tips
Moderators: Stutzpunkt, KOS
hei, jeg skal til å lage et lite diorama i 1/35 med en 88mm flak samt mannskap osv. det jeg lurer på er om noen har detaljerte bilder av en "flakbunker" dvs åpen stilling for 88mm flak. på forhånd takk. 

MVH
Roar Handberg
Følg med på hva som skrives i denne strengen om akkurat 8,8: http://www.kystfort.com/forum/topic993.html#6680
Det kommer an på hva/hvilken stilling du har lyst å gjengi i en modell?
Men jeg tror nok det kan ordnes.
Følg med på hva som skrives i denne strengen om akkurat 8,8: http://www.kystfort.com/forum/topic993.html#6680
Det kommer an på hva/hvilken stilling du har lyst å gjengi i en modell?
Men jeg tror nok det kan ordnes.
JornN
hei igjen og takk for sist, og for linken 
jeg kjenner lite til de forskjellige typer stillinger hvor 88mm var plassert. men noe liknende som dette: http://www.miniatura.de/artitec/80.009.htm alle typer stillinger hvor 88mm var innblandet er forsåvidt av interesse.

jeg kjenner lite til de forskjellige typer stillinger hvor 88mm var plassert. men noe liknende som dette: http://www.miniatura.de/artitec/80.009.htm alle typer stillinger hvor 88mm var innblandet er forsåvidt av interesse.
MVH
Roar Handberg
Du har ikke lyst til å gjengi en av de mer lokale stillingene da - så som Ladehammeren og Munkholmen før jun 1942, eller Fosslia/Kongshaug - Stjørdal og Tiller på Skatval? I Trondheim er det 7 batteri å velge mellom, i Stjørdal 5. Nå er det ikke alle man så lett kan finne bilder fra, men de 2 første skal kunne ordnes. Fosslia på Stjørdal; der kan man jo bare dra inn og ta mål av en stiling. Har bilder derfra.
Et annet prosjekt kunne være å bygge opp en av de lokale lyskaster/2cm/4cm-stillingene, som Kuhaugen, Høvringen, Stavne, Storhaugen eller Kristiansten (eller Østmarkberget hvis man kunne finne en 200cm lyskaster). Grunnen til at jeg nevner disse stedene, er at de hadde en kombinasjon av 60cm lyskaster og lett til middels Flak. Se modellbilde.
Lytteapparater i hvilken som helst skala er et problem, men FuMO 213 finnes i 1/72 skala fra Extra Tech.
2cm Flak 30 i 1/35 er litt trøblete å få tak i, men det går (finnes i 1/72).
Flak Madsen derimot har jeg aldrig sett. Tar veldig gjerne i mot tips på hvordan å få laget en slik i både 1/35 og 1/72, 1/76.
Så med litt mannskap og div våpen og utstyr, og piggtråd fra Eduard eller Aber, så er det et prosjekt som jeg personlig synes er interessant.
Et annet prosjekt kunne være å bygge opp en av de lokale lyskaster/2cm/4cm-stillingene, som Kuhaugen, Høvringen, Stavne, Storhaugen eller Kristiansten (eller Østmarkberget hvis man kunne finne en 200cm lyskaster). Grunnen til at jeg nevner disse stedene, er at de hadde en kombinasjon av 60cm lyskaster og lett til middels Flak. Se modellbilde.
Lytteapparater i hvilken som helst skala er et problem, men FuMO 213 finnes i 1/72 skala fra Extra Tech.
2cm Flak 30 i 1/35 er litt trøblete å få tak i, men det går (finnes i 1/72).
Flak Madsen derimot har jeg aldrig sett. Tar veldig gjerne i mot tips på hvordan å få laget en slik i både 1/35 og 1/72, 1/76.
Så med litt mannskap og div våpen og utstyr, og piggtråd fra Eduard eller Aber, så er det et prosjekt som jeg personlig synes er interessant.
