Hei
Dette blir vel riktig plassering av innlegg, jeg kom over en Engelsk miniubåt i tyske papirer, det er en som ble funnet 8/1-44 på Brattholmen, regner med at det er utenfor Bergen ubåten som ble funnet hadde bygg nummer W47, er det noen som kjenner til hva som skjedde med mannskapet på denne? Oge er det noen som har noen bok referanser til hendelsen i Bergen?
Vedlagt utsnitt fra KTB der oberbefehl des marineoberkommando Norwegen.
Werner
Engelsk miniubåt Bergen
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- werner wernersen
- Attachments
-
- ScreenHunter_03 Oct. 17 20.15.jpg (54.07 KiB) Viewed 1090 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
"Underwater Warriors" (Paul Kemp, 1999) og "Above us the Waves" (C.E.T.Warren/J.Benson, 2006) dekker de alliertes miniubåt-operasjoner i Norge (sistnevnte tilsynelatende kun X-båtoperasjonene dog...).
I tillegg har du "The Midget Raiders" (Warren/Benson, 1953), men den har jeg foreløpig ikke fått tak i og jeg mistenker at "Above us the Waves" er en nyutgivelse av samme.
Iht. førstnevnte, ble angrepet på skipstrafikk og flytedokken i Bergen utført av fire Wellman ubåter:
W45 (Lt C.Johnsen, RNoA*)
W46 (Lt B.Pedersen, RNoA*)
W47 (Lt B.Marris, RNVR)
W48 (Lt J.Holmes, RN)
W46 gikk på et ubåtnett i "Westbyfjord" (Vestre Byfjord?) og måtte gå til overflaten hvor den ble oppdaget av en patruljebåt. Pedersen ble tatt til fange (overlevde krigen i tysk fangenskap), og båten erobret av tyskerne.
Marris i W47 klarte ikke å gjennomføre et angrep grunnet høy aktivitet med lyskastere i havnen, så han sank båten ved Brattholmen. Det samme skjedde med Johnsen i W45, som forlot sin båt ved Vindenes.
W48 hadde en lekkasje, og Holmes returnerte til Hjelteholmen (utgangspunktet for angrepet mot Bergen) for å reparere båten. Han gjorde senere et nytt forsøk, men lekkasjene lot seg ikke tette, og da var i tillegg den tyske aktiviteten med søkelys og patruljebåter så høy at han returnerte til Hjelteholmen igjen og dumpet sin båt.
Etter mye om og menn fant de tre gjenværende hverandre etter en tid, og ble tatt hånd om av norsk motstandsbevegelse hvor de fikk kontaktet London via radio. De ble ikke evakuert før 5. februar 1944 (med MTB 653) grunnet vanskelige værforhold.
* Litt merkelig at hæroffiserer bemannet minubåter - noen som kan bekrefte at det er riktig, og ikke en feil i boken..?
I tillegg har du "The Midget Raiders" (Warren/Benson, 1953), men den har jeg foreløpig ikke fått tak i og jeg mistenker at "Above us the Waves" er en nyutgivelse av samme.
Iht. førstnevnte, ble angrepet på skipstrafikk og flytedokken i Bergen utført av fire Wellman ubåter:
W45 (Lt C.Johnsen, RNoA*)
W46 (Lt B.Pedersen, RNoA*)
W47 (Lt B.Marris, RNVR)
W48 (Lt J.Holmes, RN)
W46 gikk på et ubåtnett i "Westbyfjord" (Vestre Byfjord?) og måtte gå til overflaten hvor den ble oppdaget av en patruljebåt. Pedersen ble tatt til fange (overlevde krigen i tysk fangenskap), og båten erobret av tyskerne.
Marris i W47 klarte ikke å gjennomføre et angrep grunnet høy aktivitet med lyskastere i havnen, så han sank båten ved Brattholmen. Det samme skjedde med Johnsen i W45, som forlot sin båt ved Vindenes.
