Hvordan retter man med kystartilleri?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
lilje

Kan noen gi meg en rask innføring i hvordan man i praksis retter i side og høyde med kystartilleri (når man ikke skyter enkeltvis med sikting med optisk sikte direkte på mål man ser fra kanonen)? Min bakgrunn er først og fremst fra bombekaster og litt fra feltartilleri i Hæren, og der bruker man jo for sideretting et optisk sikte der man sikter på (primært for feltartilleriet) en optisk kollimator stilt noen meter fra kanonen eller (sekundært for artilleri eller som eneste metode for BK) på en eller to rettestokker stilt ca. 30 meter fra skytset som retningsreferanse. I høyde bruker man libeller til å gi elevasjon i forhold til horisontalen. Bruker man i kystartilleri også optisk sikting på et eller annent optisk referansepunkt (f.eks. kollimator), eller er mekaniske overføringer tilstrekkelig nøyaktige? Jeg har sett her på forumet at man bruker en følgeindikator, jeg regner med for bevegelig mål (noe som stort sett er uaktuelt for FA og BK), men hvordan følger man følgeindikatoren, mekanisk eller optisk?
lilje

Jeg kan kanskje dele spørsmålet i to: 1) I hær-krumbane (feltartilleri og BK) vil ILS ut fra posisjon til (stasjonært) mål beregne retning og elevasjon (samt ladning, det er uaktuelt for kystartilleri) for hvert våpen. Våpenbetjeningen stiller inn dette på siktet og bruker libeller for å få våpenet i riktig elevasjon og optisk sikte mot enten en kollimator eller rettestokker for å få våpenet i riktig retning (i forhold til rutenord [eller eventuelt sant nord]). Hvordan gjøres dette i praksis i kystartilleri? 2) I kystartilleri skyter man på bevegelig mål. Jeg ser mange teoretiske måter å overføre dette til våpen, men hvordan ble dette gjort i praksis for de typer KA vi har hatt i Norge fra krigen? Er det siktet som stilles kontinuerlig, er det hva man sikter på eller hva?
RasmusTerne

Da de fleste tyske hærkystfortene var oppsatt med feltkanoner på lavett ble vel ildgivingen stort sett som på landjorden, man lempet flest mulig granater inn i et forhåndsbestemt område,(sperreild). Vanlig målfølging var nærmest umulig etter det jeg har forstått.
På fort med marineartilleri ble det jo en annen sak, da de hadde skipskanoner med dertil hørende ildledningssystem.
Dersom det er av interesse har jeg en tysk versjon av "Skytemetoder for et 40,6 cm batteri".
Er selv ingen kløpper i tysk, men det ser ut som det er en del nyttig info om det du etterlyser der.
Sigfred R.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”