Stellung Frauenschuh (Dyrland, Karmøy)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

KOS
Moderator

Erik E wrote:Det trekantede "dekselet" du la inn som bilde to ser ut som det samme, men ser til forskjell at rammeverket på dine foto er bygget som en firkant, mens på mine er det en trekant.....

Erik
Det trekantede "dekselet" tror jeg nok vi ville funnet mye mindre og spinklere enn de i bildet ditt om vi hadde målt.

Det i "steinrøysa" vår er enten del av "avstand-stykke" i et mast-fagverk av rør i trekant(som i bildet ditt) - eller et bardunfeste til en rund mast. Jeg tror ikke den er del av "byggesettet" i hulen.

mvh
KOS
Erik E
Site Admin

Hallo
For det første var jo det et mobilt utstyr, som nok er tatt ned og flyttet, heller enn å bli delt opp som dette.
Mobilt er ganske relativt. Alt er jo til en viss grad mobilt, men en Freya er 10-11 meter høy. Jeg har sett mange eksempler etterhvert hvor radarutstyr ble hugget på plassen, så tenkte at det samme hadde skjedd her. Mistanken ble styrket av den ringmuren i stein, men hvis det ikke stemmer så skal jeg ikke påstå noe annet. Synes det var såpass likhet at jeg tok sjansen på å legge ut et bilde. Litt usikker på Freya LZ har en bærende ramme som er fikantet fagverk, 72 x 72 cm.
Her er ytterligere et bilde som viser deler av hovedrammen:

Image

Kan med 99% sikkerhet si at det ikke er fra et Y-anlegg, da dette ser ganske annerledes ut! Dette er utstyr som er montert oppå en hytte som står i et tretårn. Har hørt fra sørfylket at folk trodde Y-peileren der var et vakttårn :-)
"Høye master" passer ihvertfall bedre til en Freya enn til et tretårn, men kanskje enda bedre til radiomaster??
Her er ett av ytterst få kjente bilder fra Norge av en Y-peiler:
Image
KOS
Moderator

Erik E wrote:Mobilt er ganske relativt. Alt er jo til en viss grad mobilt, men en Freya er 10-11 meter høy. Jeg har sett mange eksempler etterhvert hvor radarutstyr ble hugget på plassen, så tenkte at det samme hadde skjedd her. Mistanken ble styrket av den ringmuren i stein, men hvis det ikke stemmer så skal jeg ikke påstå noe annet. Synes det var såpass likhet at jeg tok sjansen på å legge ut et bilde. Litt usikker på Freya LZ har en bærende ramme som er fikantet fagverk, 72 x 72 cm.
Her er ytterligere et bilde som viser deler av hovedrammen:

Kan med 99% sikkerhet si at det ikke er fra et Y-anlegg, da dette ser ganske annerledes ut! Dette er utstyr som er montert oppå en hytte som står i et tretårn. Har hørt fra sørfylket at folk trodde Y-peileren der var et vakttårn :-)
Hei,
Interessante bilder Erik - fint du har noe også på dette området, finnes det mer i samme leia ?

Enig i at likheten på et Y-anlegg ikke virket slående ;-) Men nå når jeg for første gang har sett bilde av det så har jeg mer for meg hvilket "omfang" det var snakk om for utstyret. Altså noe for krysspeiling dette - eller ? I så fall vil jo det forklare behov for to ? Fantes det kanskje flere versjoner av denne type utstyr ?

Her er jo selvfølgelig antakelser og teorier som må prøves - og kanskje vrakes underveis. Det er jo biter som faller på plass - sakte men sikkert... Til slutt går kanskje kabalen opp :D

"Noen" må vel opp og legge restene utover også på et tidspunkt - både for "opptelling", måling og se om noe "aparatur" dukker opp på bunnen. (Vi vet ikke om hulen er særlig dyp ennå - eller om grunneiere vil like å få byggesettet pakket opp igjen ;) ). Som sagt fikk jeg inntrykk av at "noe skulle kunne rotere" i masten basert på de "runde støpte fundamentdelene".
Firkantfagverket "ser ut" til å være "toppen" av noe - og det lignet jo faktisk litt på det ene på bildet ditt... nede til venstre... svakt "konende".

