Var en liten tur i lendet ved Bæreimsnuten og på siden mot golfbanen fant jeg litt tysk betong. Finner ikke disse merket av på noe kart og er usikker på hva det har vært. Er "jerndingsene" på den ene muren MG Lafette34 eller noe tilsvarende?
Begge murene ligger omtrent på N58 53.453 E 005 40.397
Noen som kjenner til dette?
Bæreimsnuten
Moderators: Stutzpunkt, KOS
-
- Attachments
-
- MG Lafette 34?
- Bilde0123[1].jpg (744.98 KiB) Viewed 1503 times
-
- Mur med to jern"dingser" av typen over
- Bilde0124[1].jpg (943.26 KiB) Viewed 1503 times
-
- En annen mur i samme område
- Bilde0125[1].jpg (836.38 KiB) Viewed 1503 times
-
Beklager feil koordinater, her er riktige: N 58 52.617 E 005 41.495
tror det er en form for bardun/vaier fester til radiomaster.. Litt opp på toppen der står det en gammel jernbanevogn med en del tyske effekter inni. Denm bla dratt opp dit etter krigen. ( det gikk en liten jernbane mellom forus og sola flyplass.. )
Det er tre skyttergraver til i retning kvadrat for de stillingen du har funnet, pluss en liten hule ved forten av selve fjellet.
Det er tre skyttergraver til i retning kvadrat for de stillingen du har funnet, pluss en liten hule ved forten av selve fjellet.
-
Spennende! Da må jeg opp og kikke en gang til! Finner ikke noen tyske oversikter eller etterretningsrapporter som kan sannsynliggjøre hva som har vært der langs golfbanen. Litt rart å sette en antenne såpass langt nede rett ved siden av et fjell og det da ikke var en linkstasjon av noe slag.
Så jernbanevogna (helt rast sammen nå), men trodde den var nyere. Stusset litt på hva den gjorde der.
Så jernbanevogna (helt rast sammen nå), men trodde den var nyere. Stusset litt på hva den gjorde der.
På bakgrunn av denne tråden var søndagsturen sikret.
Ikke så lett å finne en passende parkeringsplass der inne, men jeg tok sjansen å parkere ved golfbanen.
Her er den ene muren som er avbildet tidligere. Den har hatt et bredt skuddfelt/ observasjonsfelt utover nordjæren.

Her er den ene muren som er avbildet tidligere. Den har hatt et bredt skuddfelt/ observasjonsfelt utover nordjæren.
- Attachments
-
- P1050016.jpg (337.43 KiB) Viewed 1353 times
-
- P1050017.jpg (303.5 KiB) Viewed 1353 times
Jernbanevognen ligger like i nærheten. Det var nytt for meg at det gikk jernbane mellom Sola og Forus. Vognen er helt sammenrast, kan bare ane at det har vært en jernbanevogn. Ser ut som understellet til vognen er borte. Ingen spor etter merking på tønnene.
Det ligger også noen skinner i nærheten.(?)
Det ligger også noen skinner i nærheten.(?)
- Attachments
-
- P1050022.jpg (250.33 KiB) Viewed 1353 times
-
- P1050029.jpg (259.16 KiB) Viewed 1353 times
-
- P1050023.jpg (325.26 KiB) Viewed 1353 times
-
- P1050026.jpg (284.08 KiB) Viewed 1353 times
-
- P1050020.jpg (267.48 KiB) Viewed 1353 times
-
- P1050021.jpg (261.53 KiB) Viewed 1353 times
Jeg vandret over fra Bærheim til Forus. Det kanskje mest interessante som jeg fant var disse restene av en ca 1930-talls bil.. Det er vel gode odds for at dettte er noe fra okkupasjonen?
Rammen har blitt delt i to. Tverrstående bladfjærer foran og bak. Motoren foran, bakhjulstrekk. Medium stor bil.. Støtfangeren med to horn er vel det som det som bilen kan identifiseres på. Rattet finnes pussig nok enda. Noen som gjetter på bilmerke?
Bilvrak er alltid spennende!
