HKB 66./977 Vikene

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Jon-Vegard

Fine bilder Eagle Wind. Har du noen innefra hula o.l.?
Mvh.
Jon-Vegard
Arquebus

Gjestegarderobe for kystfort entusiaster?
Eagle Wind

Jon-Vegard wrote:Fine bilder Eagle Wind. Har du noen innefra hula o.l.?
Takk for det Jon-Vegard :)

har bilder fra hula, den var ikke så stor rundt 170 høy og ca en meter eller noe inn.
Attachments
inni hula.jpg
inni hula.jpg (185.12 KiB) Viewed 1848 times
Eagle Wind

Arquebus wrote:Gjestegarderobe for kystfort entusiaster?
Kan nok brukes av kystfort entusiaster ja om en skulle ha behov for det hehe :blee:
Eagle Wind

litt historie fra Vikene
http://www.n-kh.no/index.php?s=artikkel&artid=88

Tyske tropper inntok Vikene og store deler av Kvalavåg våren 1941. Då vinterkulden kom, vart løe og sjøhus brukt til brensel.

Frå fyrste krigsåret vart ledige hus okkuperte, og det var straks å frykta at Vikenehuset kunne bli tatt. Det vart difor vurdert om noko av innbuet skulle fjernast. Eg minnest serleg skomakarutstyret som var på nordre salen. Johannes Vikene è #76_3_301 hadde nok langt på veg vore sjølvhjelpen med skoty til seg og sine. Det var kjenslemessig vanskeleg å bera noko av inventaret vekk. Alt stod på sin plass, og høyrde til nettopp der, - og elles var det jo ikkje sikkert at huset vart tatt. For å gjera eit kvart til sikring, vart det sett ein hengelås på lemluka. Ein hengelås stansa ikkje den tyske hærmakta. Omtrent alt av innbu forsvann. Vikene vart, som ein stor del av Kvalavåg, ein tysk festning. Varige minner står i hopetal, som kanonstillingar, tilfluktsrom og bunkers. Ytterst på kanten vest for Vikenehuset, vart det ein kamuflert utsiktspost. Frå denne gjekk nedgraven telefonledning til sentral plass lenger inne. Støypte merkingar som viser ledningsgrøfta, er og blir synlege lenge. Ei stor vasskjelde med støypt topp, står òg som krigsminne i dalføret. Den store mengden piggtråd som måtte fjernast i etterkrigstida, vitnar og om sers lite ”gjestfrihet” i dette området, på den tid.
bactuz

Her er samme stilling i et bilde satt sammen av tre fotos.
Photobutikken CS5 er finfin når 18mm. linse ikke strekker til... ;)

Photomerge er tingen da.

En fantastisk dag i Kvalavåg igår KOS. Nydelig vær og godbiter i fangsten :) Herlig!
Mer bilder kommer....

Kai
Attachments
Flak 38
Flak 38
Flak 38 LV stilling øst 900.jpg (898.87 KiB) Viewed 1640 times
Erik E
Site Admin

Hm...
Ser ut som det har skjedd litt av hvert der ute siden sist jeg var der... :!:
Attachments
HKB_Vikene.jpg
HKB_Vikene.jpg (114.3 KiB) Viewed 1543 times
Henning Dalsvåg

Det er der ingen tvil om ,Erik E
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Erik E wrote:Hm...
Ser ut som det har skjedd litt av hvert der ute siden sist jeg var der... :!:
Mye bebyggelse ja...men jeg er usikker på i hvilken grad det har gått ut over de mange bunkere, og ikke minst huler, i området... For å vite det må en vite hvodan det var før - og det er vi ikke ferdige med ennå :rodme:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
bactuz

Erik E skrev:
Ser ut som det har skjedd litt av hvert der ute siden sist jeg var der...
Se der ja. Det gule huset har blitt hvitt....

(Sorry, klarte ikke å dy meg.....)
KOS
Moderator

KOS wrote:Mye bebyggelse ja...men jeg er usikker på i hvilken grad det har gått ut over de mange bunkere, og ikke minst huler, i området... For å vite det må en vite hvodan det var før - og det er vi ikke ferdige med ennå :rodme:
Nå er alle kanonstillingene kartlagt, og vi sitter igjen med et 'pent overskudd' på en FLAK 38 stilling :shock:

EDIT: Av de 2 som ble antatt Flak i sør viser den ene seg på et kart som småkalibret kanon (PAK/LAG) for å dekke sundet.

KOS
Attachments
FLAK 38 stilling nr.3 av 3 (Ved Kanon 1)
FLAK 38 stilling nr.3 av 3 (Ved Kanon 1)
IMG_6867_1.jpg (510.25 KiB) Viewed 1476 times
bactuz

Ja, det ble en fin fangst på turen vår idag også KOS... :)
Herlig med slike turer når vi finner ting vi ikke har sett før. Idag var vi skikkelige heldige for å si det sånn...

Kai
Eagle Wind

bactuz wrote:Ja, det ble en fin fangst på turen vår idag også KOS... :)
Herlig med slike turer når vi finner ting vi ikke har sett før. Idag var vi skikkelige heldige for å si det sånn...

Kai
Venter spent på oppsumering fra deres tur :shock:
Arquebus

KOS wrote:
Nå er alle kanonstillingene kartlagt, og vi sitter igjen med et 'pent overskudd' på en FLAK 38 stilling.
Hvis det er mer enn 3 stk. FLAK 38 stillinger der ute så tipper jeg at "overskuddet" har var benyttet tidligere - og at den ble overflødig når de kraftige FLAK stillingene ved batteriet ble bygget.

.
KOS
Moderator

Arquebus wrote:Hvis det er mer enn 3 stk. FLAK 38 stillinger der ute så tipper jeg at "overskuddet" har var benyttet tidligere - og at den ble overflødig når de kraftige FLAK stillingene ved batteriet ble bygget.
Det er en teori ja, i så fall kan det ha vært enda flere. Den delvise tildekkingen av nr.4 skjedde, selvfølgelig, ved hus/vei bygging på 70-tallet.

KOS
Post Reply

Return to “ROGALAND”