Den plassen lengst vest der hulen, hyttegrunnmur og fundamentrester var ligger jo usjenert høyt i terrenget. - Kanskje det i dette tilfellet ikke var behov for mer enn en innfesting av et rørfagverk for å komme høyt nok ? Hytten var ihvertfall nedenfor "steinknausen" der hvor "noe" hadde vært fundamentert - og ute av veien for en radioinnretning. Når det er sagt var der også fundament/grunnmur"steiner"-rester ovenfor de nederste grunnmur-restene.

Har noen flere bilder som jeg kan legge opp når jeg får tenkt meg om hvilke som egner seg best.... (kommer mer til dette innlegget senere på dagen/natten om noen av de kan vise mer).

Det er også en mulighet at noe oppå her rett og slett har bare vært en radiomast eller noe - kanskje i den steinrøysen lengst øst også ? Der var der ikke noe spor etter betongfundamenter ...

mvh
KOS
Attachments
Sett nordover fra høyeste punkt. Dyrland omtrent midt i bildet.
Sett nordover fra høyeste punkt. Dyrland omtrent midt i bildet.
20070720_023_4.jpg (127.09 KiB) Viewed 1796 times
Fundamentrestene, med spor etter innstøpte ben ?<br />(Ses i forgrunnen på første bilde over)
Fundamentrestene, med spor etter innstøpte ben ?
(Ses i forgrunnen på første bilde over)
20070720_021_3.jpg (253.72 KiB) Viewed 1796 times
Bilde fra samme sted. Betongfundament helt i forkant av toppen. Dette er rett ovenfor &amp;quot;hulen&amp;quot; på nordsiden (høyre og under) steinklippen.
Bilde fra samme sted. Betongfundament helt i forkant av toppen. Dette er rett ovenfor &quot;hulen&quot; på nordsiden (høyre og under) steinklippen.
20070720_020_2.jpg (224.69 KiB) Viewed 1796 times
Dette er høyeste punktet, sør for hulen som er under steinklippen til høyre.
Dette er høyeste punktet, sør for hulen som er under steinklippen til høyre.
20070720_018_1.jpg (255 KiB) Viewed 1796 times
Last edited by KOS on 22 Aug 2008 9:57, edited 2 times in total.
Erik E
Site Admin

Altså noe for krysspeiling dette - eller ? I så fall vil jo det forklare behov for to ? Fantes det kanskje flere versjoner av denne type utstyr ?
Nå er vi LANGT borte fra både betong og kystfort, men siden snøballen har begynt å rulle så hiver jeg inn litt info fra boka "Der Luftnachrichtendienst in Dänemark":

Tidlig i krigen etablerte Luftwaffe flere navigasjonssystem for presisjonsbombing i "blinde". Et av disse het "Y-Verfahren(kampf).
Systemet besto av:
- En "Heinrich" peiler / retnings finder (Sort/hvitt bildet i mitt forrige innlegg)
- En "Hans" avstandsmåler sender/mottaker
- Et "Jochen" operasjonsrom/hytte
Sammen utgjorde disse tre komponentene et "FuS AN 733 Y-Bodenstelle".
Systemet fungerte kort fortalt på følgende måte:
Hvert 20 sekund sendte "Hans" en tonepuls til egne fly. Flyradioen svarte automatisk og "Hans" kunne dermed kalkulere avstanden ved å se hvor lang tid det tok å få svar. Når "Hans" fikk svar fra flyradioen, peilet "Heinrich" flyets retning.

Fra 1942 ble også systemet tatt i bruk for å lede jagerfly, i 1943 følgte man på med nattjagere i samme system.
Nesten alle radarstillinger i Norge var i 1945 utstyrt med to Y-anlegg.
På denne måten kunne man følge to mål med Wurzburg radar, mens man kunne lede jagere etter hvert mål vha. Y-linjene....

