Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

TommyG
Site Admin

Antageligvis av samme grunn som ved Hebenesvik og Åkresanden. Hvorfor sette opp nye sperringer, når man allerede har sperringer på plass.
Image
--
Tommy
Henning Dalsvåg

Etter mange timer med studering av "MINENPLAN FÜR MINENFELD I,II,III u IV BEI SANDVE. SPERRE NR: 5220 /-/ 75b" blei dette resultatet. Brikkene falt på plass da eg fant den
firkantede steinen i gjerdet på mjølhussanden. HP.3 og HP.4 måtte flyttes på for å få mitt kart
til å stemme sånn sirka med det originale kartet. Takk til KOS som gav meg en kopi av
minekartet. Det var til veldig god hjelp ;-D. Kartet er ikke laget for max nøyaktighet!
Som dere ser er det ennå mye som mangler ...
:idea:
Minekart Bei Sandve.jpg
Minekart Bei Sandve.jpg (215 KiB) Viewed 786 times
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Ser eg har glemt en del detaljer som eg hadde planer om å få med på kartet ,men
eg kommer til å bygge videre på eksisterende kart .Kommer til å legge ut oppdateringen når den
er klar ...
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Hei,

stilig fremstilling Henning - det faller på plass etterhvert ja :)

Jeg har lagt lenke fra minekart-referansen i meldingen din ovenfor, direkte til det aktuelle minekartet i TommyG sitt online bilde-arkiv for minekartene. Fin for å zoome inn / lese detaljer.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

Takk KOS, det var jo ikke mye som skulle til for å lage en link til minekartet for teksten var jo alt skrevet .
Eg tenkte jo å legge ut en slik link ,men så teknisk anlagt er eg ikke... :D
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Minekartet er som et stort puzzle spill for meg .Eneste forskjell er at her har man ikke alle brikkene...
Jobber videre med min versjon av kartet i dag.
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Takk KOS, det var jo ikke mye som skulle til for å lage en link til minekartet for teksten var jo alt skrevet.
Stemmer, det var derfor jeg gjorde det ;-)
Henning Dalsvåg wrote:Eg tenkte jo å legge ut en slik link ,men så teknisk anlagt er eg ikke... :D
Vel, det går framover Henning :bra: Fin og lett leselig tekst på kartet er jo en stor fremgang det også.

Og - så finnes det 'lynkurs for lenker' (følg lenken)': PDT_Armataz_01_29

mvh
KOS
TommyG
Site Admin

ps. Det er ikke "NR: 52201-175b", men "NR: 5220 /-/ 75b" :-)
--
Tommy
KOS
Moderator

TommyG wrote:ps. Det er ikke "NR: 52201-175b", men "NR: 5220 /-/ 75b" :-)
Korrekt :) Har ordnet teksten der jeg Henning. Det er Minefelt med løpenummer "75b" på kartblad "5220".

mvh
KOS
Henning Dalsvåg

Det er bra dere redigerer infoen i teksten så alt blir riktig :wink:
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Her er en oppgradert versjon av minekartet eg laget i går. Litt mer kjøtt på
beinet ,som Bactuz pleier å si. De strekene eg har strekt i venstre øvre hjørne er experimentelle
siden eg ikke kjenner til possisjonen til HP.1og HP.2(se spørsmålstegn øvre venstre hjørne) med sikkerhet . Alle strekene mellom minene kommer eg ikke til å
prøve meg på ,da dette ville blitt ren gjetning. Ellers så tror eg at eg har fått med det som eg ville ha med på kartet.
Minekart Bei Sandve.jpg
Minekart Bei Sandve.jpg (224.47 KiB) Viewed 741 times
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Kjempebra arbeid Henning :bra:

Godt å se at du ikke er like opphengt i bunkere og slikt som vi andre er da, som du selv sa det for litt siden.... hehe... PDT_Armataz_01_14

Kai
Henning Dalsvåg

bactuz wrote:Kjempebra arbeid Henning :bra:

Godt å se at du ikke er like opphengt i bunkere og slikt som vi andre er da, som du selv sa det for litt siden.... hehe... PDT_Armataz_01_14

Kai
Minefeltene skulle jo beskytte de som bodde i bunkerene .Det som gjenstår i forbindelse med det minekartet
eg laget er å få koordinatene til den firkantede steinen ved mjølhussanden.Vi får se hva det blir til når været klarner...
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Eg er ganske sikker på at denne trepålen eg fant vil bli helt fremgravd i høst/vinter
p.g.a høy vannføring i sandvebekken som har sit utløp like ved.Eg tror også vi vil få se
resten av restene etter piggtråd sperringene etterhvert som mer sand blir vasket bort.
CIMG1638.JPG
CIMG1638.JPG (296.53 KiB) Viewed 709 times
For å få mine mistanker bekreftet gravde eg et nytt hull 3meter på linje med forrige hull.
Mistanken stemte ,hele eller deler av den gjenværende "sandvollen" mellom stranden og parkerings-
plassen kan være full av piggtråd sperringer .I verste fall full av miner som ikke ble funnet .
"sandvollen" mellom stranden og parkeringsplass.
"sandvollen" mellom stranden og parkeringsplass.
CIMG1643.JPG (282.71 KiB) Viewed 709 times
For å få mine mistanker bekreftet gravde eg et nytt hull 3meter på linje med forrige hull og fant mer piggtråd...
For å få mine mistanker bekreftet gravde eg et nytt hull 3meter på linje med forrige hull og fant mer piggtråd...
CIMG1639.JPG (337.11 KiB) Viewed 709 times
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Eg kommer ikke til å grave mer her ,naturen får fixe resten.
Eg har ikke lyst på en "fyketur".
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”