Hei Espen. Lenge siden!
Joda, det er disse to brakkene. Like nord for den blå finner du fundament til i hvertfall en til. Ses fra veien.
Har ikke hørt om noe mer ved Hillestad-området, men ingenting overrasker meg lenger. Lurer litt på noen av bygningene/garasjene langs veien nedover der. Finner stadig nye ting/steder og at gamle opplysninger ikke stemmer med terrenget. Mange historier som har blitt blåst opp til fra i virkeligheten å være en liten hule/bunkers til å bli ett kjempeanlegg med forbindelser i øst og vest. Men, det er jo dette som gjør det ekstra moro å holde på med.
Trenger hjelp til Tyske installasjoner i Holmestrand.
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hei Jon-Vegard, lenge siden sist nå.
Bestemor nevnte også disse brakkene.
Jeg hadde en liten prat med bestemor i går angående hanekleiva.
Min bestefar, som desverre er gått bort jobbet som forskalingssnekker på dette anlegget og min bestemor vasket på anlegget i byggeperioden.
Hun sa at det var også planlagt et lignende anlegg på endre siden av veien men dette ble skrinlagt grunnet pengemangel.
Hanekleiv anlegget overskred budsjettet.
Hun mente at det tilogmed var oppmerket for utgraving men at de aldrig kom igang med dette.
Har de da sett at Eidsfoss har vert viktigere og prioritert dette senere i steden for vidre utbyggning ?
Videre sa hun at anlegget ble brukt av lokalt HV under oppbygningen, hun husket en episode hvor hun var litt sen med vaskingen og det troppet inn et par sølete hv soldater. Hvorpå hun kjeppjaget disse ut med langkost og skurefille, ingen skulle inn og søle til før hun var ferdig
Så dette anlegget kjente hun godt til, og garasjen hos henne er bygget av forskalingsmatterialer fra dette anlegget.
Hun nevnte også at hennes far var en seriøs NS mann og hadde vert en periode på grefsrudleiren.
Har planer om å ta med min onkel så fort annledningen byr seg så han kan vise meg hvor disse gangene ligger.
Så fort jeg har kommet meg ditt så kommer det bilder og tegninger, regner med at jeg tar med målebåndet og skriveblokk.
Bestemor nevnte også disse brakkene.
Jeg hadde en liten prat med bestemor i går angående hanekleiva.
Min bestefar, som desverre er gått bort jobbet som forskalingssnekker på dette anlegget og min bestemor vasket på anlegget i byggeperioden.
Hun sa at det var også planlagt et lignende anlegg på endre siden av veien men dette ble skrinlagt grunnet pengemangel.
Hanekleiv anlegget overskred budsjettet.
Hun mente at det tilogmed var oppmerket for utgraving men at de aldrig kom igang med dette.
Har de da sett at Eidsfoss har vert viktigere og prioritert dette senere i steden for vidre utbyggning ?
Videre sa hun at anlegget ble brukt av lokalt HV under oppbygningen, hun husket en episode hvor hun var litt sen med vaskingen og det troppet inn et par sølete hv soldater. Hvorpå hun kjeppjaget disse ut med langkost og skurefille, ingen skulle inn og søle til før hun var ferdig

