En spesiell stilling

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hva har dette vært. Antagelig noe nyere. Luftver etc?

Mvh
Yngvar
Attachments
Kanonstilling?
Kanonstilling?
DSC03482.JPG (129.32 KiB) Viewed 888 times
Stykkjunkeren
Posts: 13
Joined: 23 Jul 2007 22:01
Location: Trøndelag

Relativt moderne ja, det er sokkelen/bunnplata til en 20 mm. Reihnmetall luftvernkanon av den typen jeg herjet med i 1989, de finnes vel fortsatt i bruk på noen av marinens fartøyer.

Stillingen er vel litt spesiell, de fleste jeg var borti (Bolærne og Rauøy) sto som regel boltet rett i svaberget. :-)
RasmusTerne

Stykkjunkeren skrev:
Stillingen er vel litt spesiell, de fleste jeg var borti (Bolærne og Rauøy) sto som regel boltet rett i svaberget.
Må være ganske ny,ja. På Grøtavær og Skrolsvik ble RH 20 mm. plasert i de gamle Oerlikon-stillingene ved ombevepningen, så denne er kanskje "spesialbygd"?
Sigfred R.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Stykkjunkeren wrote:Relativt moderne ja, det er sokkelen/bunnplata til en 20 mm. Reihnmetall luftvernkanon av den typen jeg herjet med i 1989, de finnes vel fortsatt i bruk på noen av marinens fartøyer.

Stillingen er vel litt spesiell, de fleste jeg var borti (Bolærne og Rauøy) sto som regel boltet rett i svaberget. :-)
Så dere sier at 20 mm Rheinmetall ble benyttet av KA? Trudde ikke det ble kjøpt inn slike annet enn til marinen jeg. Vet at det var meningen at også flankefortene skulle bruke denne, og de har samme type stilling der, men der ble det montert en 12,7 mm i Vinghøg-montasje. Luftvern ble ikke tatt så alvorlig på de små flankefortene/bestrykningsbatteriene.
På de større fortene hadde de vel også RB70 med radar. I dag er vel til og med RB70 tatt helt ut av tjeneste. 40 mm har vært borte ei god stund, 20 mm rheinmetall hadde vi på Oslo-klassen, men vet ikke om det er tatt med videre på de nye fregattene. 12,7 mm Browning er vel det eneste som er igjen bortsett fra Nasams. Nike og NOAH ble jo også borte for lenge siden.

Vi har litt begrenset LV-kapasitet, med andre ord.:)
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det var vel 20mm på de fleste fortene (alle de jeg har vært på i alle fall)?

F.eks. på Herdla var det bare på minestasjonen (Pariserholmen) ikke mindre enn 6 LV-stillinger (man kunne nærmest hoppe "tørrskodd" fra den ene til den andre...). Husker ikke lenger fordelingen, men muligens 2 x 20mm og 4 x 12,7mm. Det var minst to 20mm inne på selve fortsområdet også + flere 12,7 stillinger. Selve stillingene varierte fra "nyprodusert" til gjenbrukte tyske (med og uten tilknyttet dekningsrom), og det var vel tilfelle andre steder også.

120mm fortene hadde også 20mm, men de var montert i tårn (usikker på om det var en egen variant av selve våpenet - dette var ikke mitt fagområde).

I marinen tror jeg (igjen med forbehold...) at 20mm er ute, og at det nå kun er 12,7mm igjen (+ MISTRAL og ESSMS for de relevante fartøystypene). Den ble i alle fall tatt i land fra minerydderne for et par år siden, og jeg mener de var de siste brukerne.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Natter wrote:Det var vel 20mm på de fleste fortene (alle de jeg har vært på i alle fall)?

F.eks. på Herdla var det bare på minestasjonen (Pariserholmen) ikke mindre enn 6 LV-stillinger (man kunne nærmest hoppe "tørrskodd" fra den ene til den andre...). Husker ikke lenger fordelingen, men muligens 2 x 20mm og 4 x 12,7mm. Det var minst to 20mm inne på selve fortsområdet også + flere 12,7 stillinger. Selve stillingene varierte fra "nyprodusert" til gjenbrukte tyske (med og uten tilknyttet dekningsrom), og det var vel tilfelle andre steder også.

120mm fortene hadde også 20mm, men de var montert i tårn (usikker på om det var en egen variant av selve våpenet - dette var ikke mitt fagområde).

I marinen tror jeg (igjen med forbehold...) at 20mm er ute, og at det nå kun er 12,7mm igjen (+ MISTRAL og ESSMS for de relevante fartøystypene). Den ble i alle fall tatt i land fra minerydderne for et par år siden, og jeg mener de var de siste brukerne.
Da ble 20 mm brukt på de mere "viktige" anleggene tydeligvis.
På flankefortene i oslofjorden var det kun brukt 12,7 mm.
Husker den gangen jeg var på Oscarsborg (rett før nedleggelsen av befalsskolen) og tittet på hovedbatteriet, og der sto det noe som liknet på en 20 mm under både en presenning og kamu-nett. Men denne var kansje der kun for øvelsesbruk/tørrtrening/eksersis?

