http://youtu.be/lGmzfoAalno?hd=1
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Da må du ha vært ekstra uheldig. Har alltid stått åpent de gangene jeg har vært derErik H wrote:Dette er jo Gull! jeg har besøkt plassen 5-6 ganger.. og nå står den /&%¤#"!! døra åpen! Takk for at du deler denne med oss, bra video!
Amen til det...TommyG wrote:Ja, med nykamera så var det faktisk litt morsomt å filme en del, men må vel skaffe meg litt bedre lys og ikke minst lære meg til å roe litt ned når jeg filmer og stoppe opp litt innimellom
Mest nærliggende er en nødutgang, evt. en kabelbrønn el. utenfor selve hallen? Tilgang til "blindrommet" mellom fjell og betiongkonstruksjon er en annen mulighet, men lite sannsynlig med tilgang dit utenfra - da må det jo også være støpt en egen gang dit fra lukens posisjon.TommyG wrote:En ting som ble nevnt på Facebook var hvor den døren man ser på utsiden av bunkeren nede ved sjøen her ca: http://youtu.be/lGmzfoAalno?t=28s ender opp. Det er nemmelig ingen dør i hallen der på innsiden og heller ingen tydelige tegn til at noe har blitt murt igjen. Vet ikke om det er noen her som ev. har noen teorier?
Etter å ha tenkt litt, tror jeg forklaringen er enklere... Tipper at dette kun er en adkomst ut til fronten (må være støpt igjen nå) - se plattingen under lukene på vedlagte bilde som man finner i Terjesens bok (testskyting etter ombygging til trådstyring med TOKE71 i 1975).Natter wrote:Mest nærliggende er en nødutgang, evt. en kabelbrønn el. utenfor selve hallen? Tilgang til "blindrommet" mellom fjell og betiongkonstruksjon er en annen mulighet, men lite sannsynlig med tilgang dit utenfra - da må det jo også være støpt en egen gang dit fra lukens posisjon.
Det var ikke adkomst kun for montering av luker: Man måtte jevnlig foran for å gjøre vedlikehold på luker og lukefølere, fjerne kamonett før torpedoskyting osv.rhandber wrote:Var en teori at det var for adkomst til fronten da de støpte igjen da torpedoluker ble montert.
Iflg info fra Skifte (2004) ble det solgt til private for utvikling til hytteområde, men jeg fant nylig også en referanse til at området ble solgt til Rissa Kommune i 2007, så det er muligens derfor det ikke har skjedd noe utbygging (enda).marius wrote:Noen som vet hvem som egentlig eier dette anlegget nå? Er det fortsatt forsvaret som eier grunnen der? Et spennende anlegg, som av en eller annen grunn har sluppet unna sanering. Ser ut som om noen bare slapp det de hadde i hendene, løp ut og låste porten etter seg.
Ok. Takk for oppklaringen.Natter wrote:Iflg info fra Skifte (2004) ble det solgt til private for utvikling til hytteområde, men jeg fant nylig også en referanse til at området ble solgt til Rissa Kommune i 2007, så det er muligens derfor det ikke har skjedd noe utbygging (enda).marius wrote:Noen som vet hvem som egentlig eier dette anlegget nå? Er det fortsatt forsvaret som eier grunnen der? Et spennende anlegg, som av en eller annen grunn har sluppet unna sanering. Ser ut som om noen bare slapp det de hadde i hendene, løp ut og låste porten etter seg.
Bilde av adkomstluken:Natter wrote:Det var ikke adkomst kun for montering av luker: Man måtte jevnlig foran for å gjøre vedlikehold på luker og lukefølere, fjerne kamonett før torpedoskyting osv.rhandber wrote:Var en teori at det var for adkomst til fronten da de støpte igjen da torpedoluker ble montert.