Rammen har blitt delt i to. Tverrstående bladfjærer foran og bak. Motoren foran, bakhjulstrekk. Medium stor bil.. Støtfangeren med to horn er vel det som det som bilen kan identifiseres på. Rattet finnes pussig nok enda. Noen som gjetter på bilmerke?
Bilvrak er alltid spennende!
- Attachments
-
- P1050054.jpg (284.12 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050055.jpg (290.51 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050056.jpg (290.9 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050057.jpg (278.95 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050059.jpg (331.92 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050060.jpg (346.46 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050070.jpg (210.91 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050061.jpg (310.51 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050071.jpg (254.93 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050073.jpg (186.75 KiB) Viewed 1351 times
-
- P1050076.jpg (341.2 KiB) Viewed 1351 times
-
- Fra sitt siste hvilested har bilen fin utsikt over Forus..
- P1050075.jpg (187.46 KiB) Viewed 1351 times
-
Gjetning ang. bilramma over her, førekrigs Renault/Citroèn ??? på grunn av rattet og de tverrstillte bladfjærene, men det er/var også andre modeller som hadde slike fjærsystemer. ED
ErikD
-
Tror nok bilen er en sen 30-talls amerikansk Ford. Baserer mine antakelser på tverrstilte bladfjærer, lukket kardang, bremsetromlene og stagene som holder akslingene, typiske Ford detaljer.
Var også en tur til oppi lendet og fant 3 stk "unaturlige" steder, hvorav 2 antakelig er plassering for skyts eller annet, den siste ser ut som en røvet grav fra langt tilbake i tiden.
Det har blitt sagt at det er et innslag i fjellet et sted. Synes jeg gikk nøye igjennom hele området rundt foten av fjellet, men fant ikke noe slikt. Noen som med sikkerhet kan si at jeg ikke kikket godt nok?
Jernbane: Jo det gikk en anleggsjernbane mellom Sola og Forus, men jeg har aldri sett opplyst at denne hadde "godsvogner" slik som den ved Bærheimsnuten. Det var en smalsporet jernbane med "vaggevogner" slik som man ser i gruver osv, men det er mulig det var flere typer vogner til banen for frakting av drivstoff, ammo etc. Jernbanen gikk vel over det som heter Åsen, altså ikke langt fra Åsenhallen for de som er lokalkjent, d.v.s. på motsatt side av Løwnestrasse og Bæreimsnuten.
Var også en tur til oppi lendet og fant 3 stk "unaturlige" steder, hvorav 2 antakelig er plassering for skyts eller annet, den siste ser ut som en røvet grav fra langt tilbake i tiden.
Det har blitt sagt at det er et innslag i fjellet et sted. Synes jeg gikk nøye igjennom hele området rundt foten av fjellet, men fant ikke noe slikt. Noen som med sikkerhet kan si at jeg ikke kikket godt nok?
Jernbane: Jo det gikk en anleggsjernbane mellom Sola og Forus, men jeg har aldri sett opplyst at denne hadde "godsvogner" slik som den ved Bærheimsnuten. Det var en smalsporet jernbane med "vaggevogner" slik som man ser i gruver osv, men det er mulig det var flere typer vogner til banen for frakting av drivstoff, ammo etc. Jernbanen gikk vel over det som heter Åsen, altså ikke langt fra Åsenhallen for de som er lokalkjent, d.v.s. på motsatt side av Løwnestrasse og Bæreimsnuten.
- Attachments
-
- Plassering av noe skyts? Luftvern?
- Bilde0128[1].jpg (911.65 KiB) Viewed 1310 times
-
- Gammel hellegrav som er plyndret?
- Bilde0129[1].jpg (691.6 KiB) Viewed 1310 times
-
- Ligger på nedsiden av det som vises på første bilde
- Bilde0130[1].jpg (919.29 KiB) Viewed 1310 times
Det ser ut som det har vært en del aktivitet på Bærheimsnuten. Ganske naturlig med tanke på den strategiske plasseringen.
La merke til den "hellegraven", men tenkte ikke over at det kunne være et fornminne.
Jeg fant også en "grillplass" som sikkert har vært en naturlig stilling som kan ha blitt utbedret.
Chassis-restene er nok en 1932-38 Ford, ja. Kunnskapsrike folk her!
