Trenger hjelp til Tyske installasjoner i Holmestrand.

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg prøver å få oversikt over hva som finnes av Tyske installsjoner i Holmestrand distriktet. Er spesielt ute etter alt som ligger syd for byen (rettning Horten), men alt av interesse. Håper noen "bunker jegere" kan hjelpe meg, på forhånd takk.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Hanekleiva har du jo vert på så den er i boks.
For flere år siden nevnte noen om en av åsene langs odderudveien, der var det vist noe gammelt.
skal se om jeg finner ut noe mere om det.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg hørte av svogeren min at det skulle være noe Tyske bunkere langs vannet sør for Holmestrand. Han var der som liten gutt med svigerfar. Sviger far er død, og svogeren min husker ikke nøyaktig. Så det hele er litt defust.....

Det ville passe strategisk bra for luftvern mellom Holmestrand og Langøya. Engelske fly var jo ivrige etter å droppe miner i vannet, så det er jo et bra sted å stoppe dem. Hvis det i tillegg er noe på Langøya og i rettning drøbbakk så kan jo hele Oslofjorden stenges.

Noen som vet noe om Langøya uten for Holmestrand? Eller har noen meninger om dette er en fornuftig tanke?
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Forsvaret av Horten mot nord ble navngitt Falkenstenriegel og ble påbegynt sensommer/høsten 1943.

Også har vi Grefsrudleiren i Holmestrand.
Leiren ble påbegynt høsten 1940 og kort tid etterpå rykket de første soldatene inn.
Denne leiren var en leir for utdanning av spesialavdelinger innen NS.
De fleste frontkjemperene som fikk opplæring i leiren tilhørte den norske legionen, og det var ikke bare snakk om soldater.
Også sykepleiere - frontsøstere fikk opplæring.
I september 1943 kom de første hirdavdelingene til leiren for våpentrening, og senere kom det stadig nye avdelinger på tre ukers kurs.
Våren 1943 fikk leiren SS vaktbatalion Norge utdanning i leiren, dette var en avdelinge som NS oprettet for å utdanne vakter til de mange leirene som ble oprettet i norge.

kilde: Vestfold i krig
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

bukta før holmestrand var brukt av tyske ubåter og båter under krigen.
Så at det er noe der er ikke utenkkelig.
Skal sende en mail til min tidliger hv områdesjef og høre om han vet noe.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Vet du om leieren i Holmestrand hadde en forbinndelse med skolen for Frontkjempere på Falkensten? Denne saken er meget interessang, bør muligen se mer på dette.....

Flott hvis du får hørt med han i HV. Jeg synes det er så rart at det er mulig og gå "bakveien" inn i Horten (på nedsiden av Veggefjell) uten at det skulle være noe her.

Frontkjemperne hadde også øveleser på Batøy ved Horten med det er jo et side spor......
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Vestfold i krig har vel en side om falkensten og aktiviteten der.

Har satt i gang en onkel fra Holmestrand med å undersøke noen bøker han har liggende angående jernbanen i områder fra 1940.

Sender også en mail til områdesjefen og hører om han vet noe.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

i boken vestfold i krig står det at det under krigens siste år var stasjonert tyske ubåter i områdene rundt Holmestrand.
Det var disse som ofte var å se på sølvkrona anlegget i Horten for testing av den nye typen snorkel for dieselmototr drift i neddykket posisjon.

Sto også at tyskerene hadde en VKP ved døveskolen og hadde okkupert dette bygget. Fant også en bi setning som nevnte en tysk bygd bunker i forbindelse med denne skolen, men ikke noen har kunnet bekrefte det.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Døveskolen har jeg også hørt om, men ikke noe håndfast stoff. Skulle muligens sett litt på det?

Veldig intressesant det du skriver om Sølvkrona. Flott og ha det litt i bakhode, for der må vi til buns.

