Pillbox i Lillesand

Flere større grupper av kystfort i Mandal, Kristiansand og Arendal. De største kystfortene var konsentrert rundt festningsbyen Kristiansand. Flyplassen på Lista var også et viktig område å forsvare.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Joemoon

I en etteretningsrapport om Lillesand, leser jeg om en (probably) pillbox nær ved Moelva i Lillesand (nr. 32 på e-kartet.) Var der i dag og fant det jeg antar er restene etter den. se vedlagte bilder. Plasseringen er ihvertfall riktig, så det skulle være et pussig sammentreff om det var noe annet. Det så ut som bunnen/toppen på den ene siden av elva og 3 synlige lag med sementrør på den andre siden. Har sett en liknende sak ved "Knekken" i Lillesand på veien mot Birkeland tidligere. Det slo meg da at det så ut som slike sammensatte sementrør som ofte ligger under ei lita bro. Dessverre står kun dekningsrommet igjen ved "Knekken" nå.

Det jeg lurer på er om tyskerne prefabrikerte slike? Er det i såfall noen som har bilde eller tegning? Er det restene av en pillbox jeg har funnet?Hilsen Jan
Attachments
E-kart Lillesand, mulig pillbox er nr. 32
E-kart Lillesand, mulig pillbox er nr. 32
e kart lillesand nr 32.jpg (33.91 KiB) Viewed 1158 times
Mulig pillbox på samme lokasjon.
Mulig pillbox på samme lokasjon.
moelva picasa.jpg (172.75 KiB) Viewed 1158 times
Mulige rester av pillbox på andre siden av elva.
Mulige rester av pillbox på andre siden av elva.
DSC00193.jpg (229.64 KiB) Viewed 1158 times
c_hoff82

Hei,

De hadde isåfall prefabrikerte Ringstände/Tobrukstillinger.

Bilde og øvrig informasjon: Axis History Forum
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... fabricated

Mvh
C. Hoff
Attachments
001.jpg
001.jpg (86.41 KiB) Viewed 1123 times
C. Hoff
Joemoon

Se der ja, tegninger og greier. Kan jo forsåvidt ha vært en tobruk, men ikke typen i artikkelen. Som sagt har jeg sett en pillbox i Lillesand for noen år tilbake, den hadde skyteskår og var egentlig svært enkelt utført. Tykkelsen på veggene var vel rundt 10-12 cm.

Vad tycks? Er det pilleeska jeg har funnet?

Jan
Jon-Vegard

Det er nok det du har funnet Jan, men spørsmålet er hvor gammel den er! :?
Mvh.
Jon-Vegard
werner wernersen

Hei

Det ser ut som en press støpt ring fra Skarpnes betong støperi, disse kom vel på slutten av 50 tallet.

Mulig du må kontakte noen av naboene for å finne ut når denne ble satt ned, gjenbruk av stillinger er jo en kjent "problemstilling", mulig det er HV som har satt disse opp.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Joemoon

Tja, får elge meg innpå noen Hv-folk på neste bytur :wink: Etteretningsrapporten sier ihvertfall "probably pillbox" og stedet ser ut til å stemme. Rørene ser imidlertid svært så kjente ut fra andre sammenhenger :)

Takk for innspill folkens :bra:
Post Reply

Return to “AGDER”