Da var det lille mysteriet løst, ingen eksotisk Horch, Mercedes eller Adler.... Rart å tenke på hva den bilen opplevde fra den var ny, deretter under krigen, og nå hviler den med utsikt over Forus og har sett de store endringene der de siste 30 år..
Sendte avgårde en mail til Early Ford V8 klubben. Bilen er nok i kategorien "Utfordrende restaureringsobjekt", men det kan jo være et artig turmål.
La merke til den "hellegraven", men tenkte ikke over at det kunne være et fornminne.
Jeg fant også en "grillplass" som sikkert har vært en naturlig stilling som kan ha blitt utbedret.
Chassis-restene er nok en 1932-38 Ford, ja. Kunnskapsrike folk her!

Da var det lille mysteriet løst, ingen eksotisk Horch, Mercedes eller Adler.... Rart å tenke på hva den bilen opplevde fra den var ny, deretter under krigen, og nå hviler den med utsikt over Forus og har sett de store endringene der de siste 30 år..
Sendte avgårde en mail til Early Ford V8 klubben. Bilen er nok i kategorien "Utfordrende restaureringsobjekt", men det kan jo være et artig turmål.
- Attachments
-
- P1050041.jpg (267.98 KiB) Viewed 1302 times
-
- Flathead_Frame_1932-37car.jpg (39.1 KiB) Viewed 1302 times
-
- Model A Chassis moved 009.jpg (211.27 KiB) Viewed 1302 times
Last edited by chrgod on 23 Apr 2012 22:12, edited 1 time in total.
-
Ikke noe Franskt altså... jeg var langt i fra sikker på det. Ford var det nok ja !
ErikD
Fikk svar fra For(d)mann i "Early Ford V8 klubben". De takker for tipset og skriver at støtfangeren viser at det er en 1942-1946 Ford. Da er det vel realtivt små odds for at denne bilen har frest rundt på rullebanen på Forus og Sola med Luftwaffeflygere.... 

-
Nei det kan nok avskrives, men interessant for det! Meg bekjent ble ikke Ford solgt i Norge under krigen og årene rett etter. Videre var Ford, som så mange andre bilfabrikker, mest opptatt med å lage krigsmateriell, så biler fra disse årene er det ikke for mange av. Kan bilen ha kommet med amerikanske styrker rett etter krigen eller "bare" med en nordmann som ville hjem?
Noen som har funnet innslag i fjellet som H_c nevner tidlig i tråden?
Jeg er heller ikke klar over hva "Wn Rollfeldverlängerung" er for noe, en forlegning for hva?
Har også bilder av masse ødelagte tyske krigsfly som er dumpet i et påstått krater der Bærheimsknuten kneiser i bakgrunnen. Noen sier at dette er i området ved veistasjonen, men her er det fjell (og neppe lett å lage krater), så jeg lurer på om denne dumpeplassen ligger lenger mot sør-vest. Og i såfall: Er flyene under bakken der enda?? De må i såfall ligge under dyrket mark. (Noen kilder påstår at "flykirkegården" ligger omtrent der IVAR har sitt anlegg på Forus, men da må i såfall flyene være gravd opp og jeg får det ikke helt til å stemme med retning til Bærheimsnuten). Noen som vet?
Noen som har funnet innslag i fjellet som H_c nevner tidlig i tråden?
Jeg er heller ikke klar over hva "Wn Rollfeldverlängerung" er for noe, en forlegning for hva?
Har også bilder av masse ødelagte tyske krigsfly som er dumpet i et påstått krater der Bærheimsknuten kneiser i bakgrunnen. Noen sier at dette er i området ved veistasjonen, men her er det fjell (og neppe lett å lage krater), så jeg lurer på om denne dumpeplassen ligger lenger mot sør-vest. Og i såfall: Er flyene under bakken der enda?? De må i såfall ligge under dyrket mark. (Noen kilder påstår at "flykirkegården" ligger omtrent der IVAR har sitt anlegg på Forus, men da må i såfall flyene være gravd opp og jeg får det ikke helt til å stemme med retning til Bærheimsnuten). Noen som vet?
Har hørt at flyene ligger ca. der Mesta-bygget er. Det ble funnet noen deler for noen få år siden under graving i området.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.
Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.