Moderators: Stutzpunkt, KOS
Dette er periskopsjakten i bunkeren! Dreiedingsen brukes til å åpne det lille "lokket" man ser på taket.Nå er bildene fra dreiedingsen også ute, så får man se da...
Det er en sjanse for det ja! Men da synes jeg likevel at den var ganske stor, den saken. På den annen side stod jo stangen godt synlig, og ville hvertfall blitt oppdaget om noen utløste den.. smart tenkt.Atle M wrote:nå har jeg grublet på den første tingen vi fant sindre og jeg kom plutselig til og tenke på den stanga som sto opp i nærheten og da slo det meg,er ikke dette ett snublebluss??egentlig ganske logisk med tanke på det vi diskuterte om at de ikke var stillinger på sørsiden der vi gikk
Hm, må se etter i de andre bunkerne om jeg finner noe tilsvarende, husker ikke en slik sjakt fra den andre M-19, men det er vel heller jeg som har oversett. Denne bunkeren er tørr innvendig, så det er litt bedre å oppholde seg i mer enn to minutter.Erik E wrote: Dette er periskopsjakten i bunkeren! Dreiedingsen brukes til å åpne det lille "lokket" man ser på taket.
Erik E
Faktisk er disse periskopene å finne i de fleste Regelbau, men ofte ser man kun selve røret og ikke dette håndtaket i seg selv.Hm, må se etter i de andre bunkerne om jeg finner noe tilsvarende, husker ikke en slik sjakt fra den andre M-19, men det er vel heller jeg som har oversett.
På Tellevik har jeg sett et slikt periskop i stand, men ellers har jeg aldri sett noe annet. Sikkert bare jeg som ikke er oppmerksom nok, men i alle fall - fint å vite hva det er. Logisk at man måtte ha et periskop ut, i alle fall. Under denne plassen var det forresten murt opp en plattform av betong, ca 1x1 meter, men denne var kommet til i ettertid. Lurer på hva det skulle være for noe...Erik E wrote:Faktisk er disse periskopene å finne i de fleste Regelbau, men ofte ser man kun selve røret og ikke dette håndtaket i seg selv.
Erik
Du vet, ungdommen i dag... bra varmt å sykle i bukse og fjellstøvler på en dag som denne. Men, du klarte ikke å lure deg unna! Hah!Atle M wrote:ja da ble det en ny snoketur i dag også og jeg hadde ikke før kommet på toppen før sindre kom pesende bak på sykkel![]()
Så må jeg da få legge til at begge numrene disse stod i de vanlige MG-bunkerne, lurer på hva Beo. står for? Beobachtung? (Overvåkning) Litt rart... ?Atle M wrote: blir ikke klok på bunkernr..fant 2 nye i dag
Selv takk! Finner alltid noe nytt - et enormt område som overrasker gang på gang...Atle M wrote: vel vel vi fikk endel ut av en forholdsvis kort tur i dagtakk for en glimrende tur igjen sindre,vi vet hva vi skal tråle neste gang
Ville heller oversatt Beobachtung til "Observasjon".lurer på hva Beo. står for? Beobachtung? (Overvåkning) Litt rart... ?
Erik E wrote:Ville heller oversatt Beobachtung til "Observasjon".lurer på hva Beo. står for? Beobachtung? (Overvåkning) Litt rart... ?
Var dette også inni en Rs58, lik dem merket med forkortelsen R ?
Saken er den ser du at denne Rs58 bunkeren ble brukt til alt mulig, både MG, kikkerter, luftvern, bombekastere osv.
Erik
Når jeg tenker over det, så står det flere slike metallstenger, av samme tykkelse, rundt andre steder i utkanten. Det kan ha vært bluss, men også hoppeminer? De andre stengene er dog bøyd, dvs. at de har en grisehalekrøll på seg, men den vi så kan jo ha blitt rettet ut eller - ja, hvem vet.Atle M wrote:nå har jeg grublet på den første tingen vi fant sindre og jeg kom plutselig til og tenke på den stanga som sto opp i nærheten og da slo det meg,er ikke dette ett snublebluss??egentlig ganske logisk med tanke på det vi diskuterte om at de ikke var stillinger på sørsiden der vi gikk
Se der jaca 15x10 meter og inngang på begge sider. den var rensket innvendig men dørene sto inntakte
Skisse herErik E wrote:Se der jaca 15x10 meter og inngang på begge sider. den var rensket innvendig men dørene sto inntakte
Kan du lage en kjapp skisse over denne?
Ser ut som en Regelbau!
Erik E
Yess.. og og villmann med øks. Har så mange kreative sider..Atle M wrote:vent til sindre kommer med tegnebidraget sitt,han ble beordret til tegnetjeneste på stedet