Jeg er veldig nysgjerrig på Atlanterhavsvollen. Og jeg lurer på om noen vet hvor det nordligste punktet av Atlanterhavsvollen er helt spesifikt områdemessig i Norge.
Gleder meg til å høre !
ViktoriaH
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Natter wrote:Siden den strakk seg over til Petsamo i daværende Finland (nå Pechenga, Russland), er vel punktet du spør etter den norsk-russiske grensen...
Omtrent på grensen lå batteriet HKB 1./448 Kong Oscar Kapelle.
Batteriene som lå i ytterst på de geografiske aksene innenfor Norges grenser:
HKB 4./480 Gamvik (nord)
MKB 4./513 Vardö (øst)
HKB 32./977 Forsö (vest)
HKB 17./979 Lindesnes (sør)
Takk for kartet, kjempe å få det visuelt!kstdk wrote:Hej
Sådan så det ud 20-2-1945, men da havde russerne også presset de tyske stillinger tilbage.
De tyske tropper sprængte selv stillingerne før tilbagetrækningen.
Ja, man hadde slike kart for hhv Nord- og Sør-Norge - ref vedlegg (bildet til kstdk er et utsnitt av førstnevnte).ViktoriaH wrote:Finnes det et slikt kart over hele Norge også ?kstdk wrote:Sådan så det ud 20-2-1945, men da havde russerne også presset de tyske stillinger tilbage.
HKB er en forkortelse for "Heeres-küsten-batterie", dvs hærkystbatteri. Tilsv benyttes "MKB" for "Marine-küsten-batterie". Nummereringen er batteriets nummer innenfor den enkelte artillerigruppe.ViktoriaH wrote:Et annet spørsmål: Du skriver HKB 4./480 Gamvik for eksempel. hva står HKB 4./480, MKB 4./513, HKB 32./977 og HKB 17./979 for?
Tviler på det. Originalene ligger i Bundesarchiv, og de som har kjøpt høyoppløselige digitale kopier derfra har betalt mye for dem fra Selke...Thomas L wrote:Ligger disse kartene noen plass på nettet med høyere oppløsning?