EE
KOS
Moderator

Veldig interessant Erik - betong eller ikke :D

Der er som sagt mange biter i dette puslespillet - og vi har ikke alle på bordet ennå PDT_Armataz_01_09

Min turkamerat er i familieselskap i dag, nær Dyrland ;) , så vi får se om noen utsagn fra "godt voksne" kan avdekke flere biter til puslespillet.

mvh
KOS
KOS
Moderator

Vi fikk gjort en del "lendebefaring" i dag (31/7), JEI og meg :D
Siden det ble slik en fin ettermiddag kom vi oss tidlig avgårde - og returnerte ikke fra Dyrland før det begynte å mørkne på kvelden. ;-)

Det som etterhvert fremstår som mer og mer sikkert - er at noe videre østover fra eksisterende WR-fundament har det mindre hensikt å lete etter antennefundamenter, eller rester av sådanne. Dette både fordi det er lite spor etter "traffikerte stier" og/eller transportveier - og fordi åsryggen det eksisterende fundamentet ligger på "skjermer" for horisonten når en befinner seg i det lavere terrenget østforbi.

I tillegg har vi nå et par "lokale utsagn" som plasserer et fundament, liknende det som eksisterer (WR altså), i bebyggelsen nær ved - og overbygd/revet med mye "møye". Dette vil vi prøve å få endelig bekreftet/posisjonert.

Noen bilder fra dagens "ekspedisjon" er vedlagt under. Spesielt i slutten er "noe" som må undersøkes litt nærmere. Dette lille "anlegget" ligger 3-400m SV for "administrasjonsbrakkene" - og kan meget vel, og sansynligvis, ha tilhørt samme hovedanlegg ! - Men hva har det vært ? ? ?

