Hallo!
ErikE er eksperten her, hva er dette?
Det kan være farlig å støtte seg på enkeltpersoner, for jeg som mange andre har tatt mye feil oppover gjennom åra!
Bunkeren som sees litt fra avstand (med 4 antenne lokk på taket) er den eneste Regelbau i batteriet, en R622. Likevel er det en del detaljer der som er merkelige, og vil da spesielt nevne 2 ting.
Først, når man går inn i bunkeren er det ingen trapper ned, slik det skal være i alle R bunkere. Grunnen er at det ikke skal gå an å rette direkte skudd mot skyteskåret som dekker inngangen. Kanskje ble dette sløyfet her siden inngangen ligger kloss opp mot fjellet?
Uansett, sammenlikner man bildene med andre R622, vil man se at taket på denne virker mye høyere, da inngangen egentlig skulle ligget 80cm over bakkenivå.
Den andre merkverdigheten finner man inne. I taket er det ikke brukt de vanlige stålplatene, men istedet sikkert 100 små panserplater som opprinnelig ble brukt i skyttergravene i første verdenskrig. Kanskje et godt eksempel på mangelen på stål mot slutten av krigen?
Ellers er kommandobunkeren verdt et besøk..... Denne er vel en av de mest intakte bunkere utenfor museer i Norge. Bunkeren er en standardtype som finnes i flere marinebatterier i Norge på strekningen Lista - Trondheim. Det er ingen Regelbau, men en type som mest sansynlig er utviklet i Norge med tanke på å spare byggematerialer.
Jeg har hørt at liknende bunkere bla. ble utrustet med panserplater man tok av det britiske skipet Effingham som gikk på grunn i 1940, uten at jeg kan bekrefte historien.
Den klokka det er bilde av der har vært utgangspukt for mange diskusjoner.... Om noen har gode teorier på den, så hadde det vært interessant å høre
Mvh
Erik E