- Attachments
-
- afv_60cm_flakscheinwerfer_153.jpg (59.21 KiB) Viewed 2617 times
-
- Italeri 1.35 4cm Bofors.JPG (81.91 KiB) Viewed 2617 times
-
- Italeri 3,7cm Flak43.jpg (81.72 KiB) Viewed 2617 times
-
- Tamiya 2cm Flak 38.JPG (66.27 KiB) Viewed 2617 times
-
- Aber 1.35 Etched Barbed wire.jpg (50.88 KiB) Viewed 2617 times
JornN
- Stutzpunkt
- Moderator
Mvh
Tormod
Tormod
det som faktisk hadde vært et fint prosjekt er å lagd hele munkholmen med stillinger og bunkere som de var operativt, men det tror jeg trenger litt mer plass enn arbeidsbenken min, men hadde jo vært mulig. Ettersom diorama er noe jeg ikke har gjort på lenge, så tror jeg jeg starter enkelt og bygger opp ei åpen stilling samt et par løpegraver etc. og det byggesettet jeg har kjøpt er dette: http://www.tamiya.com/english/products/ ... /index.htm
så begrenser det seg kanskje noe for hva jeg kan bygge ettersom det kanskje ikke ble bygd så mange faste forsvarsverk i afrika fra tysk side? var vel i tillegg brukt primært mot panser også i afrika om jeg ikke husker feil.
så begrenser det seg kanskje noe for hva jeg kan bygge ettersom det kanskje ikke ble bygd så mange faste forsvarsverk i afrika fra tysk side? var vel i tillegg brukt primært mot panser også i afrika om jeg ikke husker feil.
MVH
Roar Handberg
Hvis du skal bygge 8,8 cm, så vil jeg i tillegg til Munkholmen som er et kompakt batteri og ideelt begrenset landskap (litt arbeid med bygninger dog), ha foreslått også utsnitt av Ladehammeren, Leira eller Fagerhaug batterier, som er de greieste å gjengi. Det er vanskeligere å gjengi detaljer på Dalhaug, Austflata og Sunnland siden de er mindre kompakte, og så lite står igjen. Men også landskapet ved de 3 første er mere egnet til å gi en pen "finish". Hvis du har meget god plass og takler å modellere noen historiske bygg i tillegg, så er jo Munkholmen et flott prosjekt. Riktignok tror jeg at jeg for min del ville ha satset på 1/72 skala, det blir fort stort nok.
Ikke glem Fosslia på Stjørdal, der har du ferdige stillinger til oppmåling og kanskje også "rette" modell av 8,8 cm i forhold til hva du allerede har kjøpt.
Se kommentarene på tidligere nevnte streng.
Ikke glem Fosslia på Stjørdal, der har du ferdige stillinger til oppmåling og kanskje også "rette" modell av 8,8 cm i forhold til hva du allerede har kjøpt.
Se kommentarene på tidligere nevnte streng.
JornN
utsnitt av ladehammeren var ikke dumt, du hadde jo noen fine bilder av stillingene der så jeg. samt prøvd å fått med en av tobruk bunkerne og kanskje den overbygde bunkeren mot byen. kan jo foreks gjengi den stillinga der den stygge kunsten står idag. skal begynne på litt planlegging og skisse straks. men mulig 1/72 skala er bedre her ja.
MVH
Roar Handberg
Det området er det samme området som jeg har vurdert for en modell. Her har du både kanonstilling, mannskapsbunker, tobruk, MG-bunker, løpegrav og stillinger innenfor et kompakt område.
Men husk at dette er 10,5-batteriet med ombygd 8,8 cm C/13. 8,8-stillingene fra før sommeren 1942 var antakelig litt annerledes plassert, og bunkeren så annerledes ut.
Fujimi har en 10,5 cm i 1/76, akkurat! - 1/76 - skala. Men jeg tror ikke denne er helt lik de som stod på Ladehammeren, da de var ombygde 8,8 cm C/13 (nytt løp), som du sikkert har sett fra den andre diskusjonsstrengen.
Så her må du sikkert gjøre noen tilpasninger, og selvfølgelig bygge på et paddeskjold.
De finnes det jo gode bilder av, samt at det står et "i levende live" på Munkholmen.
Mannskap, piggtråd og annet kan man kombinere med 1/72 skala (ikke kjøretøyer og våpen), eller bare satse på en 1/72 skala 8,8 - de skal jo under skjold.
Mye tilleggsutstyr i messingrør og etsede deler til slik ombygging eller detaljheving.
Det finnes også et dyrt resin-cast sett av 10,5 cm Flak i 1/35 skala fra Airmodel, som sikkert heller ikke er riktig type.
