Bombekaster i KA i "nyere" tid
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Som gammel BK-mann i Hæren (Infanteriet, førstegangstjeneste i 1976/77) legger jeg merke til at KA fortsatte å bruke eks-tyske M/37 etter at Hæren fra ca. 1975 erstattet den med NM95 (den britiske L16) som fremdeles er i bruk i dag. Var det kun økonomiske grunner til at KA ikke også innførte NM95, og var det i det hele tatt på tale? Var det noe samarbeid med Hæren om utdanning, doktrine etc. i bruk av BK, eller opererte KA helt på egen hånd der? Jeg synes jeg husker vi av og til hadde BK-OP fra Grøtavær, Nes og/eller Skrolsvik på besøk i Åsegarden leir for å trene på vår simulator, men det er det eneste samarbeid jeg husker.
Hæren la etter krigen (den som sluttet i 1945lilje wrote:Som gammel BK-mann i Hæren (Infanteriet, førstegangstjeneste i 1976/77) legger jeg merke til at KA fortsatte å bruke eks-tyske M/37 etter at Hæren fra ca. 1975 erstattet den med NM95 (den britiske L16) som fremdeles er i bruk i dag. Var det kun økonomiske grunner til at KA ikke også innførte NM95, og var det i det hele tatt på tale? Var det noe samarbeid med Hæren om utdanning, doktrine etc. i bruk av BK, eller opererte KA helt på egen hånd der? Jeg synes jeg husker vi av og til hadde BK-OP fra Grøtavær, Nes og/eller Skrolsvik på besøk i Åsegarden leir for å trene på vår simulator, men det er det eneste samarbeid jeg husker.

i bakgrunnen og det var vanskelig å få gehør i Sjøforsvarsstaben for at det trengtes midler til dette elementet av oppsetningene.
KA brukte Hærens reglementer og det samme KO-utstyret og samme ordregang med unntak av at vi ikke fikk moderne innmålingsutstyr før vi fikk de siste anleggene (120 TAK).
JEF