Her følger en serie bilder tatt med middnattsol

Moderators: Stutzpunkt, KOS
Denne var jeg ikke helt med på.... "hovedinngangen" fra siden du tenker på?1) Enkelte andre europeiske M158 har trappetrinn i inngangsparti for å få dette litt mer i bakkeplan. Noen som husker eller har bilder av denne.
Ganske sikkert 15 cm SKL/45, virker som disse var standard lyskanon på alle tunge batterier.2) Det står oppgitt at den huset batteriets lys kanon, oppgitt til 15cm noen som har en ide om typen?
Skal nok være for ammunisjon ut - Et for granat og et for ladning.3) Siste noen som har en ide om hva de to kanalene inn til bunkeren hadde som funksjon?. Brukte hylser?
Av bilder fra Kiberg, så ser det ut som kanonbrønnen ikke er symmetrisk innvendig + også tydeligvis en del bredere enn du har laget... Mer lik modellen vil jeg si... Ser ikke bort i fra at "M 158" har en variabel kanonbrønn som ble tilpasset individuelt alt etter hvilken kanon som skulle oppi?Har gjort noen forsøk med Canon de 155 C modèle 1917 Schneider / sFH 414 (f) men den passer ikke spesielt bra.
I flg. besiktigelsesrapporten fra 1945 var i alle fall kaliberet på lysgranatene 15 cm.Ganske sikkert 15 cm SKL/45, virker som disse var standard lyskanon på alle tunge batterier.
Erik E wrote:Denne var jeg ikke helt med på.... "hovedinngangen" fra siden du tenker på?1) Enkelte andre europeiske M158 har trappetrinn i inngangsparti for å få dette litt mer i bakkeplan. Noen som husker eller har bilder av denne.
På kiberg er selve bunkeren uten trapper i selve bunkeren, men har til gjengjeld trapper på utsiden...
Har du noe bilde som viser inngang til bunkeren (alternativt rød / gul trapp)?
Ganske sikkert 15 cm SKL/45, virker som disse var standard lyskanon på alle tunge batterier.2) Det står oppgitt at den huset batteriets lys kanon, oppgitt til 15cm noen som har en ide om typen?
Jeg la ikke merke til "Bettung" på bilde. Tok en 15cm jeg hadde men får se om det er mulig å snekre sammen en 15cm SKL/45 etterhvert
Skal nok være for ammunisjon ut - Et for granat og et for ladning.3) Siste noen som har en ide om hva de to kanalene inn til bunkeren hadde som funksjon?. Brukte hylser?
Hmm, mulig men da måte de bæres inn gjennom døren til "oppholdsrommet" og en eller annen mekanisme skyve de gjennom. Veggen er tross alt 2 meter her også.
Flott det var det jeg la merke til i en annen tråd.RasmusTerne wrote:I flg. besiktigelsesrapporten fra 1945 var i alle fall kaliberet på lysgranatene 15 cm.
Ah... takk, ser det nå (dog blir jo neste spørsmål hva som var hensikten med galleriet og de to kanalene ut til standplass...AndersHJ wrote:Hvis man skulle ha full ståhøyde på "galleriet" mellom standplass og bunker må den dekke taket for å oppnå beskyttelse.
Beskrivelsen stemmer med Kiberg, men har sett M158 i Frankrike hvor "galleriet" er nærmest ikke-eksisterende, maks 10 cm over gulv.... I disse er taket i rommet helt slett og dermed 2 meter over det hele.Ligger 1m over gulvnivå og da blir det under 1m betong over ved innvendig takhøyde 2m.
Hva får deg til å tro det?vegardoo wrote:i første innleget på denne siden står det undr bilde to at det er en bolig bunker R622 men det er det ikke... det kan vere en bolig bunker men ikke R622.