Jeg kom over dette bilde som ble trykket i Sandefjord Blad i 1988. Bildet viser en 12 cm Cokerill kanon under demontering, skjoldet er allerede tatt av. Bildet må være et arkivbilde da denne kanontypen ble skiftet ut med 10, 5 cm c/32 fra 1958.
Men bildet er sjeldent da den viser denne kanontypen montert på dreieskive i kanonstilling to, og med den originale tyske kommandobunkeren i bakgrunnen
Nytt bilde av 12 cm cokerill kanon på Vesterøen HKB 5/980
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Attachments
-
- 12 cm cockerill på fortet
- Folehavna%20kanon.jpg (49.32 KiB) Viewed 1419 times
-
- Her er kanonen med skjold
- Kanon I med KO plass i bagrunnen.jpg (36.54 KiB) Viewed 1419 times
-
- Kanon I med Kanon 2 i bakgrunnen. .jpg (39.44 KiB) Viewed 1419 times
-
- Original kanonstilling til dreieskive
- CIMG2515.jpg (70.89 KiB) Viewed 1419 times
-
- Grube montert på ekstysk stilling til 10,5 cm
- CIMG2535.jpg (66.56 KiB) Viewed 1419 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
- werner wernersen
Hei
Det var spennende bilder, gir et godt inntrykk om hvordan det var.
Werner
Det var spennende bilder, gir et godt inntrykk om hvordan det var.
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
- Benjaminsen
Fine bilder det Yngvar. Er ikke ofte vi ser bilder som viser den originale kommandobunkeren.
Kai
Hei Even, på bilder som jeg har fra 1994 er all stein og puss fjernet fra alle bunkertak, og det er lagt på tett tjærepapp, så er det lagt på sprengstein og vegetasjonen har kommet etterhvert. Hva tenker du på når du sier "slett murpuss?
Mvh
Yngvar
Yngvar
ja, jeg ser det nå at de fleste stillingene er pusset på. Noen steder er det rester av det originale. Det er klart vi kunne se igjenom bildene fra 1994, kanskje vi skulle satt oss ned med en prosjektor og sett på de i den størrelsen. Det er vel flere kunnskapsrike vestfoldinger som kunne være med på det da det er noen bilder som jeg ikke klarer å stedsfeste.
Hvilke uker har du fri i januar?
Hvilke uker har du fri i januar?
Mvh
Yngvar
Yngvar
Hei JEF, kan du utdype det litt mer
Mvh
Yngvar
Yngvar
Det ble gjort en del forsøk med å montere 12 cm belgisk i sokkellavett, slik at kanonen kunne bli mer egnet for kystartilleriformål. Dette var også noe tyskerne hadde planlagt, men kom aldri så langt. I Norge var det kun skyts av typen 10,5 cm K.331, 10,5 cm K.332, 10,5 cm K.335 og 15,5 cm sFH414 som faktisk ble ombygget til sokkellavetter. Ballistisk var det en rimelig brukbar kanon, det var feltaffutasjen som var hovedproblemet. Dette var før man fikk rådighet over 10,5 cm SKC/32 kanonene. Frigivelsen av 10,5 fra Luftvernartilleriet og Marinen i 1957 gjorde alle disse forsøkene unødvendige og man kunne standardisere på ekstysk materiell.
JEF
Det ser ut som om sokkellavetten er montert på dreieskiva, men det er vel ikke riktig?
Mvh
Yngvar
Yngvar
Kanonen montert på dreieskive under krigen
- Attachments
-
- kanon4_JPG-for-web-NORMAL.jpg (11.67 KiB) Viewed 1183 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Jeg ser ingen dreieskive, men en platting som er fast i side. Det er mulig at de brukte dreieskiva som underlag, men ikke for å dreie kanonen.Yngvar wrote:Det ser ut som om sokkellavetten er montert på dreieskiva, men det er vel ikke riktig?
JEF