mvh
KOS

(EDIT: ... Freya antennen er jo oppgitt som lengst nord av alle tre
Freya har, såvidt jeg skjønner, en nordlig posisjon som er ca 500m nord for sørligste WR2, og bare 20m lenger vest
- så kanskje "noen" må en tur nord for skogen og se etter 4 betongfundamenter etc... det er jo en fin tur, men kanskje best å begynne fra veinettet lenger nord ;-))
Attachments
Og så 1000-kroners spørsmålet....<br />Noen som kjenner igjen en åpen &quot;observasjonsplatform&quot; med slike (3) karakteristiske spor ? ? ?
Og så 1000-kroners spørsmålet....
Noen som kjenner igjen en åpen "observasjonsplatform" med slike (3) karakteristiske spor ? ? ?
20070731_033_14.jpg (131.36 KiB) Viewed 1774 times
Inne i bunkersen.<br />Kanalen i enden går rett opp i friluft.
Inne i bunkersen.
Kanalen i enden går rett opp i friluft.
20070731_037_13.jpg (166.14 KiB) Viewed 1774 times
Også nær ovenfor viste 'objekter' - inngang til et dekningsrom - eller &quot;noe&quot;.
Også nær ovenfor viste 'objekter' - inngang til et dekningsrom - eller "noe".
20070731_036_12.jpg (201.95 KiB) Viewed 1774 times
Rett ved, rester etter liten hytte, i skjul bak terrenget.
Rett ved, rester etter liten hytte, i skjul bak terrenget.
20070731_029_11.jpg (149.74 KiB) Viewed 1774 times
Så, litt lenger sør/vest - et 'ekstra lett' bygget dekningsrom/arbeidsrom påkaller oppmerksomheten vår.<br />Ingen &quot;L&quot; å se her ;-)
Så, litt lenger sør/vest - et 'ekstra lett' bygget dekningsrom/arbeidsrom påkaller oppmerksomheten vår.
Ingen "L" å se her ;-)
20070731_028_10.jpg (147.5 KiB) Viewed 1774 times
Til slutt, utsikten fra WR mot brakkegrunnmurene i anlegget.
Til slutt, utsikten fra WR mot brakkegrunnmurene i anlegget.
20070731_004_9.jpg (181.15 KiB) Viewed 1774 times
Fundament ved siden av WR-sokkel.
Fundament ved siden av WR-sokkel.
20070731_011_8.jpg (256.82 KiB) Viewed 1774 times
&quot;Koblingsbrønn&quot;, med kabelgjennomføring ut av WR nederst i bildet.
"Koblingsbrønn", med kabelgjennomføring ut av WR nederst i bildet.
20070731_013_7.jpg (218.46 KiB) Viewed 1774 times
Inngangspartiet
Inngangspartiet
20070731_014_6.jpg (204.76 KiB) Viewed 1774 times
Et av de seks festene på toppen.
Et av de seks festene på toppen.
20070731_009_5.jpg (234.39 KiB) Viewed 1774 times
Oversiden av WR-fundament. (Målene er til behandling hos utfluktens oppmålings-sjef ;-)
Oversiden av WR-fundament. (Målene er til behandling hos utfluktens oppmålings-sjef ;-)
20070731_016_4.jpg (148.87 KiB) Viewed 1774 times
Sånt ser den ut når en kommer fram i enden av 'veien'.
Sånt ser den ut når en kommer fram i enden av 'veien'.
20070731_003_3.jpg (189.06 KiB) Viewed 1774 times
Ser en seg tilbake etter noen få meter, så ser en at 'veien' går rett fra innkjøringen til HKB 67/977 Ferkingstad'.<br />Der hvor den flotte bilen (uten 'kystfort.com' på døren) står går det fint å parkere.
Ser en seg tilbake etter noen få meter, så ser en at 'veien' går rett fra innkjøringen til HKB 67/977 Ferkingstad'.
Der hvor den flotte bilen (uten 'kystfort.com' på døren) står går det fint å parkere.
20070731_002_2.jpg (146.94 KiB) Viewed 1774 times
For å komme til den eksisterende WR-sokkelen er greiest å følge en 'vei' som avtegnes mellom to steingjerder øst for hovedveien.
For å komme til den eksisterende WR-sokkelen er greiest å følge en 'vei' som avtegnes mellom to steingjerder øst for hovedveien.
20070731_001_1.jpg (136.71 KiB) Viewed 1774 times
Last edited by KOS on 22 Aug 2008 10:11, edited 2 times in total.
Erik H
Site Admin

hei.
jeg er ikke helt sikker, men det siste bildet ser ut som en anordning for lavetten til en MG34? eller et våpen i den dur?

Erik H
Erik H
Site Admin

nei, jeg trekker forslaget tilbake. Det ville være helt utenkelig at MG`n ville vært plassert så høyt i terrenget.

E
Paul S.

Hei
I tillegg har vi nå et par "lokale utsagn" som plasserer et fundament, liknende det som eksisterer (WR altså), i bebyggelsen nær ved - og overbygd/revet med mye "møye". Dette vil vi prøve å få endelig bekreftet/posisjonert.
Selv har jeg hvis det har vært mangel på andre kilder og kart, brukt gamle reguleringskart til å finne eller få bekreftet tidligere tyske posisjoner. Datakartene i dag er bedre enn bare for få år siden, men de har den store feil at de viser bare dagens terreng/bebyggelse.
Legger ved ett utsnitt av ett slikt reguleringskart som viser noen av stillingene i en såkalt "Leuchtgruppe" i Bergen. Hvis kommunen har de gamle reguleringskartene fra Ferkingstadområdet kan det gjerne hjelpe på.
mvh
Paul S.
KOS
Moderator

Takk for tipset Paul !

