Ser at det er litt stille på forumet ,så jeg tenkte å dra i gang en diskusjon om kystfortenes militære verdi. Min påstand er at denne verdi var stort sett null,ser da bort fra befestningene rundt de større byene fra Trondheim og sørover.Begrunnelsen for denne påstanden er følgende:Å frakte 4-6 gamle feltartillerikanoner ut på "holmer og skjær" for deretter å plassere dem i stort sett åpne stillinger,uten sterke garnisoner bakenfor,er vel ikke spesielt effektivt som invasjonsforsvar.
Som observasjonsposter og for å markere tysk nærvær,kanskje.
Men det som ble brukt av resurser til utbygging av befestninger og tilhørende infrastruktur står ikke i forhold til den militære nytte man kunne forvente å ha.Skyts i åpne stillinger er ikke spesielt smart,som tyskerne snart innså da den allierte bombingen av kontinentet tiltok fra 42- og utover.Derav "kasemattiseringen" av kysten mot Engelske Kanal og Nordsjøen.Men i Hitlers "skjebneområde", spesielt Nord-Norge,ser det ut som kvantitet var viktigere enn kvalitet.Hvordan generalene kunne forsvare denne resursbruken er for meg en gåte. Ifølge litt nyere forskning (Alan Milward:The Facist Economy of Norvay,1972),
var Norge et av de få okkuperte land som kostet tyskerne mer enn de kunne hente ut av landet av resurser.
Angående fortenes effektivitet har jeg ingen eksakte tall,men det ser jo ut som at da de allierte trappet opp "herjingen" langs kysren med fly og MTBèr fra 43-og utover var det fint lite kystfortene kunne bidra med for å hindre dette.
Dersom dette hadde vært aktuelt tror jeg en stridsgruppe, (hangarskip,kryssere) kunne gått inn "at will" hvor de måtte ønske langs kysten,i alle fall fra 43- og utover.
Ja dette var noen av mine synspunkter.(Har flere

Kom igjen,diskuter!
Sigfred R.