Tysk ubåt offisers bolig trondheim,Sjøveien

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Robj90

Fins det noen bilder av sjøveien område under krigstid ? Området er nå truet og vi trenger bilde for å demonstrere områdets verne verdi. Hjelp
JornN

Truet? På hvilken måte?
Hvordan er eieforholdene i dette området?

Det finnes bilder i både Schrøder-arkivet (Sverresborg) og UBiT's (Universitetsbibliotekets) Fjellanger Widerøe-samling fra like etter krigen.
Har foreløpig ikke kommet over noe fra under krigen.

Jeg trodde at området var vernet....

PS til administrator: Strengen bør flyttes til under "Trondheim"
JornN
Robj90

Desverre ikke . noen tomter er regulert til nybygging av enebolig. Det blir svært skadende for området. nOm du fine noe mer informasjon som kan hjelper å beskyttet området vennligst tar kontakt.
AYF

hvor i Trondheim er dette da?
Robj90

3.5 km vest for trondheim havn. Ved siden av Rotvoll sanitoreum. Ser på sesam søk 7053 stuttvegen eller sjøveien 3d kart.
AYF

Håper virkelig området blir bevart som det er i dag,det samme gjelder den gamle sjøflyhavna i ila,det står forsatt bygget som fungerte som "flytårn" under krigen.Masse store boligbygg har spist seg nærmere og nærmere disse gamle byggene,så det er krefter i sving for å få revet dette også.
T.L

AYF wrote:Håper virkelig området blir bevart som det er i dag,det samme gjelder den gamle sjøflyhavna i ila,det står forsatt bygget som fungerte som "flytårn" under krigen.Masse store boligbygg har spist seg nærmere og nærmere disse gamle byggene,så det er krefter i sving for å få revet dette også.

Hvor er de byggene. Jeg oppvokste i Ila på 70-tallet og delvis på 80-tallet,
Det stod et hus ved Teenes spikerfabrikk men det ble revet tidlig 90, det var HV-lager med mye krigseffekter både gammelt og nytt den tiden.
Mener å huske at det også var mye Tyske effekter i det huset.

Vet koprativet som de kaller det er fredet. Det ligger ut ved steemern som dampkraftverket der ute kalles. (det bygget er rødt).
Så er det garasjen som ligger nede ved sjøen som også er rødt. Det var satt opp under krigen + det lille huset på øversiden.
Bestandig i farten
AYF

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare deg hvor det blir,men det er et rødt hus som har vært brukt som bilverksted etter krigen,med et lite gult bolighus fra 20 tallet på øversiden,eieren har blitt kontaktet flere ganger angående å få revet dette bygget.Bygget er satt opp av tyskerne og brukt som lager samt flykontroll i øverste etasje.
JornN

Hangaren er merket med grønn stift på dette kartet. Merk at den har fått et tilbygg etter krigen (blekkskuret). Slippen ligger der ennå.

Det som er ekstra synd er at en tilsvarende hangar i mer opprinnelig stand på Hommelvik, er planlagt revet av Jernbaneverket uten at det er kommet noen reservasjoner fra noe offentlig hold. Dette må vel være noe av det siste som står igjen av denne sorten.
Dette bygget har en helt spesiell takkonstruksjon som etter min mening alene gjør det verd å verne.
Attachments
Ilsvika.JPG
Ilsvika.JPG (99.55 KiB) Viewed 1687 times
Hommelvik takkonstruksjon.jpg
Hommelvik takkonstruksjon.jpg (69.68 KiB) Viewed 1686 times
Hommelvik 1.jpg
Hommelvik 1.jpg (57.97 KiB) Viewed 1686 times
Ilsvika 1.jpg
Ilsvika 1.jpg (66.48 KiB) Viewed 1686 times
Ilsvaika flyhavn 2.jpg
Ilsvaika flyhavn 2.jpg (76.24 KiB) Viewed 1686 times
Ilsvika flyhavn.jpg
Ilsvika flyhavn.jpg (91.56 KiB) Viewed 1686 times
JornN
AYF

Hvor er fortidsminneforeningen evt riksantikvaren ?Skal det ikke være igjen noe av trevirke fra denne tiden i landsdelen.
T.L

Jørn N, den garasjen med de blå portene vet jeg om, det er en kjenning av meg som har verksted der. De andre byggene vet jeg lite om men det er viktig å ta kontakt med riksanikkvaren om de byggene i Ilsvika og hangarn i Hommelvik. Tror det er best at Eirk H. tar seg av den biten med å få disse byggene fredet, siden han har sine kontakter over alt. Han er rå på å få ting til å skje når det gjelder å få stoppet riving å slikt.
Bestandig i farten
Christian B

Utrolig hvor kjapt denne tråden ble sporet av da PDT_Armataz_01_18
AYF

Synes ikke dette er noen avsporing,dette handler om samme tema.
Last edited by AYF on 13 May 2009 10:21, edited 1 time in total.
Robj90

Samme tema ? Har noen noe bilder av sjøveien under krigs tid ?
AYF

Hør med Tore Eggan.
Post Reply

Return to “Trondheim”