Kystfort Facebook gruppe

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

For de som har Facebook så eksiterer det en gruppe som heter Kystfort . (åpen for alle)

https://www.facebook.com/groups/kystfort/

Gruppen er i dag 20 medlemmer og håper flere med Facebook konto melder seg inn.

Hvorfor en Facebook gruppe? Er det ikke nok med forumet?

Facebook og forumet er fremdeles to vidt forskjellige ting. Facebook er en sosial plattform som er i sanntid (å finne eldre informajon er vanskelig). Forumet har på sin side styrken i hvordan man lagrer og katalogiserer informasjon. Jeg trenger vel ikke å utdype forskjellene mer. Forumet har sin viktige rolle og Facebook har sitt sosiale nettverk. Det er god plass til begge.

Facebook gruppen er som nevnt åpen for alle, men jeg må «trykke» deg inn for å ha en viss kontroll. Du trenger ikke engang å være medlem av forumet for å ha tilgang, men retningslinjene for Kystfortgruppen på Facebook er det samme som på forumet. http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=2975

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

:bra: Liker
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Liker absolutt ikke. hvorfor la et amerikansk firma få tilgang til alt du gjør, sier og legger ut av bilder og annen informasjon. Tror du at du kan slå av noe, glem det. Kjøper slik info på jobben for å målrette vår reklame og det er skremmende hva som kan kjøpes.
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Liker absolutt ikke. hvorfor la et amerikansk firma få tilgang til alt du gjør, sier og legger ut av bilder og annen informasjon. Tror du at du kan slå av noe, glem det. Kjøper slik info på jobben for å målrette vår reklame og det er skremmende hva som kan kjøpes.
Helt enig, dog er det dessverre slik at man mer eller mindre tvinges til å være der for å holde seg oppdatert siden flere og flere firmaer etc. bruker FB som kommunikasjonskanal :-(
Man kan jo også styre hva man legger ut, og profilen kan sperres for det meste.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Nei du kan ikke sperre noe for eierne av face, bare for de andre som er der. Hvorfor er verdien så stor for facebook, det er da ingen ting der som kan produsere noe, jo personopplysningene og alt det folk legger inn er facebook sin eiendom for alltid. Les vilkårene.

Nå høres jeg ut som en gamling som ikke vil være med på fremtidens sosiale medier, ikke sant. men jeg har vært med før Internet begynte og sett hvilken vei det går med personvernet.
Mvh
Yngvar
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

At svært mye av e-post sendt i norge går via servere lokalisert i sverige - og at svenske myndigheter har hjemmel til å overvåke og lese dette - finner jeg noe mer bekymringsfullt for personvernet enn det å laste opp ett bilde med en kommentar fra siste tur i teig på facebook til denne spesifikke gruppen.

Det kommer helt an på hva en selv gjør det til med bruk av sosiale media...
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Yngvar wrote:Liker absolutt ikke.
'Liker ikke' finnes ihvertfall ikke i FB :)

Personlig synes jeg Erik har sammenfattet det helt greit .
Facebook og forumet er fremdeles to vidt forskjellige ting. Facebook er en sosial plattform som er i sanntid (å finne eldre informajon er vanskelig). Forumet har på sin side styrken i hvordan man lagrer og katalogiserer informasjon. Jeg trenger vel ikke å utdype forskjellene mer. Forumet har sin viktige rolle og Facebook har sitt sosiale nettverk. Det er god plass til begge.
Når en er 'på tur' kommer det knapt et pip på Forum, selvfølgelig - der FB kan formidle enkelte bilder og kommentarer der og da. En kan t.o.m. lenke til en utfyllende bildeserie på TkiN når en er toback. En kan endog få/gi tips vedr. lokasjon på direkten :idea: .
Via 'Liker' kan en også få en umiddelbar tilbakemeldng på at folk gidder å følge med på turen, og 'liker', innleggene - det inspirerer. Tilbakemeldinger i Forum er, i den grad noen liker det en formidler, på langt nær like umiddelbar.

