HKB 66./977 Vikene
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Jon-Vegard
Fine bilder Eagle Wind. Har du noen innefra hula o.l.?
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
-
Takk for det Jon-VegardJon-Vegard wrote:Fine bilder Eagle Wind. Har du noen innefra hula o.l.?

har bilder fra hula, den var ikke så stor rundt 170 høy og ca en meter eller noe inn.
- Attachments
-
- inni hula.jpg (185.12 KiB) Viewed 1843 times
-
Kan nok brukes av kystfort entusiaster ja om en skulle ha behov for det heheArquebus wrote:Gjestegarderobe for kystfort entusiaster?

-
litt historie fra Vikene
http://www.n-kh.no/index.php?s=artikkel&artid=88
Tyske tropper inntok Vikene og store deler av Kvalavåg våren 1941. Då vinterkulden kom, vart løe og sjøhus brukt til brensel.
Frå fyrste krigsåret vart ledige hus okkuperte, og det var straks å frykta at Vikenehuset kunne bli tatt. Det vart difor vurdert om noko av innbuet skulle fjernast. Eg minnest serleg skomakarutstyret som var på nordre salen. Johannes Vikene è #76_3_301 hadde nok langt på veg vore sjølvhjelpen med skoty til seg og sine. Det var kjenslemessig vanskeleg å bera noko av inventaret vekk. Alt stod på sin plass, og høyrde til nettopp der, - og elles var det jo ikkje sikkert at huset vart tatt. For å gjera eit kvart til sikring, vart det sett ein hengelås på lemluka. Ein hengelås stansa ikkje den tyske hærmakta. Omtrent alt av innbu forsvann. Vikene vart, som ein stor del av Kvalavåg, ein tysk festning. Varige minner står i hopetal, som kanonstillingar, tilfluktsrom og bunkers. Ytterst på kanten vest for Vikenehuset, vart det ein kamuflert utsiktspost. Frå denne gjekk nedgraven telefonledning til sentral plass lenger inne. Støypte merkingar som viser ledningsgrøfta, er og blir synlege lenge. Ei stor vasskjelde med støypt topp, står òg som krigsminne i dalføret. Den store mengden piggtråd som måtte fjernast i etterkrigstida, vitnar og om sers lite ”gjestfrihet” i dette området, på den tid.
http://www.n-kh.no/index.php?s=artikkel&artid=88
Tyske tropper inntok Vikene og store deler av Kvalavåg våren 1941. Då vinterkulden kom, vart løe og sjøhus brukt til brensel.
Frå fyrste krigsåret vart ledige hus okkuperte, og det var straks å frykta at Vikenehuset kunne bli tatt. Det vart difor vurdert om noko av innbuet skulle fjernast. Eg minnest serleg skomakarutstyret som var på nordre salen. Johannes Vikene è #76_3_301 hadde nok langt på veg vore sjølvhjelpen med skoty til seg og sine. Det var kjenslemessig vanskeleg å bera noko av inventaret vekk. Alt stod på sin plass, og høyrde til nettopp der, - og elles var det jo ikkje sikkert at huset vart tatt. For å gjera eit kvart til sikring, vart det sett ein hengelås på lemluka. Ein hengelås stansa ikkje den tyske hærmakta. Omtrent alt av innbu forsvann. Vikene vart, som ein stor del av Kvalavåg, ein tysk festning. Varige minner står i hopetal, som kanonstillingar, tilfluktsrom og bunkers. Ytterst på kanten vest for Vikenehuset, vart det ein kamuflert utsiktspost. Frå denne gjekk nedgraven telefonledning til sentral plass lenger inne. Støypte merkingar som viser ledningsgrøfta, er og blir synlege lenge. Ei stor vasskjelde med støypt topp, står òg som krigsminne i dalføret. Den store mengden piggtråd som måtte fjernast i etterkrigstida, vitnar og om sers lite ”gjestfrihet” i dette området, på den tid.
Her er samme stilling i et bilde satt sammen av tre fotos.
Photobutikken CS5 er finfin når 18mm. linse ikke strekker til...
Photomerge er tingen da.
En fantastisk dag i Kvalavåg igår KOS. Nydelig vær og godbiter i fangsten
Herlig!
Mer bilder kommer....
Kai
Photobutikken CS5 er finfin når 18mm. linse ikke strekker til...

Photomerge er tingen da.
En fantastisk dag i Kvalavåg igår KOS. Nydelig vær og godbiter i fangsten

Mer bilder kommer....
Kai
- Attachments
-
- Flak 38
- Flak 38 LV stilling øst 900.jpg (898.87 KiB) Viewed 1635 times
Hm...
Ser ut som det har skjedd litt av hvert der ute siden sist jeg var der...

- Attachments
-
- HKB_Vikene.jpg (114.3 KiB) Viewed 1538 times
- Henning Dalsvåg
Det er der ingen tvil om ,Erik E
Mvh Henning Dalsvåg
Mye bebyggelse ja...men jeg er usikker på i hvilken grad det har gått ut over de mange bunkere, og ikke minst huler, i området... For å vite det må en vite hvodan det var før - og det er vi ikke ferdige med ennåErik E wrote:Hm...

mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

Nå er alle kanonstillingene kartlagt, og vi sitter igjen med et 'pent overskudd' på en FLAK 38 stillingKOS wrote:Mye bebyggelse ja...men jeg er usikker på i hvilken grad det har gått ut over de mange bunkere, og ikke minst huler, i området... For å vite det må en vite hvodan det var før - og det er vi ikke ferdige med ennå

EDIT: Av de 2 som ble antatt Flak i sør viser den ene seg på et kart som småkalibret kanon (PAK/LAG) for å dekke sundet.
KOS
- Attachments
-
- FLAK 38 stilling nr.3 av 3 (Ved Kanon 1)
- IMG_6867_1.jpg (510.25 KiB) Viewed 1471 times

-
Venter spent på oppsumering fra deres turbactuz wrote:Ja, det ble en fin fangst på turen vår idag også KOS...
Herlig med slike turer når vi finner ting vi ikke har sett før. Idag var vi skikkelige heldige for å si det sånn...
Kai

Hvis det er mer enn 3 stk. FLAK 38 stillinger der ute så tipper jeg at "overskuddet" har var benyttet tidligere - og at den ble overflødig når de kraftige FLAK stillingene ved batteriet ble bygget.KOS wrote:
Nå er alle kanonstillingene kartlagt, og vi sitter igjen med et 'pent overskudd' på en FLAK 38 stilling.
.
Det er en teori ja, i så fall kan det ha vært enda flere. Den delvise tildekkingen av nr.4 skjedde, selvfølgelig, ved hus/vei bygging på 70-tallet.Arquebus wrote:Hvis det er mer enn 3 stk. FLAK 38 stillinger der ute så tipper jeg at "overskuddet" har var benyttet tidligere - og at den ble overflødig når de kraftige FLAK stillingene ved batteriet ble bygget.
KOS