SKFIF (Sørlandets Kystforts Interesseforening) hadde møte på Møvik fort sist helg. Carsten G. hadde lagt opp et veldig fint opplegg i samarbeid med kanonmuseet som gjorde at SKFIF fikk en full omvisning på fortet.
Noen bilder
Attachments
Deutz aggregatet som driver kanonen på Vara,
IMG_2510.JPG (177.49 KiB) Viewed 2364 times
Arild A fra Kanonmuseet viser oss et aggregat for lyskaster (byggår 1937) som er i full operativ stand!
IMG_2492.JPG (153.79 KiB) Viewed 2364 times
Carsten i gang med oppmåling av Bunker 51.
IMG_2438.JPG (106.93 KiB) Viewed 2364 times
På konsert med Sindre Dybvikstrand i Kasematten, definitivt en spesiell setting!
IMG_2414.JPG (145.46 KiB) Viewed 2364 times
På vei ned i en av de mange bunkersene som lå rundt på fortet.
Ung utålmodig sjel som kom meg i forkjøpet dette, hehe
Ville annonsert dette en annen plass, men pytt. Ja dere vi har altså byttet navn på denne forening. Vi heter nå som Stutzpunkt skrev SKFIF, Ikke NKFIF. Denne bildeserie for være en liten forsmak på hve dere kan se på turen i mars. Meld dere på! Så skal vi lage et opplegg som står i stil til antall påmeldte.
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Hei. morsome bilder! artig å se de samme gutta som vi var på tur med på Lista. Synd at Norge er et så stort land at man ikke bare kunne hive seg med, men jeg håper det blir en fin tur til neste år!
Ble løpende oppdatert på SMS gjennom hele helga så her er vel ikke så mye mer å si enn at det ser ut som dere koste dere
Nå som dere har målt opp "bunker 51" kan en av dere kanskje svare på det jeg spurte om her tidligere i sommer.... Hva er "bunker 51" og hvorfor heter den det?
Flakstillingene er forøvrig like dem man ser på Sumatra. Har aldri helt skjønt vitsen med "kjøreport" i begge ender. Blir det forresten noen ny bro over juvet der?
når det gjelder bunker 51, så er det basert på forsvarets benevnelse etter krigen, bunker 51 er lik den som kalles bunker 55 som er blitt til en utstillings bunker som blant annet er oppe i høysesongen.
Bunker 51 og 55 er amunisjonsbunkerene til hovedbatteriet og var forbundet med jernbane til kanonene.
Hadde en kikk i Rudi Rolfs sin eminente bok, når det gjelder kanon bunkerene og det at det skal være byggd 4 av disse i Norge så kan det se slik ut.
Når det gjelder tegningene så mener jeg uten å være 100% sikker si at med enkelte modifikasjoner så er det S 169, de andre får korrigere hvis jeg er helt på jordet her.
Ellers så ser jeg at selve brønnen er lik til vardåsen i Tønsberg, der ellers alt ble byggd i fjell.
Kanonstillingene er forsåvidt greie, men var ikke 51 & 55 ammunisjonsbunkerne?
Det er helst disse jeg kunne tenkt meg å sett en tegning av for her har jeg aldri vært inne!
Holder på med å lage en tegining på disse. De skal ifølge personalet på Møvik være de samme som på Dietl. De ble påbegynt før det lå ferdig en en regelbau, derfor ser de slik ut som de gjør. Vi får nøkler med oss på bunker touren, så da får du sett og målt det du vil.
Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Carsten G wrote:Denne bildeserie for være en liten forsmak på hve dere kan se på turen i mars. Meld dere på! Så skal vi lage et opplegg som står i stil til antall påmeldte.
Mvh
Carsten
Har du meir info om tur i mars? Det kan hende du får påmelding frå vestlandet....