Men vet at det var ment at alle fortene i KA skulle ha rheinmetall 20 mm som erstatning for Oerlikon (og eldre tysk 20 mm flak??) , men pga nedskjæringer, så ble det aldri kjøpt inn nok antall, så da ble det 12,7 på de mindre viktige anleggene.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

På Gibostad var det etter min husk 2 stk. 20 mm Reihnmetall. (Fikk med tomhylser hjem, som souvenir.)

Hand
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kom over et par bilder av 20mm-stillinger på Facebook (postet under en gruppe for Herdla fort):

Image
(ser ikke umiddelbart hvor denne er fra, men muligens en av stillingene nede i det sør-østlige hjørnet av fortsområdet...)

Image
(formodentlig fra stilling i UTM32 pos E 277805 / N 6722408 - en ren "øvelsesstilling" for skarpskyting om jeg ikke husker feil)
Last edited by Natter on 14 May 2010 23:54, edited 1 time in total.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Natter wrote:Kom over et par bilder av 20mm-stillinger på Facebook (postet under en gruppe for Herdla fort):

http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-s ... 4_2553.jpg (ser ikke umiddelbart hvor denne er fra, men muligens en av stillingene nede i det sør-østlige hjørnet av fortsområdet...)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-s ... 8_1489.jpg (formodentlig fra stilling i UTM32 pos E 277805 / N 6722408 - en ren "øvelsesstilling" for skarpskyting om jeg ikke husker feil).
Supre bilder du fant, Natter:) Lurte på om du eller andre har noen bilder av tårn-versonen av 20 mm Rh-202 som jeg mener den egentlig heter. Men ble kansje ikke tatt for mange bilder av denne versonen hvis det var av litt gradert fabrikat...

Hilsen Marius
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

marius wrote:Supre bilder du fant, Natter:) Lurte på om du eller andre har noen bilder av tårn-versonen av 20 mm Rh-202 som jeg mener den egentlig heter. Men ble kansje ikke tatt for mange bilder av denne versonen hvis det var av litt gradert fabrikat...
Har sett bilder, men husker ikke i farten hvor. De mest aktuelle kildene er nok enten en tråd her på forumet, eller boken "Klart til strid" (har dessverre ikke tid til å bla i den akkurat nå...).
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Natter wrote:
marius wrote:Supre bilder du fant, Natter:) Lurte på om du eller andre har noen bilder av tårn-versonen av 20 mm Rh-202 som jeg mener den egentlig heter. Men ble kansje ikke tatt for mange bilder av denne versonen hvis det var av litt gradert fabrikat...
Har sett bilder, men husker ikke i farten hvor. De mest aktuelle kildene er nok enten en tråd her på forumet, eller boken "Klart til strid" (har dessverre ikke tid til å bla i den akkurat nå...).
Oki... I klar til strid er det nok ikke no bilde av det, da den er godt gjennomlest her hjemme:) Men en skal vel aldri si aldri. kansje en har gått glipp av noe.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

marius wrote: På flankefortene i oslofjorden var det kun brukt 12,7 mm.
Dette er ikke riktig. På Bolærne så var det både 12,7 mm og 20 mm luftvernkanoner i 96, samt RB70.
Kai
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Benjaminsen wrote:
marius wrote: På flankefortene i oslofjorden var det kun brukt 12,7 mm.
Dette er ikke riktig. På Bolærne så var det både 12,7 mm og 20 mm luftvernkanoner i 96, samt RB70.
Joda, det jeg skriver stemmer det. :) Bolærne var ikke noe flankefort. Bolærne og Rauøy var hovedfort (eller kaller de det gruppefort??) mens de mindre anleggene rundt, som Torgauten, Kjøkøy, Mørvika, Torås m.fl. hadde betegnelsen flankefort eller bestrykningsbatteri. Og disse hadde ikke fullgod Luftvernløsning slik hovedfortene hadde. Standardvæpning mot fly, var to eller flere 12,7 mm i støpte stillinger. Ofte gjenbrukte tyske stillinger, eller nybygde, gjerne plassert i en eldre kanonstilling for god oversikt. I tidligere tider hadde også enkelte av disse fortene Bofors L60, men når de ble faset ut, så fikk de ikke no ny 40 mm bevæpning. Så i nyere tid var det 12,7 som var en nødløsning i mangel på Rh-202 20 mm.
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Stemmer det ja. Hjernen koblet ut litt her... igjen :)

Mener at Rauøy var en del av gruppe Bolærne når jeg tjenestegjorde på Bolærne.
Kai
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Benjaminsen wrote:Stemmer det ja. Hjernen koblet ut litt her... igjen :)

Mener at Rauøy var en del av gruppe Bolærne når jeg tjenestegjorde på Bolærne.
Ja jeg kjenner ikke til hvordan fortene ble gruppert, men jeg og synes det høres kjent ut med betegnelsen "Gruppe Bolærne" med Bolærne som hovedfort.

Flankefortene skulle i prinsippet dekke "dødsoner" og hindre flankering av hovedfortene via bakveger. Torås har en typisk slik jobb. Å hindre Fienden i å gå bak Bolærne via fjorden inn mot Tønsberg (husker ikke hva den fjorden inn vest for verdens ende heter i farta:). Mens enkelte av de andre anleggene skulle hindre en fiende fra å ha en enkel seilas og landsettning i strategiske kystbyer/områder, f.eks. Tangen og Oddane skulle bestryke Langesundsfjorden og kysten utenfor.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”