Tur til Gdansk i Polen - betong?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Reiser en tur til Gdansk i Polen neste uke. Har to fulle dager til disposisjon. I området noen mil nord for Gdansk er det endel betong, bl.a. stillingene til 40,6 kanonene som senere ble flyttet til kanalkysten i Batterie Lindemann.
Det står litt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hel_Fortified_Area

Noen som har reisetips til hva som er verdt å få med seg, hva som er tilrettelagt som museum osv? Evt andre ting av interesse i området?

Er også interessert i loppemarkeder, antikk- og militariamarkeder o.l. Har hørt at det er permanente slike rundt omkring i Polen. Er det slike i Gdansk? Har søkt litt på nettet men har ikke funnet noe spesifikt.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Hei,

sjekk marinemuseum i Gdynia havn, utendørs objekter, om du er i de traktene. (Gdansk/Sopot/Gdynia=Tricity=relativt kort, null, avstand mellom byene)
Ellers tror jeg det går turbåt-rute ut til 'Hel' og der var det vel noe å se på :)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6387
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg har kun vært i Warshawa, men Gdansk/Gdynya/Hel står på "ønskelisten". Hel-halvøya er jo spekket med ting, men det finner du lett mer info om ved et par søk.

Kjenner spesielt til to museer som jeg gjerne skulle vært innom:

Gdansk
Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, posisjon: N 54.406992 E 18.676581 - Har en tysk G7a torpedo
Museet har adresse: Długa 81/83 (telefon +48 583237520), men jeg mistenker at dette er administrasjon el, da selve utstillingene ligger i DETTE området.

Gdynia
Muzeum Marynarki Wojennej, posisjon: N 54.515492 E 18.547953 - Har to tyske torpedoer (en G7a og en F5b)
Adresse: Franciszka Sędzickiego 3 (telefon +48 586263984)

For å se lokaliseringen, er det bare å legge posisjonene (uten N/E) rett inn i søkefeltet i Google Earth.

Ellers kan du jo sende en PM til bruker LN-KEH på forumet (om han ikke leser tråden først) - han har jo en imponerende "merittliste" ift besøkte museer verden rundt, og har muligens vært i dette området også...


NB: Jeg blir ikke veldig lei meg om det postes noen bilder av de nevnte tyske torpedoene - gjerne sammen med serienumrene... PDT_Armataz_01_18
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Takker så mye for tips :)

De er lagt på listen, og om det blir besøk der skal jeg prøve å få tatt bilder og notert serienr på de nevnte torpeoder.
Reiser ikke alene så det blir en viss prioritering mtp hva vi skal besøke.
User avatar
TUS
Posts: 14
Joined: 26 Dec 2009 15:03

Hej Knut

Som Natter skriver er det maritime museum i Gdynia, samt deres udendørs samling af militært grej, absolut et besøg værd. Masser af russisk og polsk materiel, dog ikke så meget tysk.
Ellers kan det gamle kastel i Gdansk anbefales. Flot anlæg hvor man er i gang med at restaurere voldanlæggene. Der er en flot udsigt over byen og værftet.
Westerplatte er næsten et must, hvor de, angiveligt, første skud faldt i 1939.
Området omkring Stogi Plaza byder på flot natur, krydret med tysk beton fra 1911 og et polsk kanonbatteri.
Har man tid til det er Hela ligeledes et fint sted. Museet ved MKB Schleswig Holstein samt de mange polske installationer på halvøen hvor man kan få mange timer til at gå.
Og til slut kan jeg på det varmeste anbefale broerne over Wisla ved byen Tzcew. Jernbanebroen der i fordoms tid var verdens længste, samt den befæstede bro godt 5 km sydligere. En imponerende stor bunker bygget i det østlige landfæste med ikke mindre en 6 78P9 Schartenplatten.
Rigtig god fornøjelse

Vh Tønnes
thomasg
Posts: 2
Joined: 04 Dec 2010 21:46

Hei,
var i Gdansk i høst.
Anbefaler tur ut til Westerplatte, ta båt fra sentrum og ut. Mye å se.
Tok i tillegg buss fra sentrum og ut til kysten der konsentrasjonsleiren Stutthof kan besøkes. Åpent året rundt, gratis adkomst, bokhandel, guiding mm.
http://www.youtube.com/watch?v=630QG79Uu-M

Her ble 271 norske politifolk som "ikke var lojale sendt". Boktips for dette temaet "Norsk Politi bak piggtråd" (1946) evt "De trodde på en ny dag" (2001).

Ligger turistkontor i gågaten som var behjelpelig med bussrute info ut til leiren.

Se også denne link for info. Les også om dr Spanner sine forsøk
http://de.wikipedia.org/wiki/KZ_Stutthof

mvh
thomasg
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”