Tysk ubåt offisers bolig trondheim,Sjøveien
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Truet? På hvilken måte?
Hvordan er eieforholdene i dette området?
Det finnes bilder i både Schrøder-arkivet (Sverresborg) og UBiT's (Universitetsbibliotekets) Fjellanger Widerøe-samling fra like etter krigen.
Har foreløpig ikke kommet over noe fra under krigen.
Jeg trodde at området var vernet....
PS til administrator: Strengen bør flyttes til under "Trondheim"
Hvordan er eieforholdene i dette området?
Det finnes bilder i både Schrøder-arkivet (Sverresborg) og UBiT's (Universitetsbibliotekets) Fjellanger Widerøe-samling fra like etter krigen.
Har foreløpig ikke kommet over noe fra under krigen.
Jeg trodde at området var vernet....
PS til administrator: Strengen bør flyttes til under "Trondheim"
JornN
Håper virkelig området blir bevart som det er i dag,det samme gjelder den gamle sjøflyhavna i ila,det står forsatt bygget som fungerte som "flytårn" under krigen.Masse store boligbygg har spist seg nærmere og nærmere disse gamle byggene,så det er krefter i sving for å få revet dette også.
AYF wrote:Håper virkelig området blir bevart som det er i dag,det samme gjelder den gamle sjøflyhavna i ila,det står forsatt bygget som fungerte som "flytårn" under krigen.Masse store boligbygg har spist seg nærmere og nærmere disse gamle byggene,så det er krefter i sving for å få revet dette også.
Hvor er de byggene. Jeg oppvokste i Ila på 70-tallet og delvis på 80-tallet,
Det stod et hus ved Teenes spikerfabrikk men det ble revet tidlig 90, det var HV-lager med mye krigseffekter både gammelt og nytt den tiden.
Mener å huske at det også var mye Tyske effekter i det huset.
Vet koprativet som de kaller det er fredet. Det ligger ut ved steemern som dampkraftverket der ute kalles. (det bygget er rødt).
Så er det garasjen som ligger nede ved sjøen som også er rødt. Det var satt opp under krigen + det lille huset på øversiden.
Bestandig i farten
Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare deg hvor det blir,men det er et rødt hus som har vært brukt som bilverksted etter krigen,med et lite gult bolighus fra 20 tallet på øversiden,eieren har blitt kontaktet flere ganger angående å få revet dette bygget.Bygget er satt opp av tyskerne og brukt som lager samt flykontroll i øverste etasje.
Hangaren er merket med grønn stift på dette kartet. Merk at den har fått et tilbygg etter krigen (blekkskuret). Slippen ligger der ennå.
Det som er ekstra synd er at en tilsvarende hangar i mer opprinnelig stand på Hommelvik, er planlagt revet av Jernbaneverket uten at det er kommet noen reservasjoner fra noe offentlig hold. Dette må vel være noe av det siste som står igjen av denne sorten.
Dette bygget har en helt spesiell takkonstruksjon som etter min mening alene gjør det verd å verne.
Det som er ekstra synd er at en tilsvarende hangar i mer opprinnelig stand på Hommelvik, er planlagt revet av Jernbaneverket uten at det er kommet noen reservasjoner fra noe offentlig hold. Dette må vel være noe av det siste som står igjen av denne sorten.
Dette bygget har en helt spesiell takkonstruksjon som etter min mening alene gjør det verd å verne.
- Attachments
-
- Ilsvika.JPG (99.55 KiB) Viewed 1698 times
-
- Hommelvik takkonstruksjon.jpg (69.68 KiB) Viewed 1697 times
-
- Hommelvik 1.jpg (57.97 KiB) Viewed 1697 times
-
- Ilsvika 1.jpg (66.48 KiB) Viewed 1697 times
-
- Ilsvaika flyhavn 2.jpg (76.24 KiB) Viewed 1697 times
-
- Ilsvika flyhavn.jpg (91.56 KiB) Viewed 1697 times
JornN
Jørn N, den garasjen med de blå portene vet jeg om, det er en kjenning av meg som har verksted der. De andre byggene vet jeg lite om men det er viktig å ta kontakt med riksanikkvaren om de byggene i Ilsvika og hangarn i Hommelvik. Tror det er best at Eirk H. tar seg av den biten med å få disse byggene fredet, siden han har sine kontakter over alt. Han er rå på å få ting til å skje når det gjelder å få stoppet riving å slikt.
Bestandig i farten
- Christian B
Utrolig hvor kjapt denne tråden ble sporet av da