Page 1 of 1
flyplassdekke under krigen
Posted: 30 Mar 2013 22:06
by marius
Lurer på om noen der ute har info rundt hvordan plankedekket på mange av flyplassene var bygget (tegninger, mål, hvordan dekket ble lagt osv)?
Har sett at det fantes litt ulike versoner, alt i fra kasser/rammer som var åpne og ble fyllt og komprimert med sand oppi ramma, til det de kaller "flyplassviller" som etter sigende var en bedre løsning. Tenker på hvordan jeg kan gjøre noe tilsvarende i dag i forbindelse med å lage et dekke forran portene på et verksted jeg driver. Ser for meg en løsning med flyplassviller av noe slag med impregnerte materialer der de har kontakt med bakken. Har ikke sett noen tegninger av disse, eller bilder av noen slike som har overlevd, men det kan jo hende andre der ute har.
Hilsen Marius
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 02 Apr 2013 9:33
by Erik H
Vet ikke om det var noen standard, man tok vel det man hadde for hånden i starten og når man fikk "mer tid" gjorde et bedre arbeide. F.esk på værnes så var de i tidsnød og lokket arbeidere fra Trondheim med god lønn for å bygge utvide flyplassen og ta imot f.esk tyngre fly som Henkel 111. Der fylte de kasser med sand og spikret dette med planker.
Her er et bilde fra Ørland etter krigen hvor de river opp planker. Ref. fra boken "ørland flystasjon". Dekket på den aller første startbanen på Ørland bestod av to lag krysslagte treplatter på 1.8 x 1,3 m som var spikret sammen av tretoms plank. Plattene som var ferdigspikret, ble fraktet til Ørland på prammer. Det har også blitt hevdet at plattproduksjonen fant sted på Østlandet. Deretter, i 1942 startet de med bygging av en ny startbane "Hermann Göring Strasse", som fikk betongdekke.
E
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 04 Apr 2013 10:03
by Erik H
Bilde fra "aukra gjennom tidene"
"plankar som var om lag 2,5 m lange (3x6tommer). Hele flyplassen og taxebanen helt inn til hangarene og jager"boksene" bar dekt med to lag av disse. Underste laget lå på langs av kjørelaget og det øverste på tvers.
E
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 04 Apr 2013 14:38
by krbe
Hei!
Må vel skryte litt at huset mitt er bygd på deler av den gammle rullebanen som tyskerne anla på rygge. Var litt moro når jeg rev ned panelet på veggen og oppdaget bremsespor og oljeflekker. Mesteparten av husene som ble bygd på langøy i fredrikstad er satt opp med det de kaller flyplank fra rygge. Skal prøve å få tatt et bilde av en vegg jeg ikke har gjordt noe med ennå.
Bjørn Espen Kristiansen
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 04 Apr 2013 14:50
by Erik H
morro

ta gjerne mål av en planke. kanskje det stemmer med noen andre planker rundt om på tidligere tyske flyplasser.
E
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 05 Apr 2013 17:00
by eknutson
Her er orginalt plankedekke fra forus flyplass, brukt til taksebaner og oppstillingsplasser. Ligger nå under Fi156 på sola flymuseum. Dette var lagret i mange år i en løe på jæren. Skal huske å ta mål når jeg reiser ut
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 05 Apr 2013 17:13
by eknutson
Plankedekke fra Lista, ligger på Nordberg fort. Nå har jeg ikke målt men det kan se ut som disse er mindre enn de på forus. Kansje fordi det var en ren jagerflyplass. Samme som på Mandal.
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 14 Apr 2013 14:23
by Thomas L
Her er en plank fra Bodø flyplass med størrelser:
Thomas
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 14 Apr 2013 20:13
by marius
Takk for tipsene dere har kommet med her. Ser at det ikke var spesiellt komplisert bygget, i allefall ikke med det vanlige plankedekket som det vises til.
Mvh Marius
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 15 Apr 2013 8:51
by eknutson
Forus planken hadde målene 73"(185cm)x6"x3"
Re: flyplassdekke under krigen
Posted: 16 Jun 2013 2:31
by Asbjørn²
Dette bildet fra Sola flyplass viser en annen type dekke: