Sjøfarendes Aldershjem - Nordnes/Bergen

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.

Min kontakt, en mangeårig medarbeider i Peter Tamms Vitenskapelige Institutt for Marine og Sjøfartshistorie i Hamburg, hadde fått henvendelsen fra en veteran som under krigen var tilknyttet UAV - Hagavik (U-båt Abvehrschule). Han og hans kamerater hadde periodevis vært innkvartert på Nordnes Skole og hadde i denne forbindelse registrert aktiviteten på Sjøfarendes Aldershjem.
Har et besøk i Hamburg i neste måned og vil da drøfte temaet videre. Det spørres også etter torpedobatteriet på Ljones/Hardanger hvor der fremdeles også skal eksistere en fjellhall som sies å ha vært torpedoverksted. Har tenkt meg en tur inn å kikke på forholdene i nærmeste fremtid. Et foto av selve utskytningdrampen på Ljones finnes forøvrig i "Kystartilleriets Undervannsforsvar 100 år. Utover Fjørtofts opplysninger i Tyske Kystfort er det imidlertid sparsomt med detaljer. Kanskeje noen vet mer.
Synd ikke det er mer å gå etter når det gjelder aldershjemmet :-)
Når det gjelder Ljones synes jeg det virker litt spes å ha en fjellhall for å reparere torpedoer der inne. Kan ikke huske at den er nevnt tidligere, men terrenget passer godt for å ha noe sånt i nærheten.
Der er noe å se på der, bla brakken(ombygget), torpedobattteriet(ombygget men med tydelige spor etter opprinnelsen), en bunker, samt siktestasjonen(bunker)
Sporer litt av igjen, og legger ved to bilder fra Hatvik. Ett viser U-1052 ved kai, det andre noen av vaktmannskapene.
mvh
Paul S.
dennis

Utsagnet kommer fra Tyskland via en informant som var på stedet i 2007 og som angivelig,via en lokal informant, skal ha fått denne info. Har vært litt skeptisk til dette, men en vet jo aldri, så her trengs nok nærmere granskning.
dennis
dennis

Fikk nettop info. om at denne tunnel skal ligge ca. to km. fra Ljones og det oppgis stedsnavnet Bakka. Skal videre ligge i nærheten av en fiskefabrikk??. Dette må vel være Bakke som riktignok ligger ca. 2 km videre mot Omastrand. Om her virkelig ligger en slik fabrikk vet jeg ikke. Rent logisk sett kan denne hall kanskje ha vært lager for Ljonesbatteriet. Her finns flere tråder å ta tak i.
dennis
Vevang

Hei
Spør igjen hvor det innstøpte merke er ? :D

Håper på svar.......
Paul S.

Spør igjen hvor det innstøpte merke er ?
Håper på svar.......
Sorry..Det er fra Løvåsen, på restene etter en terasse-
mvh
Paul S.
Natter

dennis wrote:Fikk nettop info. om at denne tunnel skal ligge ca. to km. fra Ljones og det oppgis stedsnavnet Bakka. Skal videre ligge i nærheten av en fiskefabrikk??. Dette må vel være Bakke som riktignok ligger ca. 2 km videre mot Omastrand. Om her virkelig ligger en slik fabrikk vet jeg ikke. Rent logisk sett kan denne hall kanskje ha vært lager for Ljonesbatteriet. Her finns flere tråder å ta tak i.
Jeg er ikke kjent i distriktet, og skal være forsiktig med å synse for mye. Imidlertid er det vel nesten 16km til Bakka fra Ljones. HKB 51/977 Innstrandi ligger derimot på veien (4-5km fra Ljones), så kan det muligens ha vært et fjellanlegg der (har ikke vært der selv, men har sett av andre innlegg på forumet, at det ikke er mye igjen der)?
Beklager evt. mine stadige bidrag ift å holde tråden av sporet... ;-)
c_hoff82

Det ser ut til at mitt spørsmål om Sjøfarendes Alderhjem/Wolfgang Kader Kaserne er endt opp med en diskusjon om uniformer
Tenke det samme jeg også. Kanskje en moderator kan ta uniformspostene og lage en uniformspost?
C. Hoff
Natter

c_hoff82 wrote:Her ser man tydelig at våpenfargen på skulderklaffene er av en mørk type. Regner med at den er rød.
Skulderklaffer til salgs på QXL:
http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... &PageNum=1
(ved søk på "kystfort" finner man også noen andre lignende gjenstander).
Post Reply

Return to “HORDALAND”