Vi kommer vel til å sjekke om luftfoto fra rundt '50 finnes å få tak i som neste. Håpet er å finne en "oppreist Freya" - eller i det minste synlig "avtrykk i landskapet" - og en WR til. For "FREYA-labbene" vil det vel knapt være synlig på et reguleringskart - i alle fall om oppstilling er slik vi har fått inntrykk av.

mvh
KOS
KOS
Moderator

Erik E wrote:Har heller ikke sett et eneste fnugg av nærforsvar eller Flak stillinger, så hvis noen vet mer setter jeg pris på info
Du kan notere deg et senter fra FLAK stilling ifølge eiendomseier (som fjernet den og en løpegrav) på 32 V 282756 6568898 - i tillegg til disse sist innlagte objektene fra "Håvardshaugen" 3-400m vest for "Damesko-brakkene" ganske nær hovedveien.
Men obs, stedet er i dag bevoktet av en ganske så mobil "kvigepatrulje" PDT_Armataz_01_19
Her er det både et par dekningsrom, brakkerest og diverse nærforsvar som du ser.

mvh
KOS
Attachments
Kvigepatruljen m/lagfører. Det gjerdet er bare til pynt - de kan veien rundt det...<br />Bildet tatt fra &amp;quot;nærforsvar&amp;quot; på 32 V 282474 6568780
Kvigepatruljen m/lagfører. Det gjerdet er bare til pynt - de kan veien rundt det...
Bildet tatt fra &quot;nærforsvar&quot; på 32 V 282474 6568780
20070731_035_1.jpg (142.48 KiB) Viewed 1668 times
Last edited by KOS on 22 Aug 2008 10:13, edited 1 time in total.
KOS
Moderator

KOS wrote:I tillegg har vi nå et par "lokale utsagn" som plasserer et fundament, liknende det som eksisterer (WR altså), i bebyggelsen nær ved - og overbygd/revet med mye møye. Dette vil vi prøve å få endelig bekreftet/posisjonert.
Og det har vi nå fått bekreftet på flyfoto datert juli 1955 - der det vises et identisk fundament lenger sør og vest.

De to nå kjente senter-koordinatene for WR'ene er ca.:
WR1: 32 V 282844 6569077
WR2: 32 V 282770 6568845

Registrerer også at den gamle Dyrlandsvegen på den tiden gikk rett forbi Håvardshaugen der vi fant bygning, bunkers og stillingsrester.

Så da gjenstår en stk. Freya varslingsradar og 2 stk. Y-linje anlegg for peiling av egne fly.
(Edit: Glemte å tegne inn FLAK, men det kommer vel med neste gang)

KOS
Attachments
Info så langt.
Info så langt.
00_damesko.jpg (210.71 KiB) Viewed 1625 times
Last edited by KOS on 10 Oct 2007 0:33, edited 1 time in total.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Arquebus

Så har Haugalandet fått en av sine Würzburg Reise tilbake igjen. Det ble flere turer til utlandet for å hente radaren, og det skulle vise seg å bli vanskeligere enn vi hadde tankt oss. En av momentene som gjorde arbeidet vanskelig var at radaren var montert på skrå, noe som vi merket spesielt ved demontering og løfting av fundamentet.

Dette er utvilsomt ett av de største dugnadsprosjektene ved Arquebus museet på lenge. Radaren er nå lagret ved museet og skal restaureres for en ny utstilling i et planlagt nybygg i Førresfjorden. Vi retter en stor takk til Rolf Wee Transport for lån av materiell for å hente hjem utstyret til haugalandet.
Attachments
Bare å ta fatt på denne!!!
Bare å ta fatt på denne!!!
WR Juli 2007 3.JPG (111.84 KiB) Viewed 1615 times
Juli 2007, demonteringen av Würzburg Reise begynner.
Juli 2007, demonteringen av Würzburg Reise begynner.
WR Juli 2007 2.JPG (106.79 KiB) Viewed 1615 times
Erik E
Site Admin

Oisann!
Stor applaus for denne :-) Kommer den fra Sverige?
Har dere operatørhytta også liggende på lur?

Mvh
Erik E
KOS
Moderator

Gratulerer Arquebus :D Det blir ut og måle opp betongfundament da ;-)

mvh
KOS
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”