Har kontaktet Forsvarsbygg på en seriøs og skikkelig måte for å få kjøpe eller langtidsleie en bunker eller et lite fjellanlegg som lager og senere museum. Har kommet opp med konkrete forslag til anlegg som står og forfaller, åpne og farlige for barn. Jeg har sagt meg villig til å rydde og ordne opp, legge ny strømforsyning osv. Samtidig ved jeg at Forsvarsbygg "tildeler" diveres anlegg til kommune, foreninger og enkeltpersoner uten å gå den korrekte veien. Jeg har stanget hodet i vegger i lang tid ved at de overhodet ikke svarer meg. Nå fikk jeg endelig et navn som i alle fall kunne gi et svar og det følger under. Nok en gang "hodet i veggen". Er det noen annen måte å gå fram på? Jeg vet om flere av disse anleggene som bare står og forfaller uten at Forsvarsbygg løfter en finger. Noen som kan hjelpe meg? Her er svaret jeg fikk:
Hei, viser til din henvendelse til Forsvarsbygg.
Forsvarsbygg Utleie forvalter eiendom, bygg og anlegg som er i aktivt bruk. Dersom Forsvaret ikke lenger har behov for eiendommen blir leieforholdet med Forsvarsbygg oppsagt, og eiendommen overført til Skifte Eiendom, som er Forsvarsbyggs avhendingsenhet. Eiendommene blir da avhendet hovedsakelig enten gjennom rivning/sikring, eller gjennom salg i det åpne markedet ved bruk av lokale eiendomsmeglere.
Vil derfor anbefale deg se på http://www.skifte.no/ Der er det også en side over hvilke eiendommer som kommer for salg.
Med vennlig hilsen
Christian Fossdal
Avdelingsleder Utleieservice
Forsvarsbygg Utleie
Markedsområde Vest
Telefon: +47 55 50 20 82
Mobil: +47 909 40 460
Faks: +47 55 50 21 26
E-post: christian.fossdal@forsvarsbygg.no
Internett: www.forsvarsbygg.no
Prøver å kjøpe meg en bunker/lite fjellanlegg
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Betviles på det sterkeste - det må i så fall være flere år tilbake. Er det noe som har endret seg i Forsvaret de senere år (etter flere uheldige saker med mangel på økonomisk styring, korrupsjon og beskyldninger om sådan) er det nå svært høyt fokus på etikk og økonomistyring. At Skifte Eiendom ble opprettet skyldes delvis dette.overland53 wrote:,Samtidig ved jeg at Forsvarsbygg "tildeler" diveres anlegg til kommune, foreninger og enkeltpersoner uten å gå den korrekte veien.
Svaret du fikk var jo helt greit - det er slik praksis er pd.overland53 wrote:Jeg har stanget hodet i vegger i lang tid ved at de overhodet ikke svarer meg. Nå fikk jeg endelig et navn som i alle fall kunne gi et svar og det følger under. Nok en gang "hodet i veggen". Er det noen annen måte å gå fram på?
Om det er noen trøst: Det er ikke lett å få respons fra FB innad i systemet heller...
Det kan ha med klausuler om forkjøpsrett å gjøre. Eksempelvis i privatpersoners tilfeller, der et område først ble ekspropriert av tyskerne, så etter krigen av staten, og det ble skrevet kontrakt med klausul om forkjøpsrett for opprinnelig grunneier dersom området/anlegget skulle avhendes i fremtiden. Har selv sett en slik kontrakt. Samme gjelder vel for kommuner og andre også. Slikt foregår ikke nødvendigvis offentlig og "plutselig" har området fått ny eier og om en ikke kjenner saksgangen og det som ligger bak oppstår det spekulasjoner og rykter rundt en helt legitim prosess.overland53 wrote:Samtidig ved jeg at Forsvarsbygg "tildeler" diveres anlegg til kommune, foreninger og enkeltpersoner uten å gå den korrekte veien.