Så dette anlegget kjente hun godt til, og garasjen hos henne er bygget av forskalingsmatterialer fra dette anlegget.
Hun nevnte også at hennes far var en seriøs NS mann og hadde vert en periode på grefsrudleiren.
Har planer om å ta med min onkel så fort annledningen byr seg så han kan vise meg hvor disse gangene ligger.
Så fort jeg har kommet meg ditt så kommer det bilder og tegninger, regner med at jeg tar med målebåndet og skriveblokk.
-
Hei hei, jeg har gått på døveskolen i holmestrand et par år, så historien sier at tyskerne hadde kontorer i den hvite bygget og solidatene hadde innkvartering i den gule bygget da det var/er kjøkken der, bunkersen er bare så stor som dere ser, igrunn bare et tilfluksrom, meg og 2 andre medelever prøvde flere ganger å file av sveisesømmen og fantaserte på tyske skatter der inne hehe!!
det ryktes at det var bunkers på baksiden som hørte til fabrikken (fabrikken er jo bare 20 meter bak den gule bygget)
mulig fabrikken sprengte seg inn i fjellet under selve skolen, men kommer også på at delen av fabrikken som er bak den gule bygget ikke ekisterte under krigen, så er ikke sikker der!!
skulle mene det fantes noen bilder fra krigen, men husker ikke hvem som stod for disse!!
EDIT: det samme gjaldt for skolebygget på andre siden av den gule bygget, der oppholdt soldatene også!!
det ryktes at det var bunkers på baksiden som hørte til fabrikken (fabrikken er jo bare 20 meter bak den gule bygget)
mulig fabrikken sprengte seg inn i fjellet under selve skolen, men kommer også på at delen av fabrikken som er bak den gule bygget ikke ekisterte under krigen, så er ikke sikker der!!
skulle mene det fantes noen bilder fra krigen, men husker ikke hvem som stod for disse!!
EDIT: det samme gjaldt for skolebygget på andre siden av den gule bygget, der oppholdt soldatene også!!
Hilsen Bård.
Om det er et tilfluktsrom så er taket veldig tynt, nesten like godt å stå under et tre. Jeg ville trodd det var noen form for oppbevarings plass til utstyr eller amunisjon.
I følge historen så var det en kontrollpost på veien utenfor døveskolen som kontollerte all trafikk på veien.
På den tiden så var dette veien til drammen og videre til oslo.
Om det er noe under fjellet skolen er bygget på kan være en interesant tanke, men hvilken hensikt skulle dette ha utenom tilfluksrom ?
I følge historen så var det en kontrollpost på veien utenfor døveskolen som kontollerte all trafikk på veien.
På den tiden så var dette veien til drammen og videre til oslo.
Om det er noe under fjellet skolen er bygget på kan være en interesant tanke, men hvilken hensikt skulle dette ha utenom tilfluksrom ?
-
Det stemmer at det var kontrollpost der, blr fortalt at de gikk inn der når sirenen hylte, men da er det en tilfluksrom på skolen vedsiden av, husker ikke hva denne skolen het nå igjen, noe med G... i navnet.
hmmm kjenner en som jobber på skolen, skal be han grave litt om historien på skoleområdet, evt om han kunne finni bildene jeg har sett!!
EDIT: Gausetangen skole er naboskolen, til Nedre Gausen skole som er døveskolen (driver litt research nå av nostalgiske grunner
)
hmmm kjenner en som jobber på skolen, skal be han grave litt om historien på skoleområdet, evt om han kunne finni bildene jeg har sett!!
EDIT: Gausetangen skole er naboskolen, til Nedre Gausen skole som er døveskolen (driver litt research nå av nostalgiske grunner

Hilsen Bård.
Den saken jeg har bilder av på side 1 ligger nord for skolebygget til venstre når du kjører inn veien mot skolen.
Det er mulig den ble brukt av de som bemannet kontrollposten.
Det er mulig den ble brukt av de som bemannet kontrollposten.
-
ja vi snakker om samme "bunkers" men skal være bra tilfluksrom i kjelleren på Gausetangen, denne skolen er bygget før 1900 også, hvis jeg tenker etter så burde jo fabrikken hatt noe sånt også, eneste umiddelbare fjell er nettopp under den gule bygget!!
men nå har jeg ikke vært på skoleområdet siden 93, så husker ikke mye egentlig, var i puberteten så da var det pikene som ble offer for mine interresser
:D
men nå har jeg ikke vært på skoleområdet siden 93, så husker ikke mye egentlig, var i puberteten så da var det pikene som ble offer for mine interresser

Hilsen Bård.
Farfaren min kom hit som jugoslavisk krigsfange. Har hørt at han bodde i den gule brakka da den stod oppe ved Grefsrud. Er ganske sikker på dette...
Tror han var med på å bygge C a s i n o
http://www.museumsnett.no/jarlsbergmuseum/snk_cas.htm
Tror han var med på å bygge C a s i n o
http://www.museumsnett.no/jarlsbergmuseum/snk_cas.htm
Har kikket på dette bygget tidligere og la merke til noen spesielle takmalerier i taket ved utgangen bak.
- Attachments
-
- Takmalerier ute
- IMG_4098edit.jpg (120.74 KiB) Viewed 1364 times
-
- Takamlerier ute
- IMG_4097edit.jpg (148.03 KiB) Viewed 1364 times
-
- Takmalerier ute
- IMG_4096edit.jpg (108.63 KiB) Viewed 1364 times
Bra observert
Inne er det risset inn "slagord" i takbjelkene....med rød, rune-lignende skrift.

Inne er det risset inn "slagord" i takbjelkene....med rød, rune-lignende skrift.
Skal se om en ikke får kommet seg inn en tur i løpet av vinteren eller våren og tatt noen bilder.
PDT_Armataz_01_34
Rottulf, har du sett tråden om
Garasje i Holmestrand
Garasje i Holmestrand
Ja
Kjørte forbi garasjen i dag, men vet ikke noe om den.
Ser at Stutzpunkt har bommet litt på kartet. Den ligger nederst i Nyveien.
Flyfoto

Ser at Stutzpunkt har bommet litt på kartet. Den ligger nederst i Nyveien.
Flyfoto
En får vell stikke innom og høre om de som eier huset har noen info om denne garasjen.
Har lest ett sted at en motorsykkel tropp var forlagt i Holmestrand, og de var ofte på døveskolen.
Men har ikke fått noen verifisering på dette.
Har lest ett sted at en motorsykkel tropp var forlagt i Holmestrand, og de var ofte på døveskolen.
Men har ikke fått noen verifisering på dette.