W48 hadde en lekkasje, og Holmes returnerte til Hjelteholmen (utgangspunktet for angrepet mot Bergen) for å reparere båten. Han gjorde senere et nytt forsøk, men lekkasjene lot seg ikke tette, og da var i tillegg den tyske aktiviteten med søkelys og patruljebåter så høy at han returnerte til Hjelteholmen igjen og dumpet sin båt.
Etter mye om og menn fant de tre gjenværende hverandre etter en tid, og ble tatt hånd om av norsk motstandsbevegelse hvor de fikk kontaktet London via radio. De ble ikke evakuert før 5. februar 1944 (med MTB 653) grunnet vanskelige værforhold.
* Litt merkelig at hæroffiserer bemannet minubåter - noen som kan bekrefte at det er riktig, og ikke en feil i boken..?
Det ble laget noen utførlige rapporter etter disse funn.
W46 dannet grunnlaget for den tyske miniubåt Biber, utviklet av Hans Bartels.
Den ble tatt inn ved Gravdal til Sperrwaffenkommando og gikk gjennom grundige undersøkelser. Er noen bilder av denne i Gravdal som sirkulerer.
mvh
PAul S.
Biber : http://www.uboat.net/types/biber.htm
Bartels : side 6 http://www.thelincolnshireregiment.org/ ... erband.pdf
W46 dannet grunnlaget for den tyske miniubåt Biber, utviklet av Hans Bartels.
Den ble tatt inn ved Gravdal til Sperrwaffenkommando og gikk gjennom grundige undersøkelser. Er noen bilder av denne i Gravdal som sirkulerer.
mvh
PAul S.
Biber : http://www.uboat.net/types/biber.htm
Bartels : side 6 http://www.thelincolnshireregiment.org/ ... erband.pdf
- werner wernersen
Hei
jeg tenkte også tanken rundt Biber, hvis jeg ikke husker feil så ble disse påbegynnt i feb mars 1944, siste brukbare av disse ble prøvekjørt i en dokk i england i 2003 (tror jeg) med testpiloten fra de første Biberen tilstede.
Har du sett disse rapportene Paul?
Werner
jeg tenkte også tanken rundt Biber, hvis jeg ikke husker feil så ble disse påbegynnt i feb mars 1944, siste brukbare av disse ble prøvekjørt i en dokk i england i 2003 (tror jeg) med testpiloten fra de første Biberen tilstede.
Har du sett disse rapportene Paul?
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
Det er flere bøker på dette temaet - har lagt ut info om en del aktuelle i "boktråden".
Her er et lite utdrag fra en side i "Weapons of Desperation - German Frogmen and Midget Submarines of World War II" (Lawrence Paterson, 2006):
Her er et lite utdrag fra en side i "Weapons of Desperation - German Frogmen and Midget Submarines of World War II" (Lawrence Paterson, 2006):
- Attachments
-
- Biber_1.jpg (310.53 KiB) Viewed 1025 times
Kan jo nevnes at en av bare tre (noe usikkert om det er så mange heller) gjenværende Welman-ubåter i dag står på Marinemuseet i Horten (W48).
Som en kuriositet kan det og nevnes at i en artikkel om mulige miniubåter på Håøya i siste årbok for Tønsberg historieforening ("Njotarøy" 2010), er en avbildet Welman (MMU's eksemplar) feilaktig angitt som Biber (gitt ovenstående informasjon er det antagelig ikke den verste sammenblanding man kan gjøre
).
Som en kuriositet kan det og nevnes at i en artikkel om mulige miniubåter på Håøya i siste årbok for Tønsberg historieforening ("Njotarøy" 2010), er en avbildet Welman (MMU's eksemplar) feilaktig angitt som Biber (gitt ovenstående informasjon er det antagelig ikke den verste sammenblanding man kan gjøre

Last edited by Natter on 13 Jan 2012 23:00, edited 1 time in total.
Kom over de samme bildene i en bok (som jeg ikke klarer å finne igjen i farten...) av bedre kvalitet. Gitt at den ser litt shabby ut, kan det evt være W47 som ble hevet i januar?Paul S. wrote:Ser ut til å være W46. De bildene jeg har sett er tatt samme sted, der henger den i stroppene, og er satt ned på kaien.