-
Det er jo mulig at FB også er et sånn liten "stat i staten" slik en fortsatt opplever enkelte ganger hos Biltilsynet, men det rettferdiggjør vel ikke arroganse eller ukorrekt saksbehandling. De er underlagt forvaltningsloven og skal svare innen fristen satt i loven og ellers arbeide som annen offentlig forvaltning. Min lille erfaring med byråkrati av denne typen er at "jo mindre svar jo mer er det som ikke tåler dagslys". Ofte er det enkeltpersoner i byråkratiet som har egne kjepphester eller agendaer, og "systemet" fanger ikke opp dette. Sakene jeg kjenner til er av nyere dato og jeg kunne være veldig konkret, men velger ikke å være det av hensyn til enkeltpersoner og organisasjoner som har blitt betjent utenom køen.
Uansett, jeg synes det må vises interesse fra FB sin side for enkeltpersoner eller grupper som ønsker å ta vare på/vedlikeholde anlegg som allikevel står der de står. Skal de fjernes så er saken grei, men flere anlegg som jeg tenker på har stått "for vær og vind" i flere 10 år nå og det eksisterer ingen offentlig informajson om at disse skal fjernes eller sikres. Da må det vel være bedre at noen gjør det fint i området og benytter dette til noe fornuftig, det være seg pistolklubb, nattklubb eller gutteklubb.
På meg virker det også å være en forvaltningspraksis å la eiendomer og anlegg forfalle så langt at det ikke lengere kan brukes til noe fornuftig, for så at man river ned/sanerer. Det er mange eksempler på at eiendommer kunne ha en høy verdi på det åpne markedet om man bare hadde fått solgt ut i tide i stedet for å la vannlekkasjer og manglende vedlikehold gjøre sitt først. Det er tross alt verdier som tilhører landet, ikke FB!
Uansett, jeg synes det må vises interesse fra FB sin side for enkeltpersoner eller grupper som ønsker å ta vare på/vedlikeholde anlegg som allikevel står der de står. Skal de fjernes så er saken grei, men flere anlegg som jeg tenker på har stått "for vær og vind" i flere 10 år nå og det eksisterer ingen offentlig informajson om at disse skal fjernes eller sikres. Da må det vel være bedre at noen gjør det fint i området og benytter dette til noe fornuftig, det være seg pistolklubb, nattklubb eller gutteklubb.
På meg virker det også å være en forvaltningspraksis å la eiendomer og anlegg forfalle så langt at det ikke lengere kan brukes til noe fornuftig, for så at man river ned/sanerer. Det er mange eksempler på at eiendommer kunne ha en høy verdi på det åpne markedet om man bare hadde fått solgt ut i tide i stedet for å la vannlekkasjer og manglende vedlikehold gjøre sitt først. Det er tross alt verdier som tilhører landet, ikke FB!
Når det store Ammunisjonslageret oppføre ålgård skulle rives, så ville noen av de som har gård rundt ammolageret enten kjøpe eller leie noen av byggningne, men forsvaret jevnet det heller med jorden, dette var snakk om noen garasjer, (ikke bunkerser), som var ganske nye.
de rev jo og ca. for ett år siden ti talls ammo lager i sandnes.
du skulle fått leid tankanlegget i kjerrberget, det hadde vert fett
der skal de jo støype igjen tankene og stenge det for godt.
tror det var seks tanker på 6x8 meter(ikke helt sikker).
som ble tatt inn i deler og sveist inne i fjellet.
uannset kommer det til og gå en heeeel del betong på det prosjektet
de rev jo og ca. for ett år siden ti talls ammo lager i sandnes.
du skulle fått leid tankanlegget i kjerrberget, det hadde vert fett

der skal de jo støype igjen tankene og stenge det for godt.
tror det var seks tanker på 6x8 meter(ikke helt sikker).
som ble tatt inn i deler og sveist inne i fjellet.
uannset kommer det til og gå en heeeel del betong på det prosjektet

-
Igjen eksempler på arrogansen til FB! Det er helt utrolig hvordan de får skralte og valte med landets verdier.
Tar gjerne imot Kjerrberget, men murer da ikke igjen nei. Kunne fint ha laget noe artig ut av det stedet, noe med verdi for langt flere enn meg. Mure igjen = galskap fra noen åndspygmeer uten forståelse for framtiden!
Tar gjerne imot Kjerrberget, men murer da ikke igjen nei. Kunne fint ha laget noe artig ut av det stedet, noe med verdi for langt flere enn meg. Mure igjen = galskap fra noen åndspygmeer uten forståelse for framtiden!