Fjell Festning idag

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Atle M

nå har jeg grublet på den første tingen vi fant sindre og jeg kom plutselig til og tenke på den stanga som sto opp i nærheten og da slo det meg,er ikke dette ett snublebluss?? :) egentlig ganske logisk med tanke på det vi diskuterte om at de ikke var stillinger på sørsiden der vi gikk :)
mvh Atle M
Erik E
Site Admin

Nå er bildene fra dreiedingsen også ute, så får man se da...
Dette er periskopsjakten i bunkeren! Dreiedingsen brukes til å åpne det lille "lokket" man ser på taket.

Erik E
Atle M

ah takker :) da var gjettinga mi riktig :)
mvh Atle M
Sindre

Atle M wrote:nå har jeg grublet på den første tingen vi fant sindre og jeg kom plutselig til og tenke på den stanga som sto opp i nærheten og da slo det meg,er ikke dette ett snublebluss?? :) egentlig ganske logisk med tanke på det vi diskuterte om at de ikke var stillinger på sørsiden der vi gikk :)
Det er en sjanse for det ja! Men da synes jeg likevel at den var ganske stor, den saken. På den annen side stod jo stangen godt synlig, og ville hvertfall blitt oppdaget om noen utløste den.. smart tenkt.
Erik E wrote: Dette er periskopsjakten i bunkeren! Dreiedingsen brukes til å åpne det lille "lokket" man ser på taket.

Erik E
Hm, må se etter i de andre bunkerne om jeg finner noe tilsvarende, husker ikke en slik sjakt fra den andre M-19, men det er vel heller jeg som har oversett. Denne bunkeren er tørr innvendig, så det er litt bedre å oppholde seg i mer enn to minutter.

Har fått svar ang. "granatdelen" fra en venn av meg, han er ingen ekspert, men synes det ligner veldig på en granatdel... men kanskje er det noe helt annet.
Sindre
Erik E
Site Admin

Hm, må se etter i de andre bunkerne om jeg finner noe tilsvarende, husker ikke en slik sjakt fra den andre M-19, men det er vel heller jeg som har oversett.
Faktisk er disse periskopene å finne i de fleste Regelbau, men ofte ser man kun selve røret og ikke dette håndtaket i seg selv.

Erik
Sindre

Erik E wrote:Faktisk er disse periskopene å finne i de fleste Regelbau, men ofte ser man kun selve røret og ikke dette håndtaket i seg selv.

Erik
På Tellevik har jeg sett et slikt periskop i stand, men ellers har jeg aldri sett noe annet. Sikkert bare jeg som ikke er oppmerksom nok, men i alle fall - fint å vite hva det er. Logisk at man måtte ha et periskop ut, i alle fall. Under denne plassen var det forresten murt opp en plattform av betong, ca 1x1 meter, men denne var kommet til i ettertid. Lurer på hva det skulle være for noe...
Sindre
Atle M

ja da ble det en ny snoketur i dag også og jeg hadde ikke før kommet på toppen før sindre kom pesende bak på sykkel :D vel,vi hadde en ny interessant tur og vi finner stadig nye ting og diskuterer mange interessante teorier mens vi vandrer rundt der oppe.spennende som vanlig og her kommer dagens bilder.

denne dumpa vi over,sikkert ikke fra krigen,men hva er det??
Image

oblatet som sto på
Image

blir ikke klok på bunkernr..fant 2 nye i dag
Image

Image

kjølekasse til løp
Image

inntakt vask+dusj i den ene stillingen
Image

Image

ny ting som vi ikke fant ut av,funnet i nærheten av flak stilling
Image

Image

nytt granathylsefunn i dag også
Image

lengden på hysla
Image

innvendig
Image

merke banket ned i fjellet ved flakstilling
Image

vel vel vi fikk endel ut av en forholdsvis kort tur i dag :) takk for en glimrende tur igjen sindre,vi vet hva vi skal tråle neste gang ;)
mvh Atle M
Sindre

Atle M wrote:ja da ble det en ny snoketur i dag også og jeg hadde ikke før kommet på toppen før sindre kom pesende bak på sykkel :D
Du vet, ungdommen i dag... bra varmt å sykle i bukse og fjellstøvler på en dag som denne. Men, du klarte ikke å lure deg unna! Hah!
Atle M wrote: blir ikke klok på bunkernr..fant 2 nye i dag
Så må jeg da få legge til at begge numrene disse stod i de vanlige MG-bunkerne, lurer på hva Beo. står for? Beobachtung? (Overvåkning) Litt rart... ?
Beo. 507 ligger på E 284017 N 6693997
R 502 ligger på E 284037 N 6694006

Altså ligger de like i nærheten av hverandre, og er merket med så forskjellige forkortelser?
Atle M wrote: vel vel vi fikk endel ut av en forholdsvis kort tur i dag :) takk for en glimrende tur igjen sindre,vi vet hva vi skal tråle neste gang ;)
Selv takk! Finner alltid noe nytt - et enormt område som overrasker gang på gang...

