
Moderator

Arquebus wrote:De avstandsmålere jeg har sett står enten på enkelt stativ (3-fot) eller en rund fot for å festes med bolter i betongen. For en slik stilling ville jeg sett for meg en betongflate med eller uten fester, samt kabelgater for ildledningsdata og samband til betjenngen på avstandsmåleren.
Nå har jeg for min del ikke sett slike i fast kystfort-montering, finnes det noe mer bildemateriale tilgjengelig vedr. tema ?
Denne stillingen du ser i post to her fra fra Hagland oppgis å være et "E-Gerät".

For øvrig er det vel ikke behov for kabelgater for å få pos-data fra "vanlige saksekikkerter (evt. avstandsmålere) på stativ" , da må det vel være snakk om voice samband ?
Arquebus

Hagland hadde avstandsmåleren i OP bunkeren, men kanskje stillingen på kartet var en tidligere plassering? Peilesøyle med kikkerter og ldledninssentralen var også i OP bunkeren. Enig med KOS at en saksekikkert/liten avstandsmåler bare trenger kabelgate for telefonkontakt med operatør for å gi peiledata.
KOS
Moderator

På Hagland er det to slike 'søyle stillinger' hvorav den ene er kommet med på kartet som "E-Gerät". Den andre står lengre sør-vest, bak Kanon III, ca.158m fra den andre. Det kommer forhåpentligvis på et Hagland kart med tid & stunder.

Vedr. telefonlinje, så kan jeg ikke huske å ha sett synlige tegn etter telefonsamband i eller ved OP'en bak Kanon III på Vikene heller, langt mindre kabelgater. De la nok ledninger rett i jorden her som så mange andre steder slik at kun termineringen kom over bakkenivå.

Derimot, det nordligste objektet på kartet vårt hadde beviseligt telefonlinje, kun avslørt av kabelsteinen som finnes der ute - og ikke spor ellers. Der er også annet til å fundere på, så det blir neste stopp siden det sannsynligvis også er relatert til observasjons-tjeneste.
bactuz

Derimot, det nordligste objektet på kartet vårt hadde beviseligt telefonlinje...
Visste jeg burde tatt med et større utsnitt i kartet lenger oppe her, men her er ihvertfall den omtalte stillingen med. (Oransje 5)... PDT_Armataz_01_18

Da får du fortsette der du føler det naturlig KOS....

Kai
Attachments
- oversikt 2.jpg
- oversikt 2.jpg (595.26 KiB) Viewed 835 times
Arquebus

Kan orange 5 være en FK stilling?
Last edited by Arquebus on 21 Dec 2010 0:23, edited 1 time in total.
Erik E
Site Admin

bilder av dette standard regnebordet
Her er bilder av LBG42H og E-Uhr42H:
Attachments
LBG42H.jpg
LBG42H.jpg (43.15 KiB) Viewed 814 times
E-Uhr42H.jpg
E-Uhr42H.jpg (49.84 KiB) Viewed 814 times
KOS
Moderator

Erik E wrote:Her er bilder av LBG42H og E-Uhr42H:
Wow, der var de jo ! Sikkert en del 'tannhjuls-matematikk' inni regne-uret der.

Takk for bilder Erik !
JEF wrote:LBG 42(H) var standard regnebord for løsning av trigonimetriske inngangsverdier fra peilekikkerter/avstandsmålere. Inn gikk peilinger/avstander, og ut kom en sentral avstand og retning. Avstandsforskjellene ble brukt til å beregne målets fart mot eller fra batteriet og dette ble lagt inn mekanisk på en avstandskokke 42(H) (operatøren måtte sveive kontinuerlig på et ratt for å holde målfarten). Den endrede avstand ble så avlest jevnt (inntil hvert 10. sekund) på avstandsklokken via telefon ut til kanonene, mens peilingen ble lest direkte ut fra avstandsbordet til kanonene. Verdiene var gyldig for batteriets grunnkanon, slik at øvrige kanoner til en viss grad måtte korrigere for parallakseforskjellen.
Langbasisskyting var forbeholdt batterier med kaliber 14,5 cm og høyere.
Både LBG 42 og avstandsklokke 42 er utstilt på Oscarsborg - (om ingen har fjernet det da).
ref.: Lang Basis Gerät 42
KOS
Erik E
Site Admin

Sikkert en del 'tannhjuls-matematikk' inni regne-uret der.
Ja nå har jeg aldri sett inni et slik avstandsur, men så fryktelig avasert er det nok ikke for alt man gjorde var å sveive på det lille hjulet du ser der for å generere en jevn endring i skyteavstand i takt med målets fart. (100% manuelt, så her måtte man nok ha en viss trening for å holde rytmen :wink: )

En ting er hvertfall ganske sikkert, at hærens ildledningsmateriell var en generasjon eller to bak marinens så man kommer ikke til noen fornuftige konklusjoner ved å sammenlikne Vikene og Hagland, da disse siktet etter forskjellige prinsipper....

