Tunnellanlegget ved Valhalla i Farsund

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Lillegutt

Finner ikke så mye om tunnellanlegget ved Valhalla i Farsund, så derfor kommer det litt info og bilder her.

Har hørt litt forskjellige versjoner angående opprinnelsen til dette, men det kan kanskje andre svare på.
En versjon går på at det var kommandobunker for III./862 Festungsinfanteriebataljon som skulle brukes til anlegget på Trollkirka var ferdig.
Den andre versjonen er at det var sykestue, og dette kan kanskje styrkes av det faktum at det er flere toalett og dusjer inne i fjellet. Dette er vel ikke så vanlig ellers?

Anlegget står for tiden avlåst, og er ikke i bruk.
Sjøheimevernet brukte anlegget i en årrekke, i forbindelse med øvelser. På et av bildene kan man se plottekartet som ble brukt i den forbindelse.
Dagens eier kjøpte anlegget av forsvaret, for noen år siden. Forsvaret hadde ikke behov for anlegget lenger, og ønsket i utgangspunktet å stenge det, noe dagens eier (grunneieren) ikke ønsket.
Attachments
Inngangspartiet til den inngangen som normalt er blitt brukt.
Inngangspartiet til den inngangen som normalt er blitt brukt.
Valhalla9.jpg (203.46 KiB) Viewed 1618 times
Innover mot nærforsvarsrommet og panserdøra som fører inn til anlegget.
Innover mot nærforsvarsrommet og panserdøra som fører inn til anlegget.
Valhalla1.jpg (65.01 KiB) Viewed 1618 times
Radiorommet med luke inn mot plotterommet
Radiorommet med luke inn mot plotterommet
Valhalla2.jpg (71.71 KiB) Viewed 1618 times
Plotterommet med kartet som ble brukt av sjøheimevernet.
Plotterommet med kartet som ble brukt av sjøheimevernet.
Valhalla3.jpg (79.9 KiB) Viewed 1618 times
Skyteskår og hovedinngangsdør.
Skyteskår og hovedinngangsdør.
Valhalla8.jpg (53.35 KiB) Viewed 1618 times
Ut mot den andre inngangen, som ikke brukes. Her ligger toaletter og dusjer på høyre side av gangen.
Ut mot den andre inngangen, som ikke brukes. Her ligger toaletter og dusjer på høyre side av gangen.
Valhalla5.jpg (74.65 KiB) Viewed 1618 times
Den inngangen som normalt ikke har vært brukt i de senere år.
Den inngangen som normalt ikke har vært brukt i de senere år.
Valhalla11.jpg (221.43 KiB) Viewed 1618 times
Leif-Tore
overland53

Oi, dette var interessant. Trodde jeg hadde sett det meste av 2vk anlegg i Farsund/Lista området, men her har jeg ikke vært inne og kjenner meg ikke igjen fra utsiden heller. Hvor ligger dette geografisk, Valhalla er ikke et stedsnavn i Farsund iflg. gule sider kart.
Lillegutt

Valhalla ligger like ved rutebilstasjonen i Farsund.
Se utsnitt fra Google Street View.

Navnet er så vidt jeg vet et navn som er brukt på lysthuset, som har stått der siden 1818, i følge grunneier (min nabo). Får ikke sjekket dette årstallet med andre kilder nå.

Var bare en snartur inne og kikket her om dagen. Bildene er ikke så gode, men viser en del i hvert fall.
Attachments
Lysthuset Valhalla.jpg
Lysthuset Valhalla.jpg (114.14 KiB) Viewed 1542 times
Valhalla sett fra Sundeveien.jpg
Valhalla sett fra Sundeveien.jpg (98.39 KiB) Viewed 1542 times
Leif-Tore
ettori

Veldig bra av grunneieren å kjøpe anlegget for å holde det åpent og i god stand (forhåpentligsvis)
overland53

Takk for info! Da har jeg vært der allikevel! Deler av anlegget var stengt og ventilasjonsanlegget var på da jeg besøkte stedet. Er det Telenor som har flyttet inn?
Post Reply

Return to “AGDER”