-edit-
Søkte på teksten på den der ..holderen, den amerikanske, vi fant, og ser ut til at det er en del av en radio/radiomast... Sånn jeg ser det kan AB stå for Antenna Base ? GRC kan være GRound Circuit? (Dette er vill gjetting)
Se her: http://www.hypertools.com/armyradios.html og http://http://www.nj7p.org/cgi-bin/millist2?mo ... ame=PP-282
Sindre
Erik E
Site Admin

lurer på hva Beo. står for? Beobachtung? (Overvåkning) Litt rart... ?
Ville heller oversatt Beobachtung til "Observasjon".
Var dette også inni en Rs58, lik dem merket med forkortelsen R ?

Saken er den ser du at denne Rs58 bunkeren ble brukt til alt mulig, både MG, kikkerter, luftvern, bombekastere osv.

Erik
Sindre

Erik E wrote:
lurer på hva Beo. står for? Beobachtung? (Overvåkning) Litt rart... ?
Ville heller oversatt Beobachtung til "Observasjon".
Var dette også inni en Rs58, lik dem merket med forkortelsen R ?

Saken er den ser du at denne Rs58 bunkeren ble brukt til alt mulig, både MG, kikkerter, luftvern, bombekastere osv.

Erik

Stemmer, den er lik dem merket med "R" andre steder, men om det er slik du sier så ble det straks noe annet. Det som var fint her var at skriften var såpass synlig ennå.

Så da er spørsmålet hva som stod her.... bare en kikkert?

-edit-
Hoi! Kikket over "Prosjekt 206"-tråden, og hva har jeg lagt ut bilde av der? http://www.kystfort.com/forum/topic164-15.html - det øverste bildet må da være "Beo 405" ?

Atle M wrote:nå har jeg grublet på den første tingen vi fant sindre og jeg kom plutselig til og tenke på den stanga som sto opp i nærheten og da slo det meg,er ikke dette ett snublebluss?? :) egentlig ganske logisk med tanke på det vi diskuterte om at de ikke var stillinger på sørsiden der vi gikk :)
Når jeg tenker over det, så står det flere slike metallstenger, av samme tykkelse, rundt andre steder i utkanten. Det kan ha vært bluss, men også hoppeminer? De andre stengene er dog bøyd, dvs. at de har en grisehalekrøll på seg, men den vi så kan jo ha blitt rettet ut eller - ja, hvem vet.
Sindre
Erik E
Site Admin

Sannsylingvis en kikkert ja enten håndholdt eller fastmontert "saksekikkert" ..... (Sikkert andre typer og)
Med alt dette med bombekastere og M19 oppå berget var man ganske avhengige av folk som kunne korrigere skytingen!

Gjenstår å finne noen bunkere til flammekastere da, hvis det i det heletatt var slike da..... Du får lete etter Flxxx merking ;-)

Erik
Atle M

så var jeg og sindre atter på tur på festningen og i dag fikk vi fullklaff på en av våre teorier som vi har grublet på...kort sagt så fant vi en ny bunker i skogen :D en merkelig plassering ett stykke fra flakbatteriet og det som var ennå mere spennende var størrelsen! ca 15x10 meter og inngang på begge sider. den var rensket innvendig men dørene sto inntakte.Jeg kan ikke finne den på noen av kartene jeg har iallefall :)

innsiden av døra fra inngang 1
Image

lufteventil
Image

langsiden på bunkeren
Image

samme langside
Image

døren fra utsiden
Image

porselens"hoder" til strøm
Image
mvh Atle M
Erik E
Site Admin

ca 15x10 meter og inngang på begge sider. den var rensket innvendig men dørene sto inntakte
Se der ja :-)
Kan du lage en kjapp skisse over denne?
Ser ut som en Regelbau!

Erik E
Atle M

vent til sindre kommer med tegnebidraget sitt,han ble beordret til tegnetjeneste på stedet :D
mvh Atle M
Sindre

Erik E wrote:
ca 15x10 meter og inngang på begge sider. den var rensket innvendig men dørene sto inntakte
Se der ja :-)
Kan du lage en kjapp skisse over denne?
Ser ut som en Regelbau!

Erik E
Skisse her

Sånn ca. Merk at det ikke er dør fra den ene delen av bunkeren til den andre.
Atle M wrote:vent til sindre kommer med tegnebidraget sitt,han ble beordret til tegnetjeneste på stedet :D
Yess.. og og villmann med øks. Har så mange kreative sider..
Klar igjen? :D
Sindre
Post Reply

Return to “HORDALAND”