Og midt i stillingen, selve formålet for dekningen, et betogfeste med firkantet hull! - altså for en søyle.
Slik en finner lignende 2-3 steder på Hagland, blant annet i stillingen merket 'E-Gerät' på et minekart.
KOS
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Nå har jeg for min del ikke sett slike i fast kystfort-montering, finnes det noe mer bildemateriale tilgjengelig vedr. tema ?Arquebus wrote:De avstandsmålere jeg har sett står enten på enkelt stativ (3-fot) eller en rund fot for å festes med bolter i betongen. For en slik stilling ville jeg sett for meg en betongflate med eller uten fester, samt kabelgater for ildledningsdata og samband til betjenngen på avstandsmåleren.
Visste jeg burde tatt med et større utsnitt i kartet lenger oppe her, men her er ihvertfall den omtalte stillingen med. (Oransje 5)...Derimot, det nordligste objektet på kartet vårt hadde beviseligt telefonlinje...
Her er bilder av LBG42H og E-Uhr42H:bilder av dette standard regnebordet
Wow, der var de jo ! Sikkert en del 'tannhjuls-matematikk' inni regne-uret der.Erik E wrote:Her er bilder av LBG42H og E-Uhr42H:
KOSJEF wrote:LBG 42(H) var standard regnebord for løsning av trigonimetriske inngangsverdier fra peilekikkerter/avstandsmålere. Inn gikk peilinger/avstander, og ut kom en sentral avstand og retning. Avstandsforskjellene ble brukt til å beregne målets fart mot eller fra batteriet og dette ble lagt inn mekanisk på en avstandskokke 42(H) (operatøren måtte sveive kontinuerlig på et ratt for å holde målfarten). Den endrede avstand ble så avlest jevnt (inntil hvert 10. sekund) på avstandsklokken via telefon ut til kanonene, mens peilingen ble lest direkte ut fra avstandsbordet til kanonene. Verdiene var gyldig for batteriets grunnkanon, slik at øvrige kanoner til en viss grad måtte korrigere for parallakseforskjellen.
Langbasisskyting var forbeholdt batterier med kaliber 14,5 cm og høyere.
Både LBG 42 og avstandsklokke 42 er utstilt på Oscarsborg - (om ingen har fjernet det da).
ref.: Lang Basis Gerät 42
Ja nå har jeg aldri sett inni et slik avstandsur, men så fryktelig avasert er det nok ikke for alt man gjorde var å sveive på det lille hjulet du ser der for å generere en jevn endring i skyteavstand i takt med målets fart. (100% manuelt, så her måtte man nok ha en viss trening for å holde rytmenSikkert en del 'tannhjuls-matematikk' inni regne-uret der.
Må innrømme at det ikke hadde vært lurt å la meg og en verktøykasse være alene med det uretErik E wrote:Ja nå har jeg aldri sett inni et slik avstandsur, men så fryktelig avasert er det nok ikke for alt man gjorde var å sveive på det lille hjulet du ser der for å generere en jevn endring i skyteavstand i takt med målets fart. (100% manuelt, så her måtte man nok ha en viss trening for å holde rytmen)
Altså, sammenligningen gikk på disse 'tresøyle-stillingene' som står for seg selv. Og som etter alle solemerker ikke er for noe våpen - eller basketballstativ for den slags skyldErik E wrote:En ting er hvertfall ganske sikkert, at hærens ildledningsmateriell var en generasjon eller to bak marinens så man kommer ikke til noen fornuftige konklusjoner ved å sammenlikne Vikene og Hagland, da disse siktet etter forskjellige prinsipper....
Har du noen data eller bilde av denne tresøylen?. For eksempel MG i luftvernrollen kunne benyttes med egen festeanordning som stod på en stubbe eller tresøyle. Dette var et billig alternativ og mer stabilt en vanlig luftmålstativ.KOS wrote:
("Tresøyle" er en antakelse i dette tilfellet, men lignende fundament med tresøyle er sett)
Noe sånt som vedlagte bilde viser - men hva ?
Tja, der er jo mange foto's som ikke er solgt, eller sett, ennå - og nå er det jo snart Julbactuz wrote:Men noe sikkert svar får vi vel aldri... hehe....