Det er god plass til begge, som Erik sier. Det er også opp til den enkelte om FB er et alternativ, men TkiN blir ikke dårligere om EH, eller andre, legger noen relativt korte innlegg/betraktinger på FB. Det har tross alt ikke noe for seg å legge for mye på et sted der det er vanskelig å finne igjen sakene senere PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

For all del, bruk bare face, det er ikke det vi skal diskutere her, men det er vel betenkelig at aktiviteten skal over på et annet media og at det ikke legges ut her når Erik er på tur.
Mvh
Yngvar
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Yngvar wrote:men det er vel betenkelig at aktiviteten skal over på et annet media og at det ikke legges ut her når Erik er på tur.
Vel, som sagt så er FB lettere å 'ha med seg' i felt - men ikke bedre for mer grundige innlegg som forblir synlige over tid som på TkiN/Forum.

Vi får se ...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Yngvar wrote:For all del, bruk bare face, det er ikke det vi skal diskutere her, men det er vel betenkelig at aktiviteten skal over på et annet media og at det ikke legges ut her når Erik er på tur.
Jeg støtter absolutt Yngvars syn.

ervold
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

For meg er Facebook et verktøy og ikke en besittelse. Jeg er kanskje 1% aktiv som FB person, men ser at jeg vil bruke mye mer tid på gruppen kystfort.

Det er mange sosiale nettverk der ute og mange fortjener sin oppmerksomhet. Men det er som aksjer, børs og kurs, man må nesten være med der det er mest aktivitet.

Facebook er et verktøy og som KOS nevner, veldig enkelt for den som er på tur og bort fra forumet. Jeg har lenge savnet en måte å kommunisere mine største opplevelser. Etter hvert som jeg ble kjent med min LG Optimus smarttelefon, åpnet det seg flere muligheter å dele dette på en dynamisk måte.

Jeg tar bilder, notater og video som før, men nå vil jeg også dele turen min i sanntid. Deretter vil jeg dele mine oppdagelser på forumet, kystfortsiden og Youtube når jeg er tilbake.

Det betyr ikke at det blir mindre aktivitet på forumet, tvert imot. Hvis man gjør ting riktig på facebook vil man kunne få flere over til forumet. Av og til må man delta på andre plattform for å kunne få mer oppmerksomhet om hva vi driver med.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Erik H wrote:Jeg har lenge savnet en måte å kommunisere mine største opplevelser. Etter hvert som jeg ble kjent med min LG Optimus smarttelefon, åpnet det seg flere muligheter å dele dette på en dynamisk måte.
Facebook og Google+ er stort sett integrert i alle smarttelefoner - og informasjon deles med noen enkle trinn med de muligheter som noen liker og ikke liker.
En annen tanke rundt videreutvikling av dette forumet er å opprette en RSS feeder, men det er jo noe for admins å pusle med de sene høstkvelder :)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Absolutt noe jeg vil pusle med på høsten. :)

Facebook gruppen er nå 88 personer. Det var ganske greit å legge ut bilder fra min smarttelefon etterhvert som jeg dro oppover til Tromsø, men må inntrømme at når jeg stresset rundt om på div. kystfort så var det vanskelig å ta bilder og laste opp på FB. Hadde nok å gjøre med kamera og video.

Har registrert at man møter nye personer på FB. Tydligvis noen som ikke vet så mye om kystfort.com selv nettsiden er vanskelig å unngå hvis man har interesse i den andre verdenskrig.

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
klipp3r
Posts: 120
Joined: 08 Mar 2009 23:45
Location: Sola

Trodde google+ var det store :bra:
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3500
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

jeg er storforbruker av Google, men må innrømme at jeg ikke har sett så mye på Google+ eller "deg+" som det også heter. Det er begrensninger for hvor mange sosiale plattformer man kan delta på og opprettholde. Forumet "is the place" og Facebook er for "folk på farten". Sistnevnte mangler bare 2 personer for å komme til 100. Husker ennå hvor vanskelig det var for forumet å starte. Jeg siterer fra meg selv "31 jan 2005 ble forumet opprettet, men det skulle ta 11 måneder før det kom noen spørsmål på forumet og det var 19 Nov 2005 (av meg selv) ".

Med ønsker om at TKIN skal bli større og at flere deltar så er FB et område hvor flere blir kjent med vår interesse. Hundre i dag og kanskje to hundre neste år, men det er fremdeles forumet hvor man kan på en oversiktelig måte dokumentere og diskutere kystfort og bunkere rundt om i landet.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”