Hvis de hadde u-båter i Holmestrand, så må det være noe som forsvarer dem, eller hva tenker du? Hvet du hvor i Holmestrand u-båtene var. Det er jo et bra sted å begynne der de hadde u-båtene.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Muligens litt innover mot Drammen fra Holmestrand? Der står det i dag 2 tyske brakker igjen. Det har vært flere, men en del av dem ble flyttet til Drammen etter krigen. Det står fundamentet etter en brakke til rett nord for de 2 som står der. Har også hørt at det skal ha vært en slags "marinebase" i området, også at det skal ha vært en kanonstilling på den lille odden rett ved der det stod ett sandfylletårn i svingen hvor det i en del år i senere tid har vært ankringsplass for tankere.
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Etter bombingen av Horten verft 23. februar 1945 lå ubåtene om natten lå ved mølen, frebergsviken og falkenstensbukten.
Senere ble det meldt om at ubåtene fikk hovedbase på Holm i sandebukten (er ikke bukten der det store tårnet sto i vannet?).
Og mot slutten lå de ved rødtangen på hurumlandet, ved innløpet til drammensfjorden.

I forbindelse med sabotasje aksjonen av saborg på nordisk aluminium (hydro) i Holmestrand står det at de måtte forbi vakten ved døveskolen for å komme inn i byen.

Finner også at tyskerene okkuperte døveskolen i perioden 40-41 samt 44-frigjøringen

Fant også dette, skrevet av en norsk frontkjemper:

Et nyoppsatt 4. kompani med ungdommer fra Unghirden, Germanske SS Norge og yngre hjemvendte frontkjempere ble satt under bataljonens kommando.

Det ble senere gitt ordre om at bataljonen skulle oppløses og blandes med en tysk politibataljon og plasseres forskjellige steder i Sør-Norge. De skulle opptre som ordenspoliti, overfor både tyskere og nordmenn. Hensikten med dette var åpenbart å styrke det tyske politiet i kampen mot Hjemmefronten, samt dra nytte av de norske skijegernes språkkunnskaper, skiferdigheter og tildels lokalkunnskap.
Kompaniene ble motorisert.

Det nye 4. kompaniet ble forlagt i Holmestrand og hadde 60 motorkjøretøyer. Motorsykler med og uten sidevogn, personvogner, sanitetsvogner. De fortsatte med vanlig militær utdannelse, lange utmarsjer o.l.


Regner med at disse hadde tilhold på Grefsrudleiren.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har i dag vert en runde i sandebukta der der har ligget ubåter under krigen, men ikke funnet noe tegn på tysk aktivitet.

Fant dog rester av en grunnmur og et steingjernde rett ved gamle E18, men ukjent om dette er tysk.

Ut på den odden var det bare opbrutte stein, så nesten ut som et lite steinbrudd.
Attachments
Holm i sandebukta 4.JPG
Holm i sandebukta 4.JPG (340.78 KiB) Viewed 685 times
Holm i sandebukta 3.JPG
Holm i sandebukta 3.JPG (275.97 KiB) Viewed 685 times
Holm i sandebukta 2.JPG
Holm i sandebukta 2.JPG (421.51 KiB) Viewed 685 times
Holm i sandebukta 1.JPG
Holm i sandebukta 1.JPG (246.69 KiB) Viewed 685 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Er det disse to bygningene du mener er tyskerbrakker Jon-Vegard ?
Attachments
tyskerbrakker.jpg
tyskerbrakker.jpg (191.38 KiB) Viewed 683 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Kom over denne lille saken på eiendommen til døveskolen, og det stemmer med at tyskerene bygde en bunker på området deres under krigen.
Men den ser så liten og pinglete ut, fikk ikke åpnet den innerste døren da den satt bom fast.
Hadde vert artig å kikket inn for å se eventuelt om den er større en det som sees fra utsiden.
Attachments
døveskolen holmestrand 4.JPG
døveskolen holmestrand 4.JPG (190.26 KiB) Viewed 680 times
døveskolen holmestrand 3.JPG
døveskolen holmestrand 3.JPG (242.2 KiB) Viewed 680 times
døveskolen holmestrand 2.JPG
døveskolen holmestrand 2.JPG (234.76 KiB) Viewed 680 times
døveskolen holmestrand 1.JPG
døveskolen holmestrand 1.JPG (216.75 KiB) Viewed 680 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Er det noen som har en oversikt over bygningene som var i Grefsrudleiren ?
Fikk høre at min oldefar hadde vert der, må ta en nærmere prat med min onkel om dette.
Han fortalte også at min bestefar var med på å bygge stridsanlegget på hanekleiva, og at garasjen hos bestemor er bygget med materialer herfra.

Fikk også informasjon om et lite forsvarsverk i hillestad område, trolig bygd etter krigen men han var ikke sikker.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”