Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Atle M

heisann kav,du får hive deg med opp en dag så skal jeg vise deg noen stillinger som du kanskje ikke vet om :) jeg er vel 99,99% sikker på at det er en kommandobunker etter og ha snakket med noen av gutta som er eksperter på dette.Tror nok mere vil dukke opp etterhvert også :)
mvh Atle M
KAV

Hei Atle
Jatakk, vert gjerne med ein tur for å verta betre kjend både med folk med same interesse og med området.

Kjenner du til området som ligg lengst syd, tre bunkerkompleks med løpegater ? Veit du kva armament som var på dei to sekskanta soklana ?

Undrar meg og stort på kva slag bil som ligg restar av ved radarmasta på Flaken, har du peil ?
KAV
Atle M

regner med at det er lyskasterstillingen du mener men pek den ut til meg når vi drar opp så kan jeg si deg eksakt :)

bilen som ligger ved flakstillingene er etterkrigsmodell :)
mvh Atle M
KAV

Hepp igjen

Nope, ikkje lyskastarstillinga.
Har du boka til O. Kobbeltvedt ? sjekk kartet heilt bak og finn tre gule markeringar heilt i syd. Dei overraska meg og.....
Dette er ein veldig intressant del av ytre forsvar og noko er veldig skjult og overgrodd då det tydlege er lite traffikk her.
KAV
Atle M

har lånt bort boka til noen ivrige sjeler på jobben :) men men vi kan sjekke den ut senere :) tror også det er mye som ikke har kommet fra i dagens lys der oppe for å si det slik.mye av kartene stemmer ikke meeen det får vi gjøre noe med hehe!
mvh Atle M
Sindre

KAV wrote: Kjenner du til området som ligg lengst syd, tre bunkerkompleks med løpegater ? Veit du kva armament som var på dei to sekskanta soklana ?
Lengst syd? Der ligger en del bombekastere og stuff, det er i alle fall de som hadde sekskantet sokkel.

Når det gjelder kartet bak i boken til Kobbeltveit (som førøvrig er et fint stykke arbeid, det er ikke det) så må du ta det med en klype salt. Ikke halvparten er tegnet inn på det, og noe er feil.
Sindre
KAV

Hei Sindre og Atle.

Eg og har enno tilgode å finna eit kart som er tilnærma 90 % korrekt PDT_Armataz_01_11

Vart sjølv overraska over dette på kartet i boka og endo meir når eg passerte den steinsatte ringstanden, var ikkje det ei radarmast ?
Desto lenger syd eg kom, desto meir interessant var det eg fann.
KAV
Sindre

KAV wrote:Hei Sindre og Atle.

Eg og har enno tilgode å finna eit kart som er tilnærma 90 % korrekt PDT_Armataz_01_11

Vart sjølv overraska over dette på kartet i boka og endo meir når eg passerte den steinsatte ringstanden, var ikkje det ei radarmast ?
Desto lenger syd eg kom, desto meir interessant var det eg fann.
Sydområdet har jeg sånn ca oversikt over, her er ganske åpnet og lett å finne stillingene.

Vi har flere ganger diskutert bunkeren med steingjerdet - og vi er veldig usikker på om det var noen radar her. Om dette var ildlederradaren til flakbatteriet, virker det ekstremt lite lurt å legge denne så og si oppå flakbatteriene. Om radaren ble bombet, gikk jo også hele flakbatteriet til helvete. Generelt plasserte man radarer et stykke unna batteriet, slik at en ikke skulle kunne bombe alt i en engang. Likevel - hva annet skulle være plassert oppå den bunkeren?

Diskusjonen om det var to eller tre radarer på anlegget, går i alle fall videre... man heller visst mest i retning tre, var det ikke så, Atle?
Sindre
KAV

Hei Sindre
Om du meiner syd-området som med Flaken så ligg dette som eg undrar på omlag 100 meter lenger syd. Området er kupert og har mykje vegatasjon som hindrar ein i å sjå bunkersanlegga og løpegravene.
Sokkelen som eg lurar på ser ut som ein døypefontene, er sekskanta og omlag 1 meter høg med omlag 60 cm diameter. I dette området er det to slike.

Snakkar me om same bunkers ?

Mine kjelder eg har seier 3 radarar, og kor snålt det måtte verka så denne eine på Flaken.
KAV
Sindre

KAV wrote:Hei Sindre
Om du meiner syd-området som med Flaken så ligg dette som eg undrar på omlag 100 meter lenger syd. Området er kupert og har mykje vegatasjon som hindrar ein i å sjå bunkersanlegga og løpegravene.
Sokkelen som eg lurar på ser ut som ein døypefontene, er sekskanta og omlag 1 meter høg med omlag 60 cm diameter. I dette området er det to slike.

Snakkar me om same bunkers ?

Mine kjelder eg har seier 3 radarar, og kor snålt det måtte verka så denne eine på Flaken.
Mener syd for flaken igjen, altså frem mot Ravnaberget, om du vet hvor det er - det bratte stupet i vest, altså helt sørvest på anlegget. Her går piggtrådgjerdene rett ut mot stupet, hvor der altså ligger flere mg-stillinger og i alle fall to bombekasterstillinger, som du beskriver. Høyden stemmer også fint, og diameter er også ganske bra - samt at sokkelen er sekskantet.

Se her: http://www.kystfort.com/forum/topic508.html og litt ned på siden her http://www.kystfort.com/forum/topic164.html .
Sindre
Atle M

jepps 3 stk er vel det som er sagt og ment...men den radaren på flakområdet strider jo mot all fornuft hvis det har vært en radar. en kan jo se forskjellen hvor tilbaketrukket de andre er fra stillingene. men en teori er jo at det sto jo UHORVELIG mye antiluftskyts der så muigheten er jo også at den sto "trygt" der? .men vi får se hva ekspertisen kommer med av dokumenter snart :)
mvh Atle M
KAV

Då er me på same område men typen er litt anna en den du viser til.
Her er ei flat rammesom kan dreiast 360 på sokkel med støtte ute i bunkersveggen PDT_Armataz_01_20 PDT_Armataz_01_20
KAV
Atle M

støtte i bunkersveggen??? du må da ta bilder mann!! hehe! PDT_Armataz_01_18
mvh Atle M
KAV

Eller tar da ved ein felles tur ?

Kjenner De til kva som har skjedd i Flakbunkersen i aust over den uferdige tunnelen. Den med Cafegrafittien i ?
Ser ut som om den er sprengt innvendig.....
KAV
Sindre

KAV wrote:Eller tar da ved ein felles tur ?

Kjenner De til kva som har skjedd i Flakbunkersen i aust over den uferdige tunnelen. Den med Cafegrafittien i ?
Ser ut som om den er sprengt innvendig.....
Tror den bare er ramponert, egentlig... den på fjellet rett vest for der du snakker om er i forbausende god stand, forresten. Dusjen står fremdeles igjen!

Når det gjelder støtten i veggen, er det en av typene bombekasterbunker - roterte på skinner ute i veggen av bunkeren, ikke noe mer spesielt enn det.
Sindre
Post Reply

Return to “HORDALAND”