Page 1 of 1

TRANSPORTUTSTYR

Posted: 21 Jul 2012 11:42
by Rolf Ask
Hei
Er ikke akkurat om selve fortene dette, men dog hører det til mener jeg. Og så har jeg jo en ekstra interesse for kjøretøyer fra krigens dager.
Og det jeg lurer på er om det finnes noen oversikter over hvilke motorsykler, biler og lastebiler som var tilknyttet de forskjellige fortene. En festning som f.eks. Fjell Festning må jo hatt et stort behov for å få "lebensmiddel" stadig tilført. Og kommandant må selvsagt hatt kjøretøy tilgjengelig. Et lite fort som Tittelsnes hadde kanskje også behov for å hente forsyninger, og kommandanten der hadde vel behov for å komme seg til mer "sentrale strøk" i ny og ne. Ordonansoppgaver ble vel utført med motorsykler??
Om noen har oversikt over slikt er det av stor interesse.
Og en annen ting, hadde de forskjellige festninger, fort og kystbatterier sine egne taktiske og enhets merkinger?

Rolf

PS: Treffet som var på Tittelsnes var svært godt besøkt og det planelgges allerede nå for neste år.

Re: TRANSPORTUTSTYR

Posted: 23 Jul 2012 15:09
by Erik H
Hei Rolf og velkommen til TKIN forumet.

jeg har lest igjennom noe kystfort relaterte bøker og finner faktisk at det nesten aldri nevnes hvilke kjøretøy som ble brukt rundt om de forskjellige tyske installasjoner. mange "kystfortbilder" hvor man ser tyske kjøretøy har som regel wehrmacht eller luftwaffe skilt på seg. Kan ikke huske om jeg har sett batterinummer på disse, men nå må jeg innrømme at jeg ikke har studert kjøretøyene så godt. Håper det er noen andre på forumet som kanskje har litt peiling.

Legger med en illustrasjon på batterinummer på kystfort.

Må innrømme at seksjonen om "tyske kjøretøy" på forumet er ganske glissent. Håper at noen fra www.hmkf.no legger ut noen bilder snart ;)

Re: TRANSPORTUTSTYR

Posted: 23 Jul 2012 17:40
by EspenS
Hei.
Jeg har bare oversikt over hva Waffen SS benyttet av kjøretøyer - men det var innenfor disse avdelingene en større andel av kommersielle kjøretøy som jeg også antar fant sin vei til de regulære hæravdelinger. Vi snakker her om de typiske lastebiler som Leichte Lkw 1t Opel Blitz (1,9l motor), Mittlere Lkw Henschel 33, Personenkraftwagen VW (Kfz 1) (masseprodusert og en av de mest brukte kjøretøyene i Wehrmacht) og motorsykler som BMW R75.

Ellers gikk det nok mye i hest og kjerre til transport innenfor nærområdene.

Re: TRANSPORTUTSTYR

Posted: 24 Jul 2012 1:10
by Rolf Ask
Erik og Espen
Takker for svar, og håper andre også kan kaste litt lys over dette.
Hva med mannskapslistene? Er det noe der som kan fortelle hvor mange som evt. var oppsatt som sjåfører? Kanskje en da med tiden klarer å finne ut litt mer om hvor mage kjøretøyer en evt. disponerte på de fosrkjellige fortene.

Jeg skal ta en runde og legge inn litt bilder av kjøretøyer på seksjonen om kjøretøyer. Har en del bilder som kan være av interesse tenker jeg. Men gi meg litt tid utover sensommeren og høsten.

Rolf

Re: TRANSPORTUTSTYR

Posted: 24 Jul 2012 11:57
by Erik H
Jeg skal ta en runde og legge inn litt bilder av kjøretøyer på seksjonen om kjøretøyer
:bra:

Kjempebra. Vet ikke hvor mange tyske kjøretøy det eksisterer i Norge, men det er vel en håndfull? Er imponert hva HMK (historiske militære kjøretøyers forening) har fått til mht. bevaring av militære kjøretøy. legger med siste brosjyre. + et bilde som jeg liker. håper det er greit at den blir lagt ut, husker ikke hvem som hadde tatt den.

Da ser jeg fram til høsttunge og regnvåte kvelder :D (ikke at denne sommeren er noe dårligere...)

Re: TRANSPORTUTSTYR

Posted: 24 Jul 2012 15:15
by Paul S.
Legger inn noe av sorten.
Først en oversikt som viser deler av omfordeling av lastebiller, der noen skulle ombygges til generator/knott.
Batteriet på Kvarven og Hellen får beholde sin lastebil uendret grunnet stigningen opp til batteriet.
Vedlagt også ett styrkeoppsett for en staben til en Marine Art.Avd, der oppsettet skulle være 2 personbiler,den ene terrenggående, 3 lastebiler, en henger, 2 motorsykler, den ene med sidevogn, 5 sykler, og en sykebil.
Også oppsettet til ett lett eller middels tungt marinebatteri.
Kan forøvrig nevne at stabsbatteriet HKAR III/977 var satt opp med en personbil, en lastebil, og en motorsykkel.
Oppsettet på marinebatteriene som vist over var det idelle, noe som kunne være endret, bla pga av beliggenhet, mannskap tilgjengelig, og tidspunkt i krigen.
mvh
Paul S.

Re: TRANSPORTUTSTYR

Posted: 25 Jul 2012 1:07
by Rolf Ask
Paul og Erik

Først, bilen med lyskaster bak er en Phänomen Granit 1500A. A for Allrad det vil si 4x4. Biler uten forhjulstrekk ble benevnt 1500S
Lyskasteren som er en 150 cm kjenner vel de fleste her til. Bilen og lykta hører hjemme i nord, og bildet mener jeg er tatt i forbindelse med et treff et par år tilbake, nemlig Lyskastertreffet i Lødingen som avholdes hvert år i august, tror jeg. De som kan, bør prøve å få treffet med seg, alle er jo hjertelig velkommen til HMK sine treff og samlinger.

Den listen med kjøretøyer er veldig interessan, men ser det er to og ikke en motorsykkel uten sidevogn. Sykler med sidevogn var som oftest BMW R75 eller Zündap KS750, men også Zündapp KS600 (og noen andre) kunne ha sidevogn, men da uten trekk på den og uten revers. Men tenker de motorsyklene som er nevnt uten sidevogn her, kan ha vært sykler på 200, 250 eller 350 ccm.
Små batterier som låg heller nær hverandre, måtte vel dele på kjøretøyer tenker jeg. Er sikkert mer som dukker opp her utover høsten, håper det hvertfall...

Når det kommer til hvor mange eks tyske kjøretøyer som er igjen i Norge, så er det nok en del om en tar med stort og smått. Men mye er ikke restaurert, og en del "nye funn" dukker faktisk opp innimellom. Og håper jo enda flere blir å se på treff fremover.

Rolf