Satser du på 1/72 skala, så finnes også muligheten for å plante en radar fra Extra Tech nede på platået nedenfor. Forskjellen på FuSE 62 og FuMO 213 vet jeg riktignok ingen ting om i tilfelle ombygging.
Artig å høre hva du bestemmer deg for og om fremgang.
Det området er det samme området som jeg har vurdert for en modell. Her har du både kanonstilling, mannskapsbunker, tobruk, MG-bunker, løpegrav og stillinger innenfor et kompakt område.
Men husk at dette er 10,5-batteriet med ombygd 8,8 cm C/13. 8,8-stillingene fra før sommeren 1942 var antakelig litt annerledes plassert, og bunkeren så annerledes ut.
Fujimi har en 10,5 cm i 1/76, akkurat! - 1/76 - skala. Men jeg tror ikke denne er helt lik de som stod på Ladehammeren, da de var ombygde 8,8 cm C/13 (nytt løp), som du sikkert har sett fra den andre diskusjonsstrengen.
Så her må du sikkert gjøre noen tilpasninger, og selvfølgelig bygge på et paddeskjold.
De finnes det jo gode bilder av, samt at det står et "i levende live" på Munkholmen.
Mannskap, piggtråd og annet kan man kombinere med 1/72 skala (ikke kjøretøyer og våpen), eller bare satse på en 1/72 skala 8,8 - de skal jo under skjold.
Mye tilleggsutstyr i messingrør og etsede deler til slik ombygging eller detaljheving.
Det finnes også et dyrt resin-cast sett av 10,5 cm Flak i 1/35 skala fra Airmodel, som sikkert heller ikke er riktig type.
Satser du på 1/72 skala, så finnes også muligheten for å plante en radar fra Extra Tech nede på platået nedenfor. Forskjellen på FuSE 62 og FuMO 213 vet jeg riktignok ingen ting om i tilfelle ombygging.
Artig å høre hva du bestemmer deg for og om fremgang.
- Attachments
-
- Airmodel 10,5cm flak 1.35 scale.jpg (86.65 KiB) Viewed 2547 times
-
- Fujimi 10,5 cm Flak 1.76 scale.JPG (49.17 KiB) Viewed 2547 times
-
- FUJIMI_76054_KUEBELWAGEN, 1.76 scale.JPG (87.97 KiB) Viewed 2547 times
-
- EXM7216.jpg (16.97 KiB) Viewed 2547 times
JornN
hei igjen og takk for gode tips. Jeg satser på en 1/72 skala 8,8 jeg regner jeg med, ettersom den uansett skal under skjold. må ta meg en ny tur på ladehammeren når snøen forsvinner for å ta mer detaljerte bilder av det gitte området. samt få ordnet med detaljerte bilder av paddeskjoldet. 

MVH
Roar Handberg
Dette er Luftwaffe sin 10,5cm Flak38/39 og er noe helt annet enn marinens 10,5 cm kanoner.....Fujimi har en 10,5 cm i 1/76, akkurat! - 1/76 - skala. Men jeg tror ikke denne er helt lik de som stod på Ladehammeren
Paddeskjold er nok ikke det vanskeligste man kan bygge fra "Scratch", men vil da våge å påstå at det er mye billigere og mer "korrekt" å selv lage et 10,5cm SKC/32 løp og sette i skjoldet enn å ta et løp fra Flak38/39 som i virkeligheten er over to meter lenger....
Erik
Hallo
Total lengde skal være 4,74m, herav utgjør selve løpet (fra hylsebunn til munding) 4,4m
Selve løpet har en konisk form med ca 15 cm ytterst og ca 26 cm der det går inn i skjoldet, ref bilde under
Total lengde skal være 4,74m, herav utgjør selve løpet (fra hylsebunn til munding) 4,4m
Selve løpet har en konisk form med ca 15 cm ytterst og ca 26 cm der det går inn i skjoldet, ref bilde under
- Attachments
-
- 10,5 løp.JPG (38.4 KiB) Viewed 2515 times
Løpet blir egentlig litt lite inni et slik paddeskjold.....
Erik
Erik
- Attachments
-
- 10,5cm skc - deckenschutz.jpg (238.26 KiB) Viewed 2506 times