Sjøfarendes Aldershjem - Nordnes/Bergen

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

dennis

Fra en tysk forbindelse har jeg fått et spørsmål om bruken av Sjøfarendes Aldershjem på Nordnes her i Bergen 1940-45. Den skal ha hatt navnet Wolfgang Kaden Kaserne. Nordnes Skole var jo hovedkvarter for 31. Marine Flak Regiment. Disse hadde vel marineblå uniformer, mens brukerne av WK Kaserne etter sigende hadde grå uniformer. Dette peker vel mot Luftwaffe??. Vet noen av dere mer om dette?

Dennis[/i]
dennis
Vevang

Marine flak hadde samme uniformen som kystartilleriet.
Den var grønn/grå,men det hendte at dei brukt blå uniformer...

Det var kun emblem på skulder klaffen som skilte kystartilleriet og marine flak. PDT_Armataz_01_18
Arquebus

Vevang wrote:Marine flak hadde samme uniformen som kystartilleriet.
Den var grønn/grå,men det hendte at dei brukt blå uniformer...

Det var kun emblem på skulder klaffen som skilte kystartilleriet og marine flak. PDT_Armataz_01_18
Hva hadde marineflak istedenfor ankeret til Hærens kystartilleri?
c_hoff82

Hva hadde marineflak istedenfor ankeret til Hærens kystartilleri?
Både marineartilleriet og marine flak tilhørte marinen.
Marineartilleriet hadde en granat med vinger på skulderklaffen mens marineflak hadde to anker i kryss.

Hærens kystartilleri brukte vanlig hæruniform. Deres skulderklaffer var standard hær type. Regner med de hadde rød waffenfarbe, slik som artilleriet i hæren ellers hadde.
C. Hoff
Arquebus

Tror jeg misforsto ditt innlegg. Hærkystartilleriet hadde gul våpenfarge.
c_hoff82

Hadde de gul? Var av den oppfattning at de fulgte hærens våpenfargemønster.
Gul - signal
Rød - artillerie

Derav rød våpenfarge på skulderklaffene. Heeres Küstenartillerie - Rød
C. Hoff
Paul S.

Marineartilleriet hadde en granat med vinger på skulderklaffen mens marineflak hadde to anker i kryss.
Litt usikker på hva som er hva. På ett av flakbatteriene i Bergen er der tegnet inn en granat med vinger som emblem. Har også sett på en del bilder, der er der bla soldater med ett anker med granaten m/ vinger i midten på skulderklaffene.

Når det gjelder Sjøfarendes Aldershjem så står det bla i en e-oversikt at det er i bruk av tyskerne. Bygningene rett ved er nevnt overtatt av LW. Hvem som brukte bygningen kan jeg ikke si noe om nå.
mvh
Paul S.
Arquebus

c_hoff82 wrote:Hadde de gul? Var av den oppfattning at de fulgte hærens våpenfargemønster.
Gul - signal
Rød - artillerie

Derav rød våpenfarge på skulderklaffene. Heeres Küstenartillerie - Rød
Har sett båtlue for hærkystartilleri med gul tresse.
c_hoff82

Har sett båtlue for hærkystartilleri med gul tresse.
Høres rart ut synest jeg. Sikker på at båtluen ikke bare var for å komplettere en utstilling uniformsmessig? (hvis det var slik du så den)

Her er et bilde lånt fra denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/topic2083.html
Her ser man tydelig at våpenfargen på skulderklaffene er av en mørk type. Regner med at den er rød.
Attachments
Entfernungsmesser HKB.jpg
Entfernungsmesser HKB.jpg (64.48 KiB) Viewed 1879 times
C. Hoff
Arquebus

Jeg fikk info fra kilder som skulle ha rede på det. Mener også å huske at dette ikke var noe som var i bruk i lang tid heller. Jeg er forsåvidt enig med deg at rød for artilleri høres fornuftig ut, vi har en uniformslue som etter sigende skal komme fra HKB Kvala som har rød piping.

Kanskje har vi noen på forumet som har full oversikt over dette.
Vevang

Hei!
Hvilke flak batteri har emblemet støpt inn?

Tyske uniformsmerker er like komplisert som regelbau/kanoner så det som var rett det ene året var helt feil neste året.... PDT_Armataz_01_18
dennis

Det ser ut til at mitt spørsmål om Sjøfarendes Alderhjem/Wolfgang Kader Kaserne er endt opp med en diskusjon om uniformer. Vedlegger derfor en oversikt over merkene til Kriegsmarines våpengrener. Denne er hentet fra J. P. Mallmann-Showell: Das Buch der deutschen Kriegsmarine 1935-45. Herav fremgår at Maririneartilleriet/MA som nevnt tidligere hadde en granat med vinger. Schütze/Artillerist hadde to kanonrør i kryss. I samme bok avbildes en Bootsmannsmaat med med MA's merke på venstre arm/blå marineuniform (Blåkrage) hvor forfatteren nevner at dette var brodert i rødt.[/img]
Attachments
Marinelaufbahn.jpg
Marinelaufbahn.jpg (363.07 KiB) Viewed 1811 times
dennis
Paul S.

Er ikke så mye info å hente om hjemmet, men det kom nå fram noe om uniformer. Men din tyske kontakt må da ha formidlet noe mer enn ett navn ? Hvem var Wolfgang Kader osv ?
Vil gjerne vit hva som er rett når det gjelder marineflak, blir ikke noe klokere etter dette.
mvh
Paul S.
dennis

Min kontakt, en mangeårig medarbeider i Peter Tamms Vitenskapelige Institutt for Marine og Sjøfartshistorie i Hamburg, hadde fått henvendelsen fra en veteran som under krigen var tilknyttet UAV - Hagavik (U-båt Abvehrschule). Han og hans kamerater hadde periodevis vært innkvartert på Nordnes Skole og hadde i denne forbindelse registrert aktiviteten på Sjøfarendes Aldershjem.
Har et besøk i Hamburg i neste måned og vil da drøfte temaet videre. Det spørres også etter torpedobatteriet på Ljones/Hardanger hvor der fremdeles også skal eksistere en fjellhall som sies å ha vært torpedoverksted. Har tenkt meg en tur inn å kikke på forholdene i nærmeste fremtid. Et foto av selve utskytningdrampen på Ljones finnes forøvrig i "Kystartilleriets Undervannsforsvar 100 år. Utover Fjørtofts opplysninger i Tyske Kystfort er det imidlertid sparsomt med detaljer. Kanskeje noen vet mer.
dennis
Natter

dennis wrote:Det spørres også etter torpedobatteriet på Ljones/Hardanger hvor der fremdeles også skal eksistere en fjellhall som sies å ha vært torpedoverksted. Har tenkt meg en tur inn å kikke på forholdene i nærmeste fremtid. Et foto av selve utskytningdrampen på Ljones finnes forøvrig i "Kystartilleriets Undervannsforsvar 100 år. Utover Fjørtofts opplysninger i Tyske Kystfort er det imidlertid sparsomt med detaljer. Kanskeje noen vet mer.
Torpedobatteriet er vel i dag bygd om til privathus (evt. hytte?). Har aldri hørt om noe fjellanlegg i tilknytning til dette, så det ville være interessant med mer info (inkl. posisjon).
Post Reply

Return to “HORDALAND”