Mvh
Erik E
KOS
Moderator

Erik E wrote:Ja nå har jeg aldri sett inni et slik avstandsur, men så fryktelig avasert er det nok ikke for alt man gjorde var å sveive på det lille hjulet du ser der for å generere en jevn endring i skyteavstand i takt med målets fart. (100% manuelt, så her måtte man nok ha en viss trening for å holde rytmen :wink: )
Må innrømme at det ikke hadde vært lurt å la meg og en verktøykasse være alene med det uret :blee:
For det må vel være inn-parametre som settes i et justerbart forhold til hverandre for å regne om til et anvendeligt resultat. Ikke bare sveivehastighet ? Jaja, en gang ...
Erik E wrote:En ting er hvertfall ganske sikkert, at hærens ildledningsmateriell var en generasjon eller to bak marinens så man kommer ikke til noen fornuftige konklusjoner ved å sammenlikne Vikene og Hagland, da disse siktet etter forskjellige prinsipper....
Altså, sammenligningen gikk på disse 'tresøyle-stillingene' som står for seg selv. Og som etter alle solemerker ikke er for noe våpen - eller basketballstativ for den slags skyld PDT_Armataz_01_18 Hvorav den ene på Hagland er gjenfunnet på kart som "E-Gerät".
Det var der Hagland kom inn, beklager forvirringen.

KOS

("Tresøyle" er en antakelse i dette tilfellet, men lignende fundament med tresøyle er sett)

Noe sånt som vedlagte bilde viser - men hva ?
Attachments
IMG_6883_IMG_3217_1.JPG
IMG_6883_IMG_3217_1.JPG (76.84 KiB) Viewed 754 times
bactuz

Hmmmm..... Godt spørsmål KOS...

Noe har jo helt klart stått i denne stillingen, det er det jo ingen som helst tvil om.
Våpen er det ikke, som du selv sier, så da er det vel ikke så mange muligheter igjen.

Men noe sikkert svar får vi vel aldri... hehe....

Kai
Arquebus

KOS wrote:
("Tresøyle" er en antakelse i dette tilfellet, men lignende fundament med tresøyle er sett)

Noe sånt som vedlagte bilde viser - men hva ?
Har du noen data eller bilde av denne tresøylen?. For eksempel MG i luftvernrollen kunne benyttes med egen festeanordning som stod på en stubbe eller tresøyle. Dette var et billig alternativ og mer stabilt en vanlig luftmålstativ.
KOS
Moderator

bactuz wrote:Men noe sikkert svar får vi vel aldri... hehe....
Tja, der er jo mange foto's som ikke er solgt, eller sett, ennå - og nå er det jo snart Jul :sjef:

KOS
KOS
Moderator

Da går vi videre mot 'Orange 5' , helt i nord-vest av området.

Tidliger omtalt, og avbildet som 'rester, va ei lita trapp i bakkant opp til denne.jpg' av Eagle Wind på s.5 i denne tråden.

KOS
Attachments
'Følg kabelsteinene' - Gammelt bunkerjeger-ordtak ;-)
'Følg kabelsteinene' - Gammelt bunkerjeger-ordtak ;-)
Img_6841_1.jpg (81.96 KiB) Viewed 804 times
Og opp trappen
Og opp trappen
Img_6842_1.jpg (101.22 KiB) Viewed 804 times
Steinruinene kommer til syne
Steinruinene kommer til syne
Img_6843_1.jpg (86.68 KiB) Viewed 804 times
Ser ut som et tak har rast ned i denne. Har nok rommet en stilling, observasjon / fremskutt vakt tipper jeg.
Ser ut som et tak har rast ned i denne. Har nok rommet en stilling, observasjon / fremskutt vakt tipper jeg.
Img_6844_1.jpg (80.42 KiB) Viewed 804 times
Post